Film

«Us»: Ikke som oss

Jordan Peele følger opp den fenomenale suksessen «Get Out» med en skrekkfilm som møter seg selv i døren.

5

HORROR

«Us»

Regi: Jordan Peele

USA, 2019

«Get Out» var ikke bare en oppsiktsvekkende stilsikker regidebut, og en av våre store favorittfilmer fra 2017; den sikret dessuten Peele en Oscar-statuett for beste manus og ble et popkulturelt fenomen.

Dette skrev Dagsavisen om «Get Out»: Nyskapende sjangerfilm

Forventningspresset til den vanskelige andrefilmen er ekstremt høyt, men Jordan Peele klarer heldigvis å innfri dem. Han gjør ingen forsøk på å gjenta suksessen, og satser isteden på å følge sin egen muse. «Us» er mindre satirisk, mangler den politiske brodden fra «Get Out» og treffer ikke tidsånden med samme kraft. Peele nøyer seg med å orkestrere et våkent mareritt, som følger sin egen drømmelogikk og holder oss konstant i ubalanse. At Jordan Peele skulle vise seg å være et naturtalent til å regissere skrekk var ikke like oppsiktsvekkende for oss som har fulgt fyrens karriere gjennom «Mad TV» og «Key and Peele». Selv på sitt mest gjøglete var mange av sketsjene hans preget av en stor sans for det morbide, det groteske, urovekkende, uforutsigbare og truende. Peele er dessuten en ivrig skrekkfilmfan som kjenner sjangeren bedre enn de fleste, så han har referansene i orden. «Us» er minst like drevet av sine innflytelser som «Get Out», men forbildene er litt mer obskure. En del brikker faller på plass hvis du vet at Peele denne gangen lot seg inspirere av «The Twilight Zone»-episoden «Mirror Image», der en ung Vera Miles ble drevet gal av sin dobbeltgjenger (Peele er en så stor fan av denne TV-serien at han er i full gang med å produsere en ny utgave for kabelkanalen CBS All Access).

Les intervju med Oscar-vinner Lupita Nyong'o: - Det var fascinerende med en skrekkfilm hvor rasisme var monsteret

Før innspillingen av «Us» startet ga Peele skuespillerne en hjemmelekse som inkluderte filmene «A Tale of Two Sisters», «The Babadook» og «It Follows». Han rekrutterte dessuten filmfotografen fra sistnevnte, og har skapt en stemningsfull, særegen skrekkfilm som gjør maksimalt ut av et forholdsvis enkelt utgangspunkt. Middelklassefamilien Wilson er på vei til sitt sommerhus i Santa Cruz, for å nyte ferien sammen med venneparet Josh (Tim Heidecker) og Kitty (Elisabeth Moss). Pappa Gabe (Winston Duke) gleder seg til å prøve den nye båten sin, men kona Adelaide (Lupita Nyong’o) blir rastløs og urolig så fort han foreslår at de tar en kjøretur til stranden sammen med ungene Zara (Shahadi Wright Joseph) og Jason (Evan Alex). Det var på akkurat denne stranden Adelaide ble utsatt for en traumatisk hendelse i barndommen; da hun forvillet seg bort fra foreldrene sine under en fødselsdagsfeiring i fornøyelsesparken, gikk seg vill i et speilhus – og hevder hun møtte sin egen dobbeltgjenger. Adelaide har en snikende følelse av at noe er veldig galt, og ser mistenkelige sammentreff overalt. Tilbake i sommerhuset prøver Adelaide å overtale ektemannen om å reise hjem igjen, men så går strømmen. I oppkjørselen står en merkelig familie, urørlig, hånd i hånd. De er kledd i røde kjeledresser, er utstyrt med forgylte kjøkkensakser og ser akkurat ut som dem. En grotesk dobbeltgjengerfamilie, som bryter seg inn i sommerhuset og starter et mareritt. Alt dette høres ut som en høvelig konvensjonelt, overnaturlig «home invasion»-thriller, men ingen fare.

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

Dette er bare utgangspunktet i en film som rommer mye surrealistisk galskap, og definitivt ikke går de veiene vi forventer. Så fort «Us» suser forbi spoiler-terskelen bretter Jordan Peele opp ermene, og iscenesetter en masse scener vi aldri helt har sett maken til. Skuespillerne er jevnt over helt fantastiske her, men Lupita Nyong’o utmerker seg i en dobbeltrolle som krever at hun spiller to utgaver av seg selv, ofte i samme bilderute. Senere klarer dessuten Elisabeth Moss å gi oss gåsehud i en foruroligende troverdig skildring av total, sjelløs galskap.

«Us» er snedigere konstruert enn den først gir inntrykk av, og scener som først virker totalt ubegripelige får senere sin forklaring. Jeg er allikevel ikke overbevist om at den interne logikken er helt vanntett denne gangen, og manuset er ikke et like gjennomtenkt presisjonsverk som «Get Out». Desto mer Jordan Peele forklarer plottet desto merkeligere blir filmen, og han kunne sikkert ha skrevet en tykk bok om den kryptiske mytologien som bygges opp her. Så ivrige Youtubere kan holde seg travelt opptatt i langt tid med å analysere historien.

De politiske undertonene er såpass vage at man kan dra dem i alle mulige retninger; enten man velger å tolke dette som en ambisiøs fabel om et USA i kamp mot seg selv, eller et godnatteventyr om klassekamp.

Peele er litt av en mester til å finne det uhyggelige i det dagligdagse, og få oss til å tvile på virkeligheten rundt oss. Han har dessuten en overlegen evne til å balansere det oppriktig uhyggelige med avvæpnende humor, så til de grader at de sklir inn i hverandre. Jeg kan ikke påstå at jeg helt skjønner hva som skjer mot slutten, men «Us» fungerer uansett best som et surrealistisk febermareritt.

Mer fra Dagsavisen