Film

«Sir»: Kaster kastestystemet

En varsomt romantisk film drevet av optimisme og livsglede.

Dagsavisen anmelder

4

DRAMA

«Sir»

Regi: Rohena Gera

Ind./Fr. 2018

Denne indiske prisvinneren var nominert til publikumsprisen under fjorårets Film fra Sør-festival, men ble danket ut av «Shoplifters». Manusforfatter/regissør Rohena Gera har erfaring både fra Bollywood-industrien og fra dokumentarer, noe som virkelig merkes i «Sir». Et varsomt, sosialrealistisk melodrama om forbudt kjærlighet, sosiale forskjeller og kvinneundertrykkelse i dagens India, som er drevet av en veldig sympatisk, sjarmerende skuespillerprestasjon av hovedrolleinnehaver Tillotama Shome.

Les også: Ballongen sprekker (Dagsavisen+)

Hun er Ratna, som kommer fra en fattig landsby der arrangerte ekteskap er en selvfølge. To måneder etter at hun ble tvangsgiftet døde Ratnas ektemann, og etterlot henne som en tenårig enke uten fremtidsutsikter. Uten en mann har hun jo ingen verdi. Det beste Ratna kan håpe på er et liv som tjener, så hun sendes til storbyen Mumbai for å jobbe som tjenestepike i husholdet til den velstående rikmannssønnen Aswin (Vivek Gomber). De er begge er på hvert sitt vis fanget av rigide sosiale forventninger og uskrevne lover. Ratna er definert både kastesystemet, og primitive tradisjoner som tilsier at hennes liv var over i det øyeblikket ektemannen hennes døde. Mens Aswin ble tvunget hjem fra friheten i New York for å oppfylle foreldrenes krav om et arrangert ekteskap med en pike verdig hans stand.

Bryllupet blir avlyst så fort Aswin oppdager at forloveden har vært utro, og nå er han like fanget og rådløs som tjenestepiken Ratna. Hun nekter imidlertid å innfinne seg med sin skjebne, og bærer på en drøm om å bli motedesigner. En beskjeden drøm, som allikevel virker håpløst utenfor rekkevidde for en ung kvinne av hennes stand. Hun går i lære hos en skredder som bare utnytter henne som gratis ryddehjelp, og sparer sammen penger for å kunne ta timer på en skredderskole i fritiden. «Sir» Aswin behandler Ratna som et likeverdig menneske, mens de arrogante familiemedlemmene gjør det klart at tjenestepiken knapt er verdt mer enn et brysomt insekt. Kastesystemet gjennomsyrer selv en moderne storby som Mumbai, noe som kommer klart til syne i en scene der Ratna sniker seg inn i en eksklusiv motebutikk for å se på kjolene hun drømmer om å lage – og en forferdet ekspeditør umiddelbart tilkaller en sikkerhetsvakt for å jage henne ut. Aswin virker litt ubekvem med å ha en tjener som lager mat, rydder og oppvarter ham stadig. Men han setter pris på selskapet, og de blir gradvis bedre kjent med hverandre. Ratna stiller nølende spørsmål om hvorfor Aswin ikke flytter tilbake til New York, der han jobbet som frilansskribent. Og han tar drømmene hennes om å designe klær på alvor.

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

Han er melankolsk kjekkas med progressive verdier, men rollene deres er fortsatt tydelig definert - og det blir selvfølgelig et stort problem etter at de utvikler varme følelser for hverandre. Man kunne ha fortalt mange opprivende, deprimerende historier om unge kvinner som får livene totalt ødelagt etter å ha ligget med arbeidsgiverne sine, men «Sir» er en varsomt romantisk film drevet av optimisme og livsglede. Så filmen holder humøret oppe, og unngår å utsette Ratna for lidelsene utallige indiske kvinner går igjennom. «Sir» bryter seg ikke helt fri fra Bollywood-tradisjonene om å bedøve underklassen med uoppnåelige romantiske fantasier, men dette er heldigvis ikke bare en Askepott-historie om en hjelpeløs fattigpike som reddes av en rik prins. Ratnas triumf er ikke at hun blir kurtisert av en velstående kjekkas, men at hun finner sin frihet ved å jobbe med noe kreativt og løsriver seg fra det rigide kastesystemet.