Film

«Ready or Not»: Til døden skiller oss ad

«Ready or Not» er laget av entusiaster som helhjertet prøver å lage noe litt utenom det vanlige – og de lykkes over all forventning.

Dagsavisen anmelder

5

DRAMA

«Ready Or Not»

Regi: Matt Bettinelli-Olpin/Tyler Gillett

USA, 2019

Jeg antar at vi bør være takknemlige for at vi overhode får se denne livlige tøysefilmen på kino. Nylig avlyste distributøren Universal verdenspremieren på menneskejaktthrilleren «The Hunt», i et utslag av imponerende politisk feighet. Donald Trump fikk et glimt av traileren til «The Hunt» under en av sine daglige «Fox News»-maratons, misforsto grådig hva filmen handlet om, og angrep den rasende under et raptusanfall på Twitter. Etter at Trump pisket opp hatet blant sine tilhengere ble filmskaperne bombardert med drapstrusler, og distributøren så ikke noen annet utvei enn å skrinlegge alle planer om å vise «The Hunt» offentlig i USA. Sannelig flaks for UIP at Trump duppet av før han fikk nyss om «Ready or Not», en lignende menneskejaktfilm som går mer proaktivt inn for å terge den velstående republikanske eliten. For å være rettferdig er nok «Ready or Not» en betydelig mer sofistikert og velregissert film enn «The Hunt»; som er spenstig skrevet, stilig iscenesatt, full av svart humor og spilt med stor overbevisning.

Særlig av det australske stjerneskuddet Samara Weaving (niesen til Hugo), som investerer mer følelser inn i hovedrollen enn den strengt tatt fortjener. Hun er den unge bruden Grace, som er i ferd med å gifte seg med sin store kjærlighet Alex (Mark O’Brien) – det sorte fåret i den søkkrike Le Domas-klanen. Familien hans går automatisk ut ifra at Grace bare er en kynisk arbeiderklasse-flyfille som er ute etter pengene deres. For Grace er ektemannens formue mest en belastning, men etter å ha vokst opp på fosterhjem har hun et instinktivt behov for å få innpass i familien.

Alex understreker at det fortsatt ikke er for sent å avlyse hele greia, og stikke av før Grace blir en del av dette dysfunksjonelle, aristokratiske rikmannsimperiet. Det er litt uvanlig at pater familias Tony La Domas (Henry Czerny) og mamma Becky (Andie MacDowell) insisterer på at bryllupsseremonien utføres foran deres overdådige herskapshus, men det blir i det minste drømmebryllup. Med tanke på at Le Dumas-dynastiet bygget opp sin betydelig formue på å produsere brettspill føler ikke Grace at det er så merkelig at enhver som gifter seg inn i familien må delta i et tilfeldig valgt spill ved midnattslaget etter bryllupet. Synd hun trekker «gjemsel»-kortet, for dette er en familie som tar lekene sine på blodig alvor. Reglene er enkle: Grace må gjemme seg et sted i slottet deres, mens familien prøver å kverke henne før soloppgang.

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

«Ready or Not» balanserer på knivseggen mellom en satirisk skrekkfilm og svart komedie, men humoren dominerer hele veien. Filmen bygger samtidig opp en eksentrisk mytologi som avdekkes i rykk og napp, mens aristokrater i finstas løper rundt med økser, muskedundre og armbrøster for å drepe den brysomme inntrengeren. Det hjelper veldig at figurgalleriet er så fargerikt, og replikkene såpass vittige. En mindre velskrevet film ville sikkert ha sørget for at Grace var en uovervinnelig rumpesparker med kampsportbakgrunn, men isteden overlever hun på ren flaks og viljestyrke. Samara Weaving er totalt overbevisende enten hun er sjokkskadd og hyperventilerer av redsel eller dreper overklasseklyser med velrettede sarkasmer. Hun er dessuten omgitt av dyktige karakterskuespillere som ser ut til å skjønne at «Ready or Not» er noe spesielt. Ikke akkurat en dypsindig, politisk satire om hvordan den velstående eliten er villig til å drepe for å beholde rikdommene sine, men en sann fornøyelse fra begynnelse til gørrete slutt.

Denne filmen ville neppe ha eksistert uten Jordan Peeles «Get Out», men man kan også skimte en del elementer fra «You’re Next», «The Purge»-serien og kanskje «The Cabin in the Wood». «Ready or Not» har dessuten et snev av Agatha Christie, John Dickson Carr og brettspillet «Cluedo», der groteske mord utføres i sofistikerte omgivelser. Dette er dessuten en av disse sjeldne studiofilmene som ikke bare er laget for å tjene penger på lettskremte tenåringer. «Ready or Not» er skapt av filmkollektivet Radio Silence, som tidligere har stått bak lavbudsjettgrøssere som «Devil’s Due» (2014) og «Southbound» (2015), og før den tid gjorde seg kjente med en serie kortfilmer på YouTube. «Ready or Not» er markant mer ambisiøst en noe de har laget tidligere.