– Vi ser det på påmeldingen at folk ønsker seg noe mer enn bare den der jevngode festivalen, mener festivalsjef Jim Berg Martiniussen i Trænafestivalen. Her fra den årlige lørdagskonserten på naboøya Sanna, der man i år vil tilby spabehandling.

Full festivalpakke styrker totalopplevelsen

Musikkfestivaler styrker stadig totaltilbudet, for å gi publikum noe mer enn «den jevngode festivalopplevelsen».

 

Konsertopplevelser er ikke nok i seg selv på musikkfestivalene. PR-sjef for Øyafestivalen, Jonas Prangerød mener publikum er nysgjerrige på mye mer enn musikk. Derfor har festivalen blitt flinkere til å kaste litt mer krydder i det store programmet.

– Det meste vi holder på med av andre typer arrangementer og uttrykk, har vi drevet med i mange år, men noe har blitt mer synlig de siste åra fordi vi har satset mer på det.

Les også: Alt jeg ikke glemte: Quart 25 år

Oslofestival

Utover konserter, kan Øyafestivalen tilby debatter, bokbad og artistintervjuer i et eget telt dedikert til prat, kalt Biblioteket. Kinotilbudet som lenge har vært synlig, er med på å utvide festivalen, når Øyakino i år som i fjor legges til helgen før. I tillegg har Øya lenge markert seg som en foregangsfestival for økologiske smaksopplevelser.

– Vi synes alt det ikke-musikalske styrker totaltilbudet vårt, og vi kommer fortsatt til å jobbe mer med film- og litteraturopplevelser. Jeg kommer ikke til å garantere at de ikke-musikalske tilbudene vil bli større for hvert år, men vi vil prøve, sier Prangerød.

– Vi er veldig opptatt av å være en oslofestival og vise fram det vi liker ved Oslo.

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

Satser på festivalgimmick

Festivalsjef Jim Berg Martiniussen i Trænafestivalen satser tungt på festivalgimmick.

– Vi har like mye fokus på matprofil som vi har på musikk og opplevelsesprofil.

Trænafestivalen satser i år stort på å kombinere ulike opplevelser, som båtturer til Træna fyr, kunstopplevelser, spakonsept i Trænstaven og deres eget ritt: Trænathlon. En skal med andre ord slite litt for den musikalske opplevelsen – hvis man vil.

– Nå har vi laget mange slike pakker med løsninger, der vi har fokus på mat, opplevelse og musikk. Folk skal få noe mer enn bare festivalfylla foran scenen, sier Marthiniussen.

– Vi har prøvd det ut før, men ikke hatt det superstore fokuset på det før. Nå har vi fått med oss litt flere aktører her.

Portrett: Ingrid Helene Håvik og nødvendigheten av glitrende gugge

Populært

– Er det et behov for disse «pakkene»?

– Vi ser det på påmeldingen at folk ønsker seg noe mer enn bare den der jevngode festivalen. Folk ønsker noe mer.

– Men er det ikke først og fremst en musikkfestival?

– Jo da, det er det, men med et stort fokus på mat, det skal være eksklusivt.

Det er ingen av disse opplevelsene som går på bekostning av musikkprofil. Det er opplevelser på dagtid, og musikk på kvelden. Det er ikke sånn at du må velge bort noe. Sole deg, kan du gjøre også, på eget ansvar.

Les også: Toffen Gunnufsen: Takket nei til Bowie

Chili Klaus på plakaten

Der Træna tilbyr fysiske aktiviteter, kan Slottsfjell med sitt utvidede ikke-musikalske konsept «campingvognene», blant annet tilby stand-up-scene, popquiz med Finn Bjelke – og chilismaking med Chili Klaus.

– Tilbudet utover musikk vokser litt for hvert år, når vi ser at det blir godt mottatt. De som konsumerer musikk ellers får stadig et større tilbud og mer innhold. Musikk er ikke bare en låt eller et album, det er videoer, tekster, visuelle univers og eksklusivt bonusmateriale, sier presseansvarlig i Slottsfjell, Silje Larsen Borgan.

I likhet med Prangerød og Martiniussen, tror hun det å tilby aktiviteter og opplevelser utover musikktilbudet, vil bidra til en større opplevelse for publikum.

– Nettopp den utviklingen gjenspeiles hos festivalene. Chili Klaus har jo for eksempel ingenting med musikk å gjøre

– Du tror ikke livemusikken kan forsvinne litt i alt det andre?

– Slottsfjell er en musikkfestival for musikkinteresserte, og alt vi legger til utover musikkopplevelsen er merverdi for dem som kommer for å se konserter. Mat, kunst og humor i tillegg, er en fin bonus. Er man på festival i flere dager kan det være fint å ta en pause og få andre inntrykk, det styrker totalopplevelsen for gjestene. Men det ikke-musikalske er nettopp det, noe man legger til – uten at det på noe tidspunkt skal være hovedfokuset. Vi legger mye penger og energi i å ha et bredt utvalg både når det kommer til mat og kulturopplevelser i tillegg til musikk, og det opplever vi at gjestene våre setter pris på.

Enda mer mat

Hos Piknik i Parken har man heller ikke neglisjert matopplevelsen. Her kan man forhåndsbestille piknikkurver fra Kolonihagen, slik at du kan «spise deg blid».

– Vi ville ha litt mer fokus på mat og drikke, og ha de beste foodtruckene i byen og litt mer. Vi gir også ut gratis piknik-pledd og så videre, sier daglig leder i Piknik i Parken, Erik Jansen.

– Føler du at festivalpublikum i stadig større grad ønsker en «hel pakke»?

– Tja, har man ikke alltid villet ha det?