Film

Finsk naziattakk fra månens bakside

Pink Floyd hadde aldri sunget om å møtes på månens mørke bakside om de hadde visst at Hitlers siste utpost lå der som en knugende bunkers i månelandskapet. Nå er den ville oppdagelsen blitt årets filmfenomen, finske «Iron Sky».

BERLIN (Dagsavisen): - Livet på månens bakside er overraskende hektisk for tida, sier Timo Vuorensola, regissøren bak «Iron Sky», som vises på Filmfest Oslo i dag.

Den er ikke bare en science fiction-latterbombe ulik alt annet du har sett. «Iron Sky» er også revolusjonerende i måten den er produsert og finansiert på. For å ferdigstille den uavhengig produserte filmen til rundt 60 millioner kroner, appellerte filmskaperne til fansen gjennom sosiale medier. Resultatet ble en kronerulling filmhistorien aldri har sett maken til. Ideen til filmen, om hvordan nazister som har levd i isolasjon på månens bakside siden tilbakeslaget i 1945 returnerer for å overta verden, ble selvsagt klekket ut i en finsk sauna.

- «Iron Sky» viser hvordan særlig uavhengige filmskapere kan benytte nye metoder når det gjelder finansiering. Det finnes et enormt potensial til å skape bevegelse blant fansen, og denne filmen viser at kronerulling er mulig. Jeg håper virkelig at andre filmskapere vil følge vårt eksempel, sier Vuorensola.

Milliontreff

Da traileren til filmen ble lagt ut på nettet for noen uker siden, fikk den etablerte filmbransjen seg en vekker. Tre millioner treff var resultatet i løpet av tre dager. Alle som hadde skoggerledd av hele prosjektet, måtte erkjenne at det nå var Timo Vuorensolas tur til å le, og det hele veien til banken. Filmen var den store snakkisen på filmfestivalen i Berlin, der Dagsavisen møtte en overlykkelig Vuorensola etter premieren. I dag kommer han til Filmfest Oslo for å vise «Iron Sky» for første gang i Norden.

- Det er et skremmende øyeblikk å se filmen materialisere seg på lerretet foran publikum for første gang. Du vet aldri hvordan mottakelsen blir. De som har bidratt økonomisk til filmen, fansen, har så langt gitt gode tilbakemeldinger og føler at de har fått akkurat det de ønsket. Selvsagt gjenstår det å se om filmen går med overskudd slik at de eventuelt kan få ta del i overskuddet, sier Vuorensola.

«Iron Sky» var et prosjekt som vokste underveis, og det var den siste euromillionen han trengte fansens hjelp til. Handlingens utgangspunkt er at USAs president, umiskjennelig lik Sarah Palin, i 2018 vil vinne gjenvalget ved å være den første presidenten som sender en svart mann til månen. Når måneraketten lander på «the dark side of the moon», er det midt blant en koloni etterkommere av nazister som rømte til månen ved krigens slutt i påvente av en ny mulighet til å erobre verden. Da får både «Sarah Palin» og resten av verden helt andre ting enn dårlige meningsmåler å tenke på.

Overdrevet

- Tilnærmingen til handlingen var å innbille oss at dette kunne skjedd på ordentlig, sier Vuorensola.

Prosjektets natur tilsier at også fansen, som donerte alt fra noen skarve euro til tre- og firesifrede beløp, måtte ha et ord med i laget på manussiden. Ideer strømmet inn, og mye ble eltet inn i filmen.

- Det eneste vi hadde problemer med å forklare, var gravitasjonen på månen, men ellers bestemte vi tidlig at estetikken skulle ta utgangspunkt i en bunkerstilen fra 1940-tallet, og så blåse dette enormt opp. Det komiske ligger i at det hele er så overdrevet at det ikke gir noen reell mening, sier regissøren.

Han fikk nær sagt selvsagt slovenske Laibach til å lage musikk like monumental som filmens scenografi, som består av svære romskip, månebunkere formet som hakekors, gamle folkevogner og selvsagt et skuespillergalleri i overdreven naziestetisk mundur - Udo Kier, Christopher Kirby, Julia Dietze, Götz Otto og australske Stephanie Paul som «Sarah Palin».

- Utfordringen var å skrive manuset. Det tok lang tid og har både svake og sterke sider. Vi fikk etter hvert mange innspill vi ønsket å bruke, og vi visste at noen av ideene kunne virke støtende på publikum om vi landet på feil side. Det er vanskelig å si på forhånd hvordan slike ting blir oppfattet, sier Vuorensola, som man skulle tro hadde blitt flasket opp på effekt- og science fictionfilmer fra 1950-tallet, «Plan 9 From Outer Pace» og dess like.

- Jeg har ikke sett dem! På det viset er jeg en dårlig sci-fi-fan, men jeg har jo sett estetikken i bilder og postere, og jeg kan vel si jeg er inspirert av slike filmer uten å ha sett dem. Inspirasjonen ligger faktisk et annet sted. James Cameron, George Lucas og Steven Spielberg er det tre store for meg. Og David Lynch fordi han brøt filmens regler på en måte jeg elsker. Han tør å gjøre ting annerledes uten at det trenger å bli forklart. Den lynchiske måten å lage film på appellerer til meg.

- Du bryter også reglene?

- Ja, i produksjonen, men også når det gjelder hva filmen er blitt. Den er laget etter boka. Den etablerte filmbransjen er overrasket over at det gikk, men også fornøyd med at metoden vår ikke utgjør noen trussel mot de tradisjonelle måtene å finansiere filmprosjekter på. Når det er sagt, tror jeg vi må vente lenge til vi ser en film som ene og alene er finansiert av «crowd funding», om vi noensinne vil oppleve det. Men det er fullt mulig å få inn 100.000 eller et par millioner. Det «Iron Sky» viser, er at modellen gjør det mulig å starte opp prosjekter og få dem i havn med det lille ekstra som ofte er vanskelig å få på plass gjennom vanlig finansiering. Det har også gitt oss enorm oppmerksomhet som er verdt mye mer enn vi noensinne kunne kjøpt i ren markedsføring. Men jeg vil ikke anbefale noen å finansiere en hel film på denne måten, sier Vuorensola.

«Død snø»

Timo Vuorensola har tidligere laget parodifilmen «Star Wreck» og opererer i et sjangerlandskap der ikke nødvendigvis manuskvalitet veier tyngst. Med «Iron Sky» har han også vist at det er mulig å lage bokstavelig fantastisk film i Norden. Spesialeffektene og animasjonen er gjort av et lite og effektivt team i Finland som har spesialisert seg på virtuelle scener og dataanimerte modeller.

- Jeg håper «Iron Sky» gjør at folk får øynene opp for hva vi faktisk er i stand til å lage her oppe i nord. Talentene finnes her i Norden, og det må vi vite å benytte oss av. jeg så for eksempel norske «Død snø», som var en av de beste filmene fra 2009. Jeg ble totalt blåst av banen, en ekstremt godt laget film som nettopp viste hvordan vi kan lage film på en annen måte i Skandinavia. Den ga fingeren til konvensjonene. En godt laget sjangerfilm med enorm internasjonal appell, sier Timo Vuorensola.

mode.steinkjer@dagsavisen.no

«Iron Sky» har ordinær kinopremiere 20. april.

Mer fra Dagsavisen