Film

«Lumiere! Eventyret begynner»: Unik tidsmaskin

Filmstudenter, velkommen til første skoledag!

Dagsavisen anmelder

Bilde 1 av 4

5

DOKUMENTAR

«Lumiere! Eventyret begynner»

Regi: Thierry Fremaux

Fra. 2017

Her skal vi reise tilbake til filmen spede begynnelse, sammen med Auguste og Louis Lumière. Det franske brødreparet var blant de store pionerene som skapte hele filmmediet: de fant opp sitt eget kamerasystem og prosjektorer, eksperimenterte med fargefilm – og kom opp med flere av regigrepene vi i dag tar som en selvfølge; inklusive bruken av panoreringer, kamerakjøringer og nærbilder. Sånn sett kan man kanskje beskrive dem som filmmediets første auteurer. Kortfilmene deres var kanskje ikke like fantasifulle og oppfinnsomme som dem laget av landsmannen Georges Melies, og ikke fullt så vidtspennende som filmene produsert av den amerikanske luringen Thomas Edison. Det håndplukkede utvalget i «Lumiere!» understreker allikevel at brødrene Lumiere var overlegne når det gjaldt teknisk kvalitet, bildekomposisjoner og instinktiv fingerspissfølelse for «mise-en-scene». Cannes-direktør Thierry Fremaux har saumfart arkivet på Lumière-instituttet og samlet sammen 108 av brødrenes totalt 1.422 kortfilmer, som består av 50 sekunder lange uavbrutte opptak filmet i tidsperioden 1895 til 1905. Alle kortfilmene er restaurert og finpusset så mye som det har latt seg gjøre, og akkompagnert av tidsriktig, orkestral musikk komponert av Camille Saint-Saens.

Rent bortsett fra å gi oss et unikt innblikk i en essensiell del av filmhistorien får vi dessuten et like unikt innblikk i hverdagen i Frankrike rundt århundreskiftet, og raske reisebrev fra resten av verden. En del av dette burde være velkjent stoff for drevne filmstudenter, men de færreste av oss har sett så mange av Lumiere-brødrenes filmer på løpende bånd. «Lumiere» kommer ferdig utstyrt med et kommentarspor av den typen vi vanligvis måtte ha ventet til Blu-ray-utgivelsen for å høre. Her serverer den sofistikerte cineasten, filmhistorikeren og kritikeren Thierry Fremaux (som i tillegg til alt annet dessuten er sjefen for Lumière-instituttet) en informativ innføring i historien om brødrenes filmproduksjon, med en innsiktsfull, behagelig fortellerstemme. Vi får et gjensyn med damplokomotivfilmen som angivelig fikk publikum til å flykte mot utgangen i vill panikk under Paris-premieren i 1895 («Ankomsten av et tog til stasjonen på i La Ciotat»), tre versjoner av det som regnes for å være det aller første filmopptaket («Arbeiderne forlater Lumières fabrikk i Lyon») – samt et vidtspennende utvalg av bybilder med fotgjengere som stirrer fascinert inn i kamera. Forbausende mange av dem ikledd bart, hatt og findress.

Alle de ti snuttene brødrene Lumière viste under debuten på Grand Cafe i Paris 1895 er på plass, sammen med et assortert utvalg av hestedrevne brannbiler, bajaseri, akrobatikk, arbeidsfolk, nonchalant dyremishandling, lystig rasisme, lekende barn, dansende skjelett og duellerende herremenn. Her er det første filmopptaket av Sfinksen i Egypt, med scener spilt inn i blant annet Paris, New York, Chicago, London, Dublin, Tyrkia og Sveits. Vi får dessuten se en av historiens første eksempler på action, dadaisme og spesialeffekter, mens en fillete mann blir påkjørt av bil, delt i flere biter – og deretter limt sammen igjen. Fordi disse snuttene er så korte og stappfulle av hendelser står «Lumiere! Eventyret begynner» aldri i fare for å bli kjedelig. Denne samlingen er langt mer underholdende enn undertegnede var forberedt på, og på ingen måte det pliktløpet jeg forestilte meg. Utvalget av filmer veldig variert, konstant fascinerende og utgjør en virtuell tidsmaskinreise som burde glede alt fra durkdrevne cineaster til unge filmturister.