Nationaltheatrets sjef Hanne Tømta.

Forfallent gods i forfallent bygg

Hun ser parallellene mellom Tsjekhovs forfalne gods og Nationaltheatret: Teatersjef Hanne Tømta er både glad og litt skuffet over 1.9 milliarder til rehabilitering.

 

Sist fredag jublet teatersjef Tømta over nyheten om at kulturministeren gikk for billigste alternativ for å redde det falleferdige Nasjonaltheatret. Imens holdt teatersjefen på å gjøre klart høstprogrammet (se i bunnen av saken). Nå kunngjør Tømta at hun vender tilbake til Tsjekhov på teaterets Bakscene: 23. september er det premiere på Tsjekhovs «Kirsebærhagen», igjen med Espen Skjønberg, i en alder av 93, og med et stjernelag som inkluderer Gisken Armand, Trond Espen Seim og Bjørn Floberg.

Da Hanne Tømta gjorde Tsjekhov på samme scene i 2014, ble det Heddapris både til henne og til Espen Skjønberg.

Les også: To milliarder til redningsaksjon

– Kritikk av overklassen

«Kirsebærhagen» ble skrevet i 1904, mot et bakteppe av falmende aristokratisk storhet i Russland, der revolusjonen kom et drøyt tiår etter.

– Stykket er en kritikk av overklassen, den manglende handlekraften i den russiske adelen. Uten at jeg skal trekke likhetene for langt, så finnes det paralleller i teksten til Nationaltheatrets situasjon i dag. Stykket foregår på et gammelt forfallent gods. Og Nationaltheatret er et gammelt forfallent bygg, smiler Hanne Tømta.

– Da vi spilte «Tre søstre» på Bakscenen, ble det tatt opp i noen av anmeldelsene at publikum her ble eksponert for rehabiliteringsbehovet på Nationaltheatret.

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

Prekær

Den langvarige diskusjonen om hva man skulle gjøre med det ærverdige Nationaltheatret fra 1899, som i flere tiår har vært overmodent for oppussing, fikk en foreløpig konklusjon sist fredag. I valget mellom to alternativer – 1.9 milliarder for rehabilitering, kontra over fire milliarder for mer omfattende oppgradering – gikk kulturminister Linda Helleland for det første. Det ville vært feil å si det var gode miner og slett spill under pressekonferansen, men både styreleder Anne Enger og teatersjef Tømta påpekte at den valgte løsningen bare var første skritt på vei mot et mer tidsmessig Nationaltheater.

– Smilet mitt var naturlig. Det var ikke vanskelig å være genuint glad over å ha passert en viktig milepæl, sier Tømta.

– Situasjonen ved Nationaltheatret er nå blitt så prekær at framdrift i prosessen er en seier i seg selv. Rehabilitering av bygget har vært hovedfokus hele tiden siden jeg begynte som teatersjef i 2009, sier Tømta nå.

– Vi som jobber på teateret er ansatt for å ha de høyeste ambisjonene for teateret. Så: Ja, jeg er litt skuffet. Vi jobbet for et enda mer ambisiøst alternativ. Samtidig vet vi jo at økonomien, selv i Norge, blir mer og mer presset. Og to milliarder er veldig mye penger. Ingen kan gå rundt og være skuffet over å ha fått to milliarder, understreker Tømta.

 

Høsten på National

Det fullstendige høstprogrammet lanseres 8. mai. Nyheter hittil sluppet:

«Renset», Hovedscenen fra 1. september. Brutal-teater av Sarah Kane med anbefalt aldersgrense 18 år. – Vårt mest vågale stunt i høst, sier teatersjef Hanne Tømta.

«Kirsebærhagen», Bakscenen fra 23. september. Regi Hanne Tømta.

Sci-fi på Torshov: «Nils Klims reise til underverdenen», fra 5. september. Basert på Ludvig Holbergs roman fra 1741, science fiction flere hundre år før begrepet ble oppfunnet.

Sci-fi på Torshov: «1984», Torshovteatret fra 4. november. Orwells aktuelle klassiker i ny dramatisering ved Kristina Kjeldsberg.

Repriser/nypremierer:

«Lille Eyolf», Amfiscenen fra 29. august, Pia Tjelta og Kåre Conradi.

«Grønlandssutraen». Amfiscenen fra 12. august, monolog av og med forfatter og komiker Fredrik Høyer.  

«Julemiddag». Amfiscenen, fra 28. oktober.

«Reisen til julestjernen». Hovedscenen fra 21. oktober. Kjersti Horns 2016-utgave av juleklassikeren.

«Som dere vil» av Shakespeare fortsetter også på Hovedscenen i høst