Pernilla August kom gjennom nåløyet til Berlin Internasjonale Filmfestival med sin nye film «Den allvarsaamma leken». FOTO: MODE STEINKJER

Takker Ullmann og Breien

– Jeg ble sterkt grepet av Anja Breiens film «Den allvarsamma leken» da jeg så den som 20-åring, sier Pernilla August. Nå har den svenske skuespilleren regissert sin egen versjon av den svenske romanklassikeren.

BERLIN (Dagsavisen): Med støtte fra blant annet Norsk Filminstitutt har Pernilla August laget en ny versjon av «Den allvarsamma leken», bygget på Hjalmar Söderbergs berømte roman som i Sverige leses omtrent på samme måte som nordmenn leser Knut Hamsuns «Victoria».

– Jeg leste Söderbergs roman som veldig ung, men opplever at det helst er unge menn som leser den nærmest som en bibel. Jeg så Anja Breiens film da den kom, og jeg har sett den på nytt igjen nå, men på et veldig tidlig stadium. Jeg fant ut at jeg ville gjøre meg så ren som mulig, jeg måtte gjøre dette på min egen måte, sier August, som fikk prosjektet i hendene for fire år siden etter at den danske regissøren Lone Scherfig hadde skrevet et manus hun ga spesielt til August. Boken er ble oversatt til norsk i 1996 som «Den alvorlige leken», om et trekantdrama lagt til forrige århundreskifte, men filmatisert av Breien så tidlig som i 1977.

– Det er veldig morsomt, da jeg akkurat hadde takket ja til å gjøre «Arvingarna», sier August om TV-serien som var hennes virkelige gjennombrudd som regissør ved siden av posisjonen som en av Norden største skuespillere.

LES OGSÅ: Fra Flåklypa til Berlin

Bergman og Bille

Augusts film vises i prestisjeprogrammet Berlinale Special og hun ankommer Berlin med hele sitt ensemble. Kun norske Sven Nordin mangler i flokken som blant andre teller Mikael Nyqvist. Det handler om ung kjærlighet, fornuftsekteskap og utroskap, sentrert rundt Arvid (Sverrir Gudnason) og hans lidenskapelige kjærlighetsforhold til Lydia Stille (Karin Franz Körlof) mens han er gift med Dagmar (Liv Mjönes).

Med Ingmar Bergman som mentor både på scenen og i film- og TV-serien «Den gode viljen», og senere filmer som Bille August «Jerusalem» og Liv Ullmanns «Fortrolige samtaler», har Pernilla August kombinert den nordiske kulturarven med nyere suksesser som «Star Wars», «Call Girl» og TV-serier som «Arvingarna».

– Føler du at du har tatt mye med deg som regissør fra rollene du gjorde for Ingmar Bergman og Bille August?

– Ubevisst har jeg nok det, og du må huske at jeg ikke har noen utdannelse som regissør. Det eneste verktøyet jeg har, er min egen erfaring. Mikael Nyqvist spurte meg under innspillingen om jeg ikke blir sliten av å spille alle rollene, for det er jo det jeg gjør når jeg regisserer. Jeg går inn i alle rollene og må definere hva de gjør og hvorfor. Det er utmattende, innrømmer August.

– Du har vektlagt de sterke kvinnerollene i «Den allvarsamma leken» i større grad enn Söderberg selv gjorde i romanen?

– Ja, det er nok noe som både Lone og jeg sammen visste at vi måtte gjøre. Skal man lage en ny film av dette i dag, må man dra opp kvinnene. Jeg har ikke noe behov for å gjenta det bildet av Lydia i boken som en nærmest mytisk fantasi. For meg var det viktig at jeg kunne kjenne meg igjen i alle tre rollene, og nå føler jeg virkelig at jeg har truffet alle tre selv i livet. Jeg har vært alle tre en gang i tiden.

– Når var du mann?

– Haha, det vil jeg ikke gå inn på. «Been there, done that», sier hun, og legger til at å finne fram til tre av Sveriges fremste unge stjerneskudd ikke var bevisst i utgangspunktet.

– Nei, men det tok veldig lang tid å finne gruppen, det viktigste var å finne triangelen. Og at jeg fant Mikael Nyqvist i rollen som redaktøren. Han har en tyngde og er en sånn farsfigur for hele ensemblet, og det er så godt å se ham i en svensk produksjon igjen, sier hun om «Millennium»-stjernen.

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

Ullmann

Som den opprinnelige hovedrolleinnehaveren i Liv Ullmanns film «Fortrolige samtaler», bygget på Ingmar Bergmans fortelling om sine egne foreldre, har Pernilla August selvsagt sett Ullmanns teaterversjon på Nationaltheatret/Riksteatret.

– Den var så bra. Det var fantastisk å se Marte Engebrigtsen i rollen. Men det som slår meg, er at det er en sånn fantastisk tekst. Jeg husker da jeg spilte den for 20 år siden, at herregud, jeg kommer aldri til å få en sånn tekst i min munn igjen. Det har jeg heller ikke fått.

– Hvor mye har Liv Ullmann betydd for deg?

– Alle jeg har jobbet med ligger i min ryggsekk, for å si det på den måten. Jeg hadde stor glede av å jobbe med «Fortrolige samtaler», og Liv som person har gitt meg enormt mye. Husk, hun var den første kvinnelige regissøren jeg jobbet med, og bare det for 20 år siden å få en kvinnelig regissør, det var jo så viktig. Nå når du spør, tror jeg at hun har betydd mer for meg enn jeg egentlig har vært klar over, og selvsagt er jeg inspirert av henne og hvordan hun behandler skuespillere. Hun infiltrerer oss på en måte som gjør at vi blir trygge, frie skuespillere. Og frie skuespillere er også gode spillere, sier Pernilla August.

FRA FESTIVALEN I BERLIN: Meryl Streep: – Jeg liker å være sjef