Film

«Knives Out»: Skarpslipt mordmysterium

«Knives Out» fungerer glimrende på alle plan, og er uten sidestykke årets mest underholdende mordmysterium.

Dagsavisen anmelder

5

DRAMA

«Knives Out»

Regi: Rian Johnson

USA, 2019

Etter «Star Wars: The Last Jedi» skifter Rian Johnson gir med en snedig krimkomedie som er stappfull av uforutsigbare skruballer. «Knives Out» er en sann fryd fra første til siste minutt.

Det er et mordmysterium, eventuelt selvmords-mysterium. Kanskje noe helt annet. Det er en del av mysteriet.

Selv om «Knives Out» er den typen klassisk krim Agatha Christie kunne ha skrevet for rundt åtti år siden, har Johnson oppdatert formelen og modernisert den. Han har ramset opp forbilder som «Sleuth» (1972), «The Last of Sheila» (1973), «Deathtrap» (1982) og omtrent hver bidige Christie-filmatisering laget de siste femti årene. «Knives Out» har allikevel et personlig særpreg, og overlesset av vittige replikker.

Dette er et prosjekt Johnson har puslet med i mange år, og den typen feriefilm han kan lage uten enormt forventningspress og et styrerom stappfullt av Disney-aksjonærer som puster ham i nakken.

Johnson har skrevet, regissert og produsert «Knives Out» selv, og har rekruttert et rolleliste full av kjente navn som er innstilt på ha det moro.

Daniel Craig ser ut til å storkose seg i hovedrollen som en eksentriske mesterdetektiv med det glimrende navnet Benoit Blanc, en slags amerikansk Poirot utstyrt med en sørstatsaksent som er mykere enn fløyelsgrøt dynket i smeltet smør. Desto mindre du vet om intrigen desto bedre fungerer filmen, så minst mulig bør avsløres her.

Den søkkrike, legendariske krimforfatteren Harlan Thrombey (Christopher Plummer) har invitert hele slekta for å feire sin 85-årsdag i sitt romslige herskapshus i Massachusetts, der han tar et oppgjør med de griske familiemedlemmene. Morgenen etter blir Harlan funnet død i sitt arbeidsværelse, og har etter alt å dømme kuttet strupen på seg selv med en dolk.

Noen har imidlertid betalt den eksentriske sørstats-detektiven Benoit Blanc (Daniel Craig) en betydelig sum penger for å etterforske saken nærmere, og den anonyme arbeidsgiveren mistenker skittent spill. Blanc oppdager at hvert eneste medlem av familien har motiver, og lyver om hva som utspilte seg under fødselsdagsfeiringen kvelden før dødsfallet.

Harlans datter Linda (Jamie Lee Curtis) og hennes ektemann Richard (Don Johnson) er definitivt uærlige under avhøret med Benoit og politiløytnanten Elliott (LaKeith Stanfield). Forlagssjefen Walt (Michael Shannon) hadde en bitter diskusjon om filmrettighetene til farens romaner, mens New Age-svigersøsteren Joni (Toni Collette) har puttet datterens skolefond i egen lomme for å finansiere sitt «velvære»-imperium.

Familiens sarkastiske, svarte playboy-får Ransom (Chris Evans) gadd ikke engang å stille opp i begravelsen, men de har alle en ting til felles. De vil alle ha kloa i arven. Benoit blir særlig interrestert i den samvittighetsfulle hjemmehjelpen Marta Cabrera (Ana de Armas, snart gjenforent med Daniel Craig i Bond-filmen «No Time to Die»), som ble en av forfatterens nærmeste venner. Marta er en livs levende løgndetektor, så Benoit Blanc utnevner henne til sin Dr. Watson.

Etter at «Cluedo»-brikkene er plassert på brettet kan Rian Johnson brette opp armene, og daske dem bort igjen. Han forandrer spillereglene fort, avslører sentrale hemmeligheter som bare gjør mysteriet mer komplisert og holder oss i konstant uvisshet om utfallet.

Han har snekret sammen et skikkelig snedig mysterium her, med en helt logisk løsning som er foran nesene våre hele tiden. «Knives Out» leker seg med alle mulige stereotyper fra «whodunit»-sjangeren, og snur formelen på hodet.

Mens Agatha Christies historier utspilte i overklassemiljø, foretrekker Johnson å skildre dem som alle som opportunistiske hyklere. Det er en syrlig politisk undertone her, mens de velstående familiemedlemmene skryter av å ha skapt sin egen rikdom, selv om de har bygget alt på pengene de fikk av pappa – og de snakker pompøst om å bevare familiens stolte tradisjoner, til tross for at farens herskapshus ble kjøpt fra en pakistansk forretningsmann på åttitallet.

De diskuterer meksikanske barn som slenges i konsentrasjonsleirer, og hevder at «Amerika er for amerikanere» mens hjemmehjelpen Marta står i bakgrunnen.

Alle insisterer på at Martha er en del av familien og burde ha vært invitert til begravelsen, men blir aldri enige om hun egentlig kommer fra Brasil, Equador, Cuba, Paraguay eller Uruguay – og de har ingen problemer med å true med å få moren hennes deportert.

Walt Thrombey har dessuten en ufyselig Stephen Miller-miniatyr av en sønn; en guttunge som er ikledd blådress, skriver «alt right»-innlegg på nettet og kaller folk for «cuck». Muligens en spydig referanse til alle nett-trollene som trakasserte Rian Johnson fordi de følte at «The Last Jedi» var for progressiv.

«Knives Out» er et snedig mysterium og en sløy satire over sjangeren. Tanken på en hel filmserie Daniel Craig som mesterdetektiven Benoit Blanc er nesten mer spennende enn å se ham gjenta rollen som James Bond igjen – så at Johnson allerede har løse planer om en «Knives Out»-oppfølger er skikkelig gode nyheter!