Kultur

Fortsetter kampen for tilværelsen

Åtte onsdager har Lena Kristin Ellingsen portrettert den kyniske Anitra fra Ullevål Hageby i NRKs «Kampen for tilværelsen». Nå tar hun med seg kynismen til Petrina i østkantmusikalen «Ungen».

- Man blir veldig bortskjemt av å jobbe med et så godt manuskript som i «Kampen for tilværelsen». Når jeg leser manus nå blir det fort en nedtur, sier Lena Kristin Ellingsen. Du har blant annet sett henne i NRK-serier som «Himmelblå», «Mammon» og sist «Kampen for tilværelsen», serien som har hisset på seg dem som mener både vestkantfolket fra Ullevål Hageby og polakkene som er i Norge for å jobbe, blir framstilt stereotypt.

Ellingsen har spilt rollen som Anitra, en kvinne fra Ullevål Hageby som vil skille seg fra sin noe mislykkede filmregissør-mann, og som er veldig opptatt av at de skal få minst 9,2 millioner kroner for Hageby-villaen.

- Serien setter ting på spissen. Noen av kommentarene som har kommet har vært veldig misforstått. Vi har valgt å se polakkene gjennom nordmenns øyne og vice versa. Når det gjelder Ullevål Hageby-beboerne så representerer nok ikke de en stor del av befolkningen, men de framstilles slik for å få oss til å åpne øynene for hvilket samfunn vi faktisk lever i, sier Ellingsen.

Fasademennesker

I musikalversjonen av Oscar Braathens skuespill «Ungen» fra 1911, møter vi klasseskiller fra en helt annen tid. Her skildres fabrikkarbeideres kamp for tilværelsen, og hovedrollen Miljas fortvilelse da hun gir bort ungen sin til et rikt ektepar på «andre sida av elva». Ellingsen spiller Petrina, som stjeler den fordrukne flørten Julius fra Milja.

Det myke språket med «en»-endelser er byttet ut med dobbeltkonsonanter og «a»-endelser, men Ellingsen ser likhetstrekk både mellom karakterene Anitra og Petrina og mellom «Kampen for tilværelsen» og «Ungen».

- På en måte er Petrina enda verre enn Anitra. Hun er styggere med folk rundt seg. Men hun har i det minste empati, noe Anitra ikke har så mye av. De er begge fasademennesker, sier hun.

Glemt fattigdom

«Ungen» har blitt kjent som en historie som synliggjør klasseskillene som var i Oslo på tidlig 1900-tall. Klasseskillene er der fortsatt, slik «Kampen for tilværelsen» setter søkelyset på, mener Ellingsen.

- Mange forlater ungene sine for å komme hit til Norge for å tjene penger. Da «Ungen» ble skrevet så sa de at den var en hyllest til morsfølelsen. Bakteppet er fattigdommen. Dette har vi tett innpå oss i dag. Mange har vaskehjelp, jeg har det selv også. Vi skal ikke glemme at det ikke er så mange tiår siden vi ikke hadde det så bra i dette landet.

- Ligger det i det du sier at vi glemmer det litt?

- Jeg tror de fleste unge som vokser opp nå ikke kjenner annet enn rikdom. Det er kjempebra, men også trist på en måte. Det som skjer er at vi ikke helt har evnen til å sette oss inn i hvordan andre mennesker har det i andre deler av verden.

Uskyldsrene roller

«Ungen» er det tredje prosjektet til Musikklab-gruppen på Torshovteatret, som Ellingsen er en del av. De startet med Ole Ivars-musikal, fortsatte med stumfilmversjon av Ibsens «En folkefiende» og nå er det altså «Ungen», musikalversjonen fra 1973 med musikk av Egil Monn-Iversen som står for tur. Hovedrollen Milja spilles av Kjersti Botn Sandal.

- I og med at Milja er den uskyldsrene så syntes vi at hun kanskje ble litt lik karakteren jeg spilte i det første stykket, som var den unge og søkende rollen. Det er viktig med ulike karakterer til enhver tid, for ikke å stagnere. Jeg har jobbet ti år som skuespiller, og når man er ferdig utdannet får man gjerne de unge, naive rollene, sier Ellingsen.

Vil spille Peer

- Det etterlyses stadige et bredere spekter av kvinneroller både i teater og film. Savner du noe?

- Det skrives stadig ny dramatikk, men jeg tror nok det er noen begrensninger fortsatt. Men nå har vi kommet til et punkt der man tillater seg å tenke nytt om kjønn, som når Maria Blokhus nå spiller Hamlet på Det Norske Teatret. Sånt kan vi gjerne fortsette med.

- Kunne du tenkt deg å spille Peer Gynt, for eksempel?

- Absolutt. Gjerne. Det er mye mer kynisme i mannlige karakterer, som om det er mer stuerent å være kynisk for menn. Vi har fått mykere menn nå, som jeg tror kan kjenne seg igjen i kvinnelige karakterer fordi de tør å by mer på emosjoner enn før, sier Ellingsen.

Mens hun spiller musikal på kveldene går Ellingsen nå i gang med innspilling av sesong 4 av «Dag». I februar kommer åtte nye episoder av «Kampen for tilværelsen på NRK, men dette er allerede spilt inn.

- Det er leit at det er over. Det var et fantastisk univers å være i, sier hun.

bente.rognan.gravklev@dagsavisen.no

Mer fra Dagsavisen