Film

Tar opp kampen mot «studiomonstret» Disney

– Vi har ikke budsjett til å konkurrere mot amerikanske studiomonstre som Disney, men med «Jungelgjengen» gjør vi så godt vi kan.

PARIS (Dagsavisen): Det sier David Alaux, en av de tre filmskaperne bak den kinoaktuelle animasjonsfilmen «Jungelgjengen». Tross konkurransen fra det Alaux kaller «de amerikanske monstrene», har den franske filmen tatt et godt jafs av det europeiske animasjonsmarkedet takket være en tigerpingvin og en brannstiftende superskurk av en koalabjørn.

«Jungelgjengen» er spillefilmen basert på figurene også norske barn kjenner fra serien på NRK Super. Den vises på kino med norsk tale.

– Vårt mål er at folk skal komme ut fra kinoen med et stort smil om munnen. Vi har alle tre elsket film siden vi gikk sammen på skolen, og den gleden vi oppdaget gjennom det å gå på kino vil vi at også dagens generasjon av barn og unge skal oppleve, sier Alaux når Dagsavisen møter i Paris. Han har laget filmen sammen med Eric og Jean-François Tosti.

Les også:Brutalt ærlig om de mørke sidene ved morsrollen

Pingvin

Jungelgjengen er en mildt sagt brokete sammensatt bande av figurer som bare vil godt, ledet av pingvinen Maurice som ble oppdratt av tigre og ergo tror han er nettopp en tiger. En pingvin i jungelen er ellers helt i tråd med de tre franske animatørenes humor.

– Helter i ordets rette forstand er kjedelige å skape humor ut av. Derfor ville vi etablere antihelter som hver for seg ikke er i stand til å oppnå noe som helst, men som sammen vinner over det meste takket være troen på fellesskapet. Og jungelen er noe mytisk som alle har et forhold til, sier han om den smått anarkistiske utformingen av serien, som har gitt helt klare, avgrensede publikumsmål.

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

Barnslig

– Vi har gitt opp tenåringene. De liker humoren, men synes stilen blir for barnslig. Barn faller av «Jungelgjengen» når de passerer 11-12-årsalderen, men det som er svært overraskende er at serien og spillefilmen har fått et stort publikum igjen blant de yngste voksne, altså folk i 20-årene. De anser «Jungelgjengen» som en kultserie. Når vi skriver og regisserer lar vi oss i stor grad styre av det som er tilgjengelig innen den nyeste animasjonsteknologien, og vektleggingen av det visuelle har nok bidratt til suksessen.

Og det faktum at humoren vår ser ut til å slå an også utenfor vårt eget lille miljø i Frankrike.

Les også:En sann historie om kampen mot naturkreftene

Felles plattform

Alaux og hans kolleger jobber ut fra Toulouse, i det han betegner som en «kokong» utenfor det franske filmmiljøet hvor de produsere serier og filmer på deres egne premisser. Så langt har det fungert bra. TV-serien «Jungelgjengen» er solgt over hele verden, Norge og NRK inkludert, og filmen som er løsrevet fra serien er en av de store kommersielle animasjonssuksessene ikke minst i hjemlandet, men også internasjonalt.

Filmen kostet angivelig snaue 70 millioner norske kroner å lage. Den siste av de amerikanske Madagaskar-filmenDreamWorksmworks – «Madagaskar 3: Full rulle i Europa» – som det tematisk og visuelt er naturlig å sammenligne med, hadde et budsjett på 1,2 milliarder norske kroner. Alaux sier suksessen til «Jungelgjengen» kom helt overraskende, men at den også viser hvilket potensial som ligger i europeisk animasjon.

– Det overgår alle forventninger. Det er ikke noe poeng for oss alene å slåss med de store monstrene, som Fox og Disney. Men vi savner et europeisk animasjonsmiljø. Hvis distributører, animatører og produsenter kunne skaffet midler og samarbeidspartnere til å organisere seg i et helhetlig europeisk animasjonsmiljø, kunne vi lettere stå imot den dominerende konkurransen fra de kommersielle amerikanske animasjonsaktørene.

Når Disney nå vil forhandle direkte med de store kinokjedene, som her i Frankrike, vil de skyve oss ut selv om vi framstår som små. Europa bør etablere en felles plattform både økonomisk og faglig for satsing på animasjonsfilm, mener han.

Mer fra Dagsavisen