Maurice Budini om «Club 7», som hadde premiere på Rock Cinema i går, og som nå strømmes fritt på nett. FOTO: LARS ØYMO

Fornemmelsen av en Club 7

Filmen om «Club 7» er et intuitivt og eksperimentelt portrett av en tid, en klubb og en motkulturell bevegelse.

DOKUMENTAR

«Club 7»

Regi: Even Benestad/August B. Hanssen

Norge, 2014

 

Den legendariske klubben Club 7 i Oslo eksisterte mellom 1963 og 1985, og var en institusjon som formet mye av den radikale tenkningen, avantgarden og norske samtidskunsten slik vi fortsatt kjenner den. Regissørene Even Benestad og August B. Hanssen har gjennom samtaler med sentrale Club 7-ere skrudd sammen et tidsdokument der filmens uttrykk er i tråd med den assosierende tankestrømmen som la grunnlaget for klubbens eksistens.

Collagen av klipp fra spillefilmer, nyhetssekvenser og dokumentarfilm (signert sentrale aktører som Arild Kristo, Bredo Greve, Egil Kolstø, Wam og Vennerød) er gjennomført på sjeldent energisk og finstemt vis, hvor det «stive», konforme 1960-tallet framstår som tydelig hoggestabbe for Club 7s protestkultur. Samtidig avslører nok løsningen at dette «fristedet hvor alt var mulig» ikke ble dokumentert med levende bilder, til tross for at noen av tidens viktigste musikere og forfattere sto på scenen.

Teaterdelen i løst seksjonsinndelte filmen, hvor Sossen Krohg og andre regjerte Scene 7, har best ryggdekning rent bildemessig. Dermed blir aktørenes «voice over» mot flimrende bilder en rastløs og bevisst «puls» i bildestrømmen, mens hentydninger til cut up-teknikk og avantgarde understreker den motkulturen klubben definitivt representerte og formidlet, og klubbens historie og de som ble formet av den har fått en fantastisk interaktiv utklippsbok inkludert soundtrack. Filmen rett og slett «fornemmer» hva Club 7 var, men hvem de involverte er kommet dårlig fram. Med andre ord gjenstår det forsatt å lage den definitive filmen om Club 7.