Film

«The Hustle»: Ikke akkurat et kupp

Fantasiløs komedie skåret over samme lest som «Svindlere med stil».

Dagsavisen anmelder

2

KOMEDIE

«The Hustle»

Regi: Chris Addison

USA, 2019

Denne labre krimkomedien hadde opprinnelig tittelen «Nasty Women», inspirert av ordene Donald Trump har benyttet for å beskrive kvinner som våger å utfordre ham. Jeg antar at USAs 45. og siste president har opprettholdt verdigheten og integriteten til Det hvite hus ved å kalle så mange damer så mye stygt at produsentene antok at folk ville ha glemt mesteparten innen filmen hadde premiere. Så isteden ble tittelen forandret til mer generiske «The Hustle». En uinspirert nyinnspilling av Steve Martin/Michael Caine-komedien «Svindlere med stil» (1988), som var en nyinnspilling av Marlon Brando/David Niven-komedien «Bedtime Story» (1968). Vel, dette er for å være ærlig mer en karaoke-coverversjon, siden det eneste vesentlig nye her er at kjønnsrollene er snudd om og hovedrollene overtatt av kvinnelige skuespillere. Ellers er dette nærmeste en scene-for-scene-blåkopi av «Svindlere med stil».

Les også: «Long Shot» byr på både politikk og romantikk

Tonen er kalibrert noen grader mer mot gjøgleri og slapstick, der Rebel Wilson får rikelig med anledninger til å falle på rumpa og spille på at hun er overvektig. Hun er småsvindleren Penny Rust, som gjør et poeng av å bare bondefange sexistiske menn som undervurderer henne. Noe som ville ha virket litt mer feministisk og kroppspositivt hvis ikke filmen startet med at hun forkler seg som en søplesekk. Fordi hun er så tjukk, ha ha! Har vi det moro ennå?

Les også: Dokutungt og kvinnesterkt Oslo Pix

Penny tar turen over til den franske rivieraen for å finne nye lettlurte ofre, og på togturen blir hun kjent med Josephine Chesterfield (Anne Hathaway). En sofistikert, velstående storsvindler som slett ikke setter pris på at hennes jaktmarker blir invadert av denne vulgære, australske party-dundra. Etter noen mislykkede forsøk på å jage bort Penny fra rivieraen skifter Josephine taktikk. De inngår en skjør allianse, og Josephine tar Penny under vingen der hun kan gjøre mindre skade. Gir henne et innføringskurs i hvordan man får søkkrik storfisk på kroken, og deretter lopper dem for store summer. En av dem er en dansk fyrste, spilt av «Klovn»-kjenningen Casper Christensen på sitt aller sleskeste. Samarbeidet ender med rivalisering, og et veddemål: førstemann (vel, førstekvinne) som klarer å svindle en halv million dollar fra den nerdete app-millionæren Thomas (Alex Sharp) vinner. Taperen må forlate Frankrike med halen mellom bena. Penny gir seg ut for å være en blind gladjente som prøver å samle sammen penger til sin vakre søsters ganetransplantasjon, og utvikler følelser for offeret Thomas. Charlotte tangerer bløffespillet ved å gi seg ut for å være en tysk forsker som kan gi Penny synet tilbake ved hjelp av utspekulert lumpen, eksperimentell terapi.

Les også: «Teen Spirit»: Hopper etter Sigrid

Noen løsrevne øyeblikk er litt vittige, men stort sett alt som fungerer i «The Hustle» er rappet rett fra «Dirty Rotten Scoundrels» (eller «Svindlere med stil», som den i sin tid ble kalt på norsk), og alt for mye av det som ikke fungerer skyldes Rebel Wilsons anstrengte ablegøyeri. Rebel kan være småmorsom i mindre doser, men blir fort utmattende når hun kupper for mye av oppmerksomheten – og i «The Hustle» får hun alt for stort spillerom til å utfolde sine verste komiske instinkter. Og føles det ikke egentlig litt deprimerende at frodige damer så ofte må ydmyke seg i denne typen sirkusklovnroller for å tjene penger? Wilson, Melissa McCarthy og Amy Schumer burde slå seg sammen og starte en fagforening.

Les også: «Maria by Callas»: Den ufrivillige divaen

Anne Hathaway morer seg med et bredt utvalg av overdrevne aksenter, men lener seg mot parodisk overspill der mer subtil humor hadde gitt henne så mye større uttelling. Det føles dessuten som om filmen har blitt betydelig bearbeidet på klippebordet, og at deler av dialogen er tonet ned for å sikre en mer familievennlig aldersgrense i USA. «The Ballad of Buster Scruggs»-kjenningen Tim Blake Nelson var for eksempel prominent plassert på rollelista under opptakene, men er totalt fraværende i selve filmen. Så her har det trolig skjedd ting bak kulissene.

Dette er regidebuten til den britiske standup-komikeren og skuespilleren Chris Addison, som har markert seg med roller i TV-seriene «Skins» og «The Thick of It». Det er fint lite som antyder at han vil markere seg som regissør etter dette. Ikke i seg selv noe galt å gjenfortelle en historie som er filmatiserte flere ganger tidligere, men «The Hustle» er så til de grader fantasiløs og blottet for egne ideer at latskapen overskygger den lille moroa som er å finne her.