Film

Inn i skrekktunnelen

Den norske filmen «Tunnelen» beskrives som et intenst spenningsdrama om en ulykke i en tunnel, der en tankbil begynner å brenne. Premieren står i romjula.

Dette er filminnspillingen som fikk Thorbjørn Harr, som spiller brøytebilsjåfør og tidligere redningsmann, til å begynne å kjøre med såkalt flukthette i bilen. Manus er skrevet av Kjersti Helen Rasmussen, som kaller det et relasjonsdrama – i en setting der alt settes på spissen. Da blir alt mer intenst, sier hun til NTB.

– Hvorfor liker vi å la oss underholde av slike liv og død-dramaer?

– Det er noe med å kunne sitte trygt i en kinosal og se på et drama, uten selv å være midt i det. Det er et aspekt ved det som handler om å gjennomgå katarsis, en form for renselse. Det å gå gjennom noe veldig dramatisk sammen i kinosalen, men likevel være trygg på at du kommer ut på andre siden like hel, sier Rasmussen:

– Det er rett og slett spennende å se dramatiske historier man virkelig kan relatere seg til. Det kan være tøft til tider, men likevel lærerikt og underholdende.

Nok å ta av

– Det sies at det er flere kvinner enn menn sliter med tunnelskrekk?

– Det er iallfall flere kvinner som tør å snakke høyt om det, svarer Rasmussen med glimt i øyet – og røper at det var filmens regissør Pål Øie som først klekket ut tunnelideen.

Han bor i likhet med henne i Bergen, og hun påpeker at dersom man bor på Vestlandet, er tunneler en stor del av livet.

Da høst- og julefilmene ble presentert på Filmens hus tidligere i høst, sa Pål Øie til NTB:

– Jeg må faktisk gjennom over 60 tunneler for å komme meg til hjemtraktene mine på Sunnmøre til jul. Jeg kjører denne strekningen hvert år, med hele familien.

Kjersti Helen Rasmussen spant videre på ideen – med research og nok av inspirasjon fra virkelige hendelser. «Tunnelen» gjenspeiler likevel ingen konkret tunnelulykke.

Sjangerfilmglad

Ut fra forhåndsreklamen for «Tunnelen» kan det virke som en mannefilm, med Harr heroisk avbildet i brannmannsutstyr – der han skal kjempe seg inn for å redde datteren.

– Filmens hovedhistorie kretser rundt et far-datterforhold, som blir satt på prøve. Datteren er 16 år, og like sentral i handlingen, utdyper Rasmussen.

På CV-en har hun manusene til «Varg Veum – Din til døden» og «Villmark 2».

– Jeg har alltid hatt en forkjærlighet for sjangerfilm. Jeg synes de beste filmene er de som gir deg noe ekstra, i tillegg til at de er gode dramaer også i bunnen, lyder svaret.

Sjangerfilmer

– Selv lagde jeg en science fiction kortfilm i fjor på egen hånd, smiler hun. Kortfilmen «Voyager» foregår i det store frølageret på Svalbard – der det utspiller seg et intergalaktisk ran.

– Så lenge jeg kan huske har jeg lest science fiction og krim og grøssere, og vært veldig interessert i måten sjanger kan løfte blikket og stille de store spørsmålene. Jeg vil slå et slag for dem! Når du ser på mange av de store filmklassikerne vi har, er de ofte sjangerfilmer – i tillegg til at de er gode dramaer, sier hun.

På spørsmål om hvilke klassikere, ler manusforfatteren og sier hun ikke klarer å nevne én.

– Jeg kan lage en liste over de 50 beste! Du må ikke spørre filmfolk om dette. Jeg liker god film, kan du skrive. Uansett sjanger, uansett hvem som har hovedrollen. Uansett. Da blir jeg glad – særlig hvis jeg får se den på kino, sier Kjersti Helen Rasmussen til NTB.

Og 25. desember kan kinogjengerne bli med inn i «Tunnelen» og la seg underholde av dramaet som hyller hverdagsheltene i Norge – samtidig som det loves dramatiske, men realistiske, scener med flammer, røyk og trange tunneler. Selv er Kjersti Helen Rasmussen på vei videre.

– Jeg jobber med egne prosjekter og på andres, både for film og TV. Da er det snakk om science fiction og skrekkfilm! (NTB)

Mer fra Dagsavisen