Annonse
– Science fiction på film var ikke kult før George Lucas lagde «Star Wars», mener Ron Howard, suksessregissøren som overtok styrespakene på «Solo: A Star Wars Story».

– Visste ikke alltid hvilken planet jeg var på

Det lå ikke i kortene at Ron Howard noensinne skulle regissere en «Star Wars»-film. Rådet fra «Star Wars»-skaper George Lucas ble utslagsgivende: – Finn din indre 12-åring.

Annonse
Filmer

 

CANNES (Dagsavisen): Var Ron Howard blitt spurt for 40 år siden om han noensinne ville lage en «Star Wars»-film, hadde han sannsynligvis ledd dem rett opp i ansiktet.

– Det er en helt bisarr tanke. Det vil umulig skje.

Slik beskriver den nå 64-årige, amerikanske filmregissøren reaksjonen til sitt unge jeg. Ikke bare var det utenkelig. Ron Howard syntes også det var en forferdelig idé da hans venn George Lucas fortalte at han drømte om å lage et Science Fiction-drama. Nå står han selv bak «Solo: A Star Wars Story», en såkalt frittstående fortelling fra galaksen. Det tok ham ikke mer enn tre-fire dager å akseptere tilbudet og takke ja til jobben da Disney kontaktet ham for et år siden. Disney, som kjøpte Lucasfilm i 2012, hadde malt seg selv inn i et hjørne med den opprinnelige regissørduoen Phil Lord og Christopher Miller. Den lakoniske grunnen til at de fikk sparken var «kreative uoverensstemmelser». Siden har ryktene gått om at Lord og Miller forsøkte å lage filmen som en komedie, i stedet for kun å tilføre humoristiske elementer til fortellingen. Noe som manuskriptforfatteren Lawrence Kasdan («Star Wars: Imperiet slår igjen», «Indiana Jones: Jakten på den forsvunne skatten») ikke var begeistret for. Interne stridigheter til side – Ron Howard ble kontaktet.

Les Dagsavisens anmeldelse av «Solo: A Star Wars Story»: Terningkast 3

Skremmende

Det var ikke første gang Ron Howard ble spurt om han ville instruere en «Star Wars»-film. I 2015 fortalte Howard til Josh Horowitz i podkasten «Happy Sad Confused» at han hadde fått tilbudet da Lucas skulle lage «Star Wars Episode 1: Den skjulte trussel» (1999). På det tidspunkt hadde George Lucas allerede spurt Robert Zemeckis og Steven Spielberg, men alle takket nei. Ifølge Ron Howard fordi det var en altfor skremmende og ærefryktinngytende oppgave å påta seg.

Det skulle gå ytterligere 19 år før Howard endelig kunne dra ut på galakseeventyr.

– Jeg brukte ikke lang tid på beslutningen. Disney hadde lagt ned produksjonen på is og sto uten regissør. De måtte fylle hullet og jeg kjente mange som var involvert, blant Kathleen Kennedy (president for Lucasfilm, red.), som jeg alltid har villet arbeide med. Det var som å bli med på et eventyr. Jeg har ellers alltid dyrket fram nye prosjekter fra begynnelsen til det punktet da jeg for alvor har forelsket meg i det. Først da har jeg kunnet bestemme meg for å realisere en film eller en tv-serie. Denne gang hoppet jeg i det, og så det som et kreativt eventyr og en profesjonell utfordring. Men jeg hadde ikke gjort det hvis jeg ikke trodde på manus og skuespillerne, forteller Ron Howard til Dagsavisen i Cannes.

Der er gått 41 år siden George Lucas’ første stjernekrigsfilm vendte opp og ned på Science Fiction-filmhistorien. På 1970-tallet var Ron Howard en ung skuespiller som drømte om å bli regissør. Han var ikke bare 19 år gammel da han medvirket i filmen «American Graffiti» (1973) som ble regissert av George Lucas og produsert av Francis Ford Coppola. Det var her, Howard hørte om «Star Wars» første gang.

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

Lyn Gordon

– Jeg kan huske at jeg spurte ham en kveld under innspillingen om hva han skulle i gang med som neste film. Han svarte at hvis «American Graffiti» ble en suksess, og han fikk lov til å lage en film til, så ville han gjerne lage en Science Fiction-film i stil med «Lyn Gordon» eller «Buck Rogers», bortsett fra at man i de filmene bokstavelig talt kunne se trådene som holdt romskipene oppe. Han ville bruke de samme spesialeffektene som Stanley Kubrick hadde brukt i «2001 – En romodyssé», forteller Howard og fortsetter: – Jeg synes det var en utrolig dårlig idé! Det lød så corny, smiler han og utdyper:

– På det tidspunkt var Science Fiction virkelig en b-sjanger. Den eneste gangen jeg kan huske at jeg synes Science Fiction var tøft da jeg vokste opp, var da den første «Planet Of The Apes» kom. Science fiction på film var ikke kult før George Lucas lagde «Star Wars».

Og denne var Ron Howard heller ikke helt heldig med: Terningkast 2

Robert Altman

Ron Howard hadde ikke i sin villeste fantasi forestilt seg at dramaet i «en galakse langt, langt borte» skulle bli den suksessen den ble. Men det er ikke er siste gangen han har tatt feil i løpet av karrieren sin karriere, medgir han. «Det har skjedd litt for ofte», sier han og ler. Men for den dobbelte Oscar-vinneren som har laget den ene publikumssuksessen etter den andre, handler det å feile om at man ikke kan forutse hva som nøyaktig skal til for at en film blir god. Det at lage film er en flyktig og flagrende og nesten ubegripelig prosess, sier han.

– Robert Altman pleide å snakke om at en film får sitt eget liv. Uansett hvor kontrollert, engasjert og sterk en regissør er. Jeg har sett det gang på gang. Man må bare akseptere at det virkelig er en ufullstendig prosess og dermed ikle seg usikkerheten som et eventyr.

Den amerikanske arthouse-regissøren Altman var en av de eldre filmskaperne som var med på å prege hvordan man gjennom 1970-årene utfordret de gamle Hollywood-formlene. Bevegelsen ble ganske enkelt døpt New Hollywood. Hans idé om at film er et uregjerlig vesen som ingen filmskaper for alvor har makt over, hjalp den unge Ron Howard som begynte karrieren som barneskuespiller som 2-åring. Etter hvert ville han stå bak kamera. Han regidebuterte allerede som 23-årig med filmen «Grand Theft Auto».

– Da det gikk opp for meg at drømmen gikk i oppfyllelse og at jeg ville få en karriere som regissør, så ble jeg litt anspent. Nervøs, kanskje. Jeg visste at en enkelt skuffelse eller fiasko ikke ville ødelegge min karriere. Det var på det tidspunktet jeg lagde «Splash» (1984) og «Cocoon» (1985) på en og samme tid, men jeg visste fortsatt ikke hvordan jeg skulle håndtere framtida. Det eneste jeg var sikker på var at jeg ikke bare skulle lage komedier. Men at jeg skulle være komedieregissør var det første instinktet til de store filmstudioene, rett og slett fordi jeg som skuespiller hadde vært med i så mange av dem selv, sier Howard, som også elsket andre filmsjangre.

– Så kom jeg over Frank Capra selvbiografi «The Name Above The Title». Han var en fantastisk forteller, men i parentes bemerket behøvde ikke historien, som jeg tok til meg og ble veldig inspirert av, å være sann. Her skriver han at da han vant en Oscar for «Det hendte en natt» (1934) ble han skrekkslagen. Og så syk. Dødssyk. Ingen lege kunne finne ut hva som feilte han og han ble svakere og svakere. En dag banket en kvinne på døren og insisterte på at treffe Frank Capra. Hun tilhørte det religiøse samfunnet Kristen Vitenskap, som ikke tror på medisinsk behandling, kun på åndelig helbredelse. Til tross for at Capras kone avviste henne, trengte hun inn i huset og fant veien til regissørens sykeleie: «Herr Capra, jeg tror ikke de er syk, jeg tror de er redd. De har oppnådd hva de ville og nå er de redselslagen for hva som kommer til å skje». Capra ble rasende og kastet henne på dør, men et par dager etterpå var han på beina igjen.

«Det er som regel en pregløs, profesjonell aura over Howards filmer» skrev Dagsavisens anmelder om «Rush»: Toppgir

Som en TV-serie

Det var den historien som lærte Ron Howard at han ikke skulle være nervøs for de valgene han må ta i karrieren. Og han besluttet seg for å dra nytte av det han allerede hadde lært.

– Jeg bestemte meg tidlig for at jeg skulle se på karrieren min som en sesong av en TV-serie, sier han.

– Jeg vokste opp som skuespiller i TV-serier. Når en ny sesong blir påbegynt, vet både showrunneren og skuespillerne at de må gi alt de har, hver eneste uke. Men de vet også at noen episoder blir bedre enn andre. Det er uunngåelig. Sånn er det bare. Man kan bare håpe at det er flere gode episoder enn dårlige når serien er slutt.

Selv om Ron Howard ikke lenger er engstelig når han gir seg i kast med et nytt prosjekt, så er det ikke uten spenning og en porsjon årvåken ansvarsfølelse fordi så mange mennesker er involvert i de store filmprosjektene. Det gjorde seg gjeldende med hans nye «Star Wars»-eventyr også, men her fikk han et godt råd med på veien av sin gamle venn George Lucas.

– Stol på instinktene, sa George til mig. «Når du tviler, så forsøk at finne den 12-årige Ron og spør hva han syns om scenen. For George er det selve lakmustesten.

– Kranglet du med den 12-årige Ron under innspillingen av «Solo: A Star Wars Story»?

– Nei, jeg fant kjapt og lett mitt 12-årige jeg, ler Ron Howard: – Jeg ble virkelig positivt overrasket over hvor komfortabel jeg var da jeg arbeidet på filmen, selv om jeg ærlig talt ikke alltid kjente navnene på figurene eller ante hvilken planet vi befant oss på. Men jeg forsto intuitivt kjernen i historien, og det tok ikke lang tid før jeg hørte filmens hjerteslag.

Mye har forandret seg siden den 19-årige Ron Howard tenkte at «Star Wars» var en riktig dårlig idé. I dag er Howard glad for at han aldri uttrykte sin skepsis til George Lucas selv.

– Jeg sa det heldigvis aldri til ham. Gudskjelov!

«In The Heart Of The Sea» fikk terningkast 4 av Dagsavisen.

 

Ron Howard - filmografi i utvalg

Splash (1984)

Cocoon (1985)

Willow (1988)

Far and Away (1992)

Apollo 13 (1995)

Ransom (1996)

Grinchen – Julen er stjålet (2000)

Et vakkert sinn (2001)

Cindarella Man (2005)

Da Vinci-koden (2006)

Frost/Nixon (2008)

Rush (2013)

Solo: A Star Wars Story (2018)

Annonse