Ikke «bad» nok. Filmanmeldelse: «Bad Boys for Life»

Å lage en «Bay Boys»-film uten Michael Bay blir litt som å mikse alkoholfrie drinker.

4

«Bad Boys for Life»

Regi: Adil El Arbi & Bilall Fallah

USA/Mex. 2020

Etter 17 år vender Will Smith og Martin Lawrence tilbake som rustne «Bad Boys» med litt lavere energinivå. Det smaker kanskje like bittert, men noe essensielt mangler. «Bad Boys» (1995) og «Bad Boys II» (2003) gjenstår som de mest erketypiske Bay-filmene; der det meste han ble kritisert for dukket opp for første gang. De enorme eksplosjonene. Det konstante fokuset på rumpene til bikinipiker. Glorifisering av militærmakt. Spektakulære masseødeleggelser, helt uten hensyn til sivile liv. En nærmest psykopatisk entusiasme for folk som eksploderer. Bays hyperaktive reklameestetikk er så erketypisk nittitalls at jeg fortsatt er litt forundret over at filmene ikke fikk tittelen «Bad boyz».

At det nå kommer en grovt forsinket oppfølger føles i seg selv som et litt snodig valg, men det er direkte forbausende at Michael Bay ikke er involvert bak kamera i det hele tatt (til gjengjeld gjør han et raskt gjestespill foran, bare for vise at han gir filmen sin velsignelse). Regien er overlatt til det belgiske radarparet Adil El Arbi & Bilall Fallah, som før dette bare har regissert lavbudsjettfilmene «Image» (2014), «Black» (2015) og «Gangsta» (2018). «Bad Boys for Life» er deres engelskspråklige debutfilm, etter å ha regissert et par episoder av kabelserien «Snowfall». De sprøyter inn litt gatesmart, frisk energi i «Bad Boys»-serien, men er definitivt ikke i besittelse av Michael Bays entusiasme for usaklig spektakulære actionscener, masseødeleggelser, landminer og enorme eksplosjoner.

Filmen legger ikke skjul på at det har gått sytten år siden sist, eller at hovedrolleinnhaverne nå er middelaldrende menn. Politipartnerne Marcus Burnett (Martin Lawrence) og Mike Lowrey (Will Smith) har vokst litt fra hverandre siden sist. Burnett er den satte familiemannen som har vært gift i over 26 år; som føler at han er «too old for this shit» og akter å pensjonere seg som detektiv i Miami-politiet. Marcus nekter å vedkjenne seg at han blir eldre, farger flippskjegget og har slett ingen planer om å slå seg til ro. Partnerskapet ser ut til å være over da Mike uten forvarsel blir plaffet ned på åpen gate, og ender opp hardt skadet på sykehuset. Et attentat iscenesatt av heksa Isabel Aretas (Kate del Castillo), enken etter en meksikansk kartellboss Mike drepte før hendelsene i første film. Isabel har tilbragt de siste 25 årene i fengsel, før hun rømte med hjelp av sønnen Armando (Jacob Scipio). De sverger hevn på alle som bidro til å sende Isabel bak murene, og Mike Lowrey topper drittlisten.

Det er neppe en stor spoiler å avsløre at Mike overlever, og slår seg sammen med Marcus igjen for å sparke rumpe en siste gang. Denne gangen har de dessuten assistanse fra spesialenheten AMMO, som består av studiosanksjonerte, yngre millennial-krefter (deriblant Vanessa Hudgens, Alexander Ludwig og «Riverdale»-kjenningen Charles Melton) utstyrt med nymotens droner og datakraft. Den ledes av Mikes hardbarkede ekskjæreste Rita (Paola Nunez), som er en klar påminnelse om at kvinnesynet har forandret seg litt siden de første filmene.

Adil El Arbi og Bilall Fallah gjør mer eller mindre det de er ansatt for å gjøre: beholder tonen fra forgjengerne, pøser skamløst på med nittitallsklisjeer og gjør et halvhjertet forsøk på å dra «Bad Boys for Life» inn i en ny tidsalder. Forresten synd at dette bare er tredje kapittel i serien, noe som forhindrer at tittelen blir «Bad Boyz 4 Life». En tapt mulighet. De har et betydelig mindre budsjett å boltre seg med enn Michael Bay hadde til rådighet da han laget forgjengeren «Bad Boys II», så actionscenene er ikke fullt så hemningsløse denne gangen. Undertegnede er ingen ihuga Michael Bay-fan (eller Bay-head, som de sikkert kaller seg), men han iscenesatte noen helt vanvittige action-sekvenser i «Bad Boy II», som ikke engang den frenetiske reklamefilm-redigeringen hans klarte å forminske gleden med. Formatet er mer beskjedent denne gangen og energinivået litt lavere, men «Bad Boys for Life» har i det minste den strenge «R»-aldersgrensen i behold og en røff tone. Historien inneholder dessuten noen overraskelser som denne anmelderen i alle fall ikke klarte å forutsi, noe som fortjener en liten gullstjerne i margen.

En scene under slutteksten legger opp til en potensiell oppfølger der yngre krefter vil spille en større rolle, og jeg ville ikke sett bort i fra at produsenten Jerry Bruckheimer pønsker på en kabelserie-avlegger om AMMO-teamet. Det lages såpass få actionfilmer av denne typen nå at «Bad Boys for Life» skiller seg litt ut, og kjemien mellom Will Smith og Martin Lawrence har sin rustne sjarm. Filmen faller allikevel mellom to stoler: «Bad Boys»-serien er ikke gammel nok til å holde seg flytende på nostalgifaktoren, og har samtidig såpass mange år på baken at fint få har ventet i åndeløs spenning på en fortsettelse. Men for all del, som overfladisk retro-action har dette fortsatt en helt brukbar underholdningsverdi. El Arbi og Fallah står forresten klare til å regissere Eddie Murphy i «Beverly Hills Cop 4», så de har allerede funnet sin nisje.