Filmanmeldelse «The Peanut Butter Falcon»: En kjærkommen humørspreder

«The Peanut Butter Falcon» er en sympatisk, underholdende «road movie»-fabel fylt opp med dyktige karakterskuespillere.

4

KOMEDIE

«The Peanut Butter Falcon»

Regi: Tyler Nilson og Michael Schwartz

USA, 2019

Shia LaBeoufs selvbiografiske drama «Honey Boy» (2019) ble nylig sluppet rett på streaming, men nå får vi sjansen til å se ham på kino i prisvinneren «The Peanut Butter Falcon». La gå at han ikke egentlig er hovedpersonen; den virkelige helten her er 22-åringen Zak (Zack Gottsagen), som har Downs syndrom og er forlatt av familien. I brist på bedre offentlige alternativer har Zak de siste to årene vært innelukket på eldrehjemmet Britthayven, der han gjentatte ganger har prøvd å rømme.

Han hører jo ikke hjemme her, og bærer på en drøm å bli profesjonell fribryter. En natt klarer Zak endelig å stikke av, med hjelp av den geriatriske romkompisen Carl (Bruce Dern). I bare underbuksa, innklint med såpe, uten et rødt øre. Alt Zak vet er at han akter å studere på fribryterakademiet til sitt store forbilde Salt Water Redneck (Thomas Haden Church) i Aiden, Nord-Carolina. Han jogger ned til kystlinjen og søker dekning i krabbetråleren til den rotløse tyvfiskeren Tyler (Shia LaBeouf), som akkurat har tent på krabbefellene til rivalen Duncan (John Hawkes). Snart er hele kaia overtent, mens Tyler begir seg ut på en odysse gjennom Nord-Carolinas sumpmarker sammen med Zak. Først til fots, og så på en Huckleberry Finn-flåte de konstruerer med hjelp fra den blinde predikanten Jasper (Wayne Dehart).

Begge er på flukt og på søken etter aksept, så det sier seg selv at de blir gode venner. Zak trenger en familie, og noen som behandler ham som et fullt fungerende menneske. Tyler ser ut til å ha mistet fotfestet etter at storebroren Mark (spilt i dialogløse tilbakeblikk av Jon «Punisher» Bernthal) døde, og er tynget av skyldfølelse. I hælene har de den overbeskyttende hjelpepleieren Eleanor (Dakota Johnson), en hjertegod enke som har fått streng beskjed om å spore opp Zak og bringe ham trygt tilbake til eldrehjemmet. Og like etter henne kommer den bøllete krabbefiskeren Duncan og hans håndlanger Ratboy (rapperen Michael Wayne «Yelawolf» Atha).

Du er ikke akkurat nødt til å ha en doktorgrad i dramaturgi for å skjønne hvordan dette kommer til å ende, men «The Peanut Butter Falcon» overvinner forutsigbarheten med mye eksentrisk sjarm. En av de fremste årsakene til at dette fungerer er kjemien mellom de tre hovedpersonene, som ser ut til å oppriktig like hverandre. Nykomlingen Zack Gottsagen har et betydelig nærvær og skarp komisk timing, som åpenbart har improvisert noen av morsomhetene på sparket. Shia LaBeouf har forvandlet seg til en så mer interessant skuespiller etter å ha kommet seg igjennom de velpubliserte, personlige problemene sine.

LaBeouf ser ut til å ha blitt en helt annen person enn han var i den tunge «Transformers»-tiden; en uforutsigbar dynamo med betydelig spennvidde og røffere kanter. Selv Dakota Johnson, som til tider har vært selve personifiseringen av et slapt håndtrykk, skinner her. Så dette er enda et godt bevis på at det eneste som ofte skiller dårlige og gode skuespillere er en dyktig regissør.

I dette tilfellet to stykker: radarparet Tyler Nilson og Michael Schwartz, som før dette bare har laget en håndfull kortfilmer. De møtte hovedrolleinnehaver Zack Gottsagen på en leir for utviklingshemmede skuespillere, der han selv tok initiativet til denne filmen. Regissørene skrev manuset spesielt for Gottsagen, som spiller en fiktiv utgave av seg selv her. Filmer om og med personer med utfordringer har en tendens til å bli så velmenende at det grenser mot det nedlatende, der funksjonsnedsettelsene blir den fremste drivkraften og karaktertrekket.

«The Peanut Butter Falcon» unngår heldigvis å være krampaktig «inspirerende» og er mer opptatt av vennskap, eventyrlyst og styrken som ligger i å være litt annerledes. Så da er det jo i seg selv en triumf at Gottagen har blitt belønnet med flere filmpriser for denne debutrollen, og at «The Peanut Butter Falcon» ble fjorårets mest populære indie-film i USA. Lett å se hvorfor; dette er en «feel good»-film som kan få selv de mest fremtidspessimistiske av oss på godt humør.