Oscar-nattas skuespillerkvartett: «Bridge of Spies»’ Mark Rylance (til venstre), Brie Larson («Room»), Leonardo DiCaprio («The Revenant») og Alicia Vikander («Den danske piken») etter utdelingen av de 88. Academy Awards i Los Angeles. FOTO: Jason Merritt/NTB scanpix

Rocket ved Oscar

KOMMENTAR: Det begynte med boikott og #OscarSoWhite. Det endte i det mest framtidsrettede, politiske Oscar-showet noensinne.

Leonardo DiCaprio snakket om klimakrise og global oppvarming, James Bond-sanger Sam Smith dedikerte sin pris til homofile, bi- og transseksuelle – og USAs visepresident John Biden holdt en kraftfull appell mot overgrep- og voldtektskultur i amerikanske universitetsmiljøer før Lady Gaga fikk salen til å gråte med sangen «Till It Happens To You», flankert av flere titalls overgrepsofre på scenen. Da har vi ennå ikke nevnt Oscar-vert Chris Rock og utgangspunktet for at hele den amerikanske filmbransjen ble avkledd i forkant av Oscar.

Les også: Norske miljøtopper fikk gåsehud av Leonardo DiCaprios klimatale

Kommentar: Endelig fikk Leonardo DiCaprio sin Oscar

Chris Rock gikk rett i skrivestua da #OscarSoWhite traff de amerikanske filmakademimedlemmene midt i den hvite månen. Ingen svarte skuespillere eller filmarbeidere var nominert foran årets utdeling, og blant andre regissør Spike Lee boikottet årets utdeling. Chris Rocks åpningstale ble som ventet en sviende tirade som fikk et hvitt, homogent publikum i salen til å krølle seg usikkert i stolradene. «Minnesekvensen over de døde vil bestå av svarte mennesker som er blitt skutt av politiet i året som gikk», kunne han proklamere. Er Hollywood rasistisk? spurte han retorisk, før han bannet på at det er nettopp det Hollywood er. «En annen type rasisme», la Oscar-verten til. Utover showet benyttet han så hver gitte anledning, uansett hvor subtil den måtte være, til å hamre budskapet inn: mangfold og likhet både foran og bak kamera – i en tid da det er «lettere for en svart mann å bli president i USA enn direktør for et filmstudio».

Les Dagsavisens anmeldelse av «Son of Saul»: Mesterverk om krigens redsler

2016 ble året da Oscar ikke bare måtte svare for sin helhvite overfladiskhet, det ble også året da filmbransjens fordommer og diskriminerende holdninger ble jaget ut i åpent lende. Det begynte allerede på den røde løperen, der kampanjen #AskHerMore førte til at kjendisreporterne for første gang lot kjoler være kjoler og stilte (forsøksvis) seriøse spørsmål til skuespillerne i stedet. Under showet hadde Chris Rock og arrangørene los, men også flere flotte takketaler bidro til forvarsler om en ny æra ikke bare i Oscar-sammenheng, men for filmmiljøet i seg selv.

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

Prisene sto i stil med innholdet. Som at filmen «Spotlight» fikk prisen for Beste film foran «The Revenant» og «Mad Max: Fury Road». Det ble en gledelig overraskende seier for den i sammenhengen lavmælte, meningsbærende filmen, om The Boston Globes journalistiske avsløringer av overgrep innen den katolske kirke. Og en seier for gravejournalistikken. At Mark Rylance fikk mannlig birollepris for sin fine prestasjon i «Bridge of Spies» på bekostning av Sylvester Stallone, ble en hyllest til skuespillet som kunstform. Og mange feil fra i går ble rettet opp da Leonardo DiCaprio fikk sin aller første Oscar – på sjette forsøket – for Alejandro G. Iñárritus «The Revenant», som også fikk pris for beste regi. Brie Larson fikk som ventet prisen for beste kvinnelige hovedrolle i den norgesklare «The Room», mens svenskene kunne juble da Alicia Vikander tårevåt av glede takket mamma og pappa for alt de har lært henne på veien mot Oscar for beste kvinnelige birolle i «Den danske piken». Og kinoaktuelle «Son of Saul» fra Ungarn befester posisjonen som en av årets beste filmer, et rystende, humanistisk holocaustdrama, gjennom prisen i kategorien Beste ikke-engelskspråklige film. Noen av oss synes likevel at prisen til Ennio Morricone for musikken til «The Hateful Eight», hans aller første Oscar for et enkelt verk, var kveldens mest fortjente.

Forhåndsfavorittene «The Revenant» og «Mad Max: Fury Road», George Millers kritikerroste actionrulle, gikk for all del ikke tomhendt hjem. «Mad Max» fikk hele seks Oscar-statuetter i de tekniske kategoriene, så på enkelte felt er alt ved det gamle. Men Oscar 2016 ble året da teknisk briljans bleknet mot menneskelig kløkt. «La oss ikke ta denne planeten for gitt. Jeg tar ikke denne kvelden for gitt», var DiCaprios avskjedsord fra scenen. De vil ringe lenger enn lydmiksen på «Mad Max».

Dette skrev Dagsavisens anmelder om «The Revenant»: Naturen er din verste fiende!