Kultur

- Fortsatt nedlatende

Målet helliger ikke alltid middelet, sier Studentenes og akademikernes internasjonale hjelpefond.

- Vi er ikke imot å bruke video og musikk på å samle inn penger og skape oppmerksomhet om en sak. Men 30 år og fire versjoner etter den første Band Aid er tonen fortsatt nedlatende og forenklende. Det innpakningen, ikke tiltaket, vi reagerer på, sier leder Jørn Wichne Pedersen i Studentenes og akademikernes internasjonale hjelpefond (SAIH).

 

- Oss og dem

Han hørte i går den siste versjonen av «Do they know it´s Christmas».

- Vi var spente på denne versjonen. Selv om de har tatt vekk en del problematiske setninger, har man beholdt en del av dem. De har for eksempel ikke tatt bort «Feed the world» og «Let them know it´s Christmas time». Jeg tror de godt vet at det er jul, i Liberia er 85 prosent praktiserende kristne. Det kommer så tydelig fram en tone om at det er «oss» og «dem», sier Pedersen.

For to år siden lanserte SAIH (Studentenes og akademikernes internasjonale hjelpefond) og Operasjon Dagsverk en egen musikkvideo: «Radi-Aid: Africa for Norway». Der ble Norge vist fra sitt verste, med veltede trailere på snøkledde fjelloverganger, og folk som stavret seg av gårde på hålke.

Målet var å rette et kritisk søkelys på hvordan innsamlingsaksjoner ofte forenkler og framstiller særlig afrikanere som ofre.

 

«Afrika ett land»

Jørn Wichne Pedersen påpeker at eboladekningen har hatt en innvirkning på hele det afrikanske kontinentet.

- Avisen Daily Mail ringte rundt til de fleste store safariselskapene i Afrika, og mange hadde oppnådd en nedgang av turister, noen opptil 70 prosent, i land som ikke er rammet av ebola. Men et land som Sør-Afrika er like langt fra Liberia som Storbritannia, sier Pedersen.

Mer fra Dagsavisen