Film

Fram fra glemselen

Svenske Malik Bendjelloul (35) brukte fire år og alle sparepengene sine på å lage film om verdens mest ukjente popstjerne.

DEAUVILLE: - Jeg måtte til slutt gjøre alt selv. Jeg hadde ikke råd til å hyre inn folk. Det var svært tøft til tider, men nå har filmen begynt å tjene penger, sier Malik til BA en varm høstdag i Deauville, Frankrike.

Dokumentarfilmskaperen kommer senere denne måneden til filmfestivalen i Bergen, men filmen «Searching For Sugar Man» vises allerede denne helgen under Film Fra Sør i Oslo.

Det er en utrolig historie, om den amerikanske sangeren Sixto Rodriguez som ga ut to plater tidlig på 1970-tallet og ble løftet fram som Bob Dylans arvtaker, men som forsvant inn i glemselens dal.

Rogriguez’ album ble av alle ting fanget opp av folk i Sør-Afrika. Der solgte platene til platina, musikken og tekstene ble viktige i kampen mot apartheid, og han var like stor som Elvis.

Trodde han var død

I Sør-Afrika trodde de Rodriguez var død. Og artisten selv fikk aldri høre om suksessen - ei heller fikk han en krone i royalty. Han fortsatte å leve under enkle kår i Detroit.

I «Searching for Sugar Man» følger vi i utgangspunktet historien til to sørafrikanske fans som prøver på finne ut hva som skjedde med Rodriguez på slutten av 1990-tallet. Det leder fram til i dag.

- Jeg hadde laget flere musikkportretter for Kobra på SVT, men tok en pause for å finne nye historier i Sør-Amerika og Afrika. I Cape Town traff jeg en platebutikkeier, Sugar, som fortalte meg den utrolige historien om Rodriguez. Jeg visste at dette måtte bli en dokumentarfilm, sier Malik.

Han fikk kontakt med Rodriguez, nå 70 år, i Detroit, Michigan i 2008. Kommunikasjonen var spesiell.

- Han er ekstremt sjenert foran kamera og likte ikke å prate om seg selv. Så jeg fikk bare 20 minutter opptak med ham - hvert år i fire år. Når kameraet ble slått av, var han en helt annen person. Dette er en fyr som gir vekk alt han tjener. Rodriguez har ingen tanker om berømmelse og rikdom.

- I halve filmen tror kinopublikum at han er død?

- Det var den historien jeg ble fortalt. Fansen i Sør-Afrika trodde de lette etter en død mann. Alle var overbevist om det. Rogriguez var i tillegg nærmest ukjent i alle andre territorier, sier Malik.

Forandret livet

Filmens suksess, priser i Sundance og andre prestisjetunge festivaler, har forandret livet til Rodriguez. David Letterman, «60 Minutes» og CNN er bare noen som har brukt tid på den utrolige historien. Nå får Rodriguez konserttilbud fra alle verdenshjørner.

- Vi er blitt venner etter å ha reist rundt med filmen sammen i to måneder. I utgangspunktet var det storyen mer enn musikken som fascinerte meg, for jeg trodde låtene var middelmådige. Men da jeg hørte albumene, ble jeg slått ut. I Sør-Afrika kan folk fra ulike generasjoner alle tekstene. Han er på linje med Beatles. Da Rodriguez gjorde konserter der første gang, ble stadioner solgt ut. Det var helt utrolig, sier Malik.

Han gjorde bevisste valg i klipperommet for å lage en mest mulig spennende film.

- Jeg filmet hans første comeback-konsert i USA, hans første radiointervju og mye slikt, men jeg visste at filmen måtte slutte i Sør-Afrika. Det er historiens klimaks. Da publikum kom til konsertene i 1998, trodde alle at de skulle oppleve et spøkelse. Det var nesten som om Jesus hadde stått opp igjen.

- Filmen og opplevelsene etterpå er rene eventyret?

- Det føles slik, ja. Filmen er også solgt til TV-kanaler overalt. Det er først da Rodriguez’ musikk vil komme ut. Det flotte med å lage film for stort sett egne penger, er at jeg slipper å kompromisse. Suksessen har også åpnet dører for meg. Så det neste blir trolig en spillefilm på engelsk, sier Malik.

kultur@dagsavisen.no

Mer fra Dagsavisen