Filmanmeldelse: «Børning 3»: Rånere i rundkjøring

En trygg underholdningsfilm med rånere bak rattet kan lure oss til å tro at alt er normalt igjen.

4

FILM

«Børning 3»

Regi: Hallvard Bræin

Norge, 2020

Ifølge filmplakaten er dette «Akkurat det vi trenger nå», og kanskje det. En trygg underholdningsfilm med norsk råne-råkjøring, lun humor og familievennlig action – som i rundt hundre minutter tilbyr illusjonen om at livet er tilbake til normalt. En bra deal, alt tatt i betraktning.

Bare det at «Børning» har blitt et såpass stort fenomen at vi nå får en tredje film er i seg selv ganske imponerende. Da seriens store forbilde «The Cannonball Run» nådde dette punktet endte de opp med kalkun-oppfølgeren «Speed Zone» (1989), som var så stusselig at selv Burt Reynolds takket nei til å være med i den.

Det var lenge usikkert om Anders Baasmo Christensen hadde mulighet til å gjenta hovedrollen som Roy, men han er heldigvis tilbake bak rattet i Lillegul. De to første «Børning»-filmene ble store publikumssuksesser, med over 800.000 solgte kinobilletter. Selv om kinosituasjonen er en helt annen nå er det liten grunn til å tro at «Børning 3» ikke vil finne sitt publikum.

Dette er helt på høyde med første film, bedre enn den andre og litt mer polert en dem begge. Mesteparten av handlingen utspiller seg i Tyskland, og rollelista er utvidet med flere tyske kjenninger som sikkert ikke skader med tanke på utenlandsmarkedet. Filmen ser ut til å være mer strømlinjeformet for et internasjonalt publikum, men har fortsatt et særnorsk særpreg - og en personlighet som har blitt sterkere med hver film.

Råkjøreren Roy (Anders Baasmo Christiansen) skal gifte seg med kjæresten Sylvia (nå spilt av «Skjelvet»-kjenningen Kathrine Thorborg Johansen, som har tatt over rollen etter Jenny Skavlan), men under et fuktig utdrikningslag klarer han å rote litt med mystiske Robyn (Alexandra Maria Lara). Hun viser seg å være Sylvias tyske ekskjæreste, som akter å vinne henne tilbake igjen.

Robyn vinner et billøp mot Roy opp Trollstigen, og klarer å sabotere hele bryllupet. I et desperat forsøk på å vinne Sylvia tilbake igjen aksepterer han en omkamp, på den legendariske nordsløyfa på Nürnburgring-racerbanen i Tyskland. En vrien rakker, som burde være godt kjent for alle som har spilt «Gran Turismo Sport» på Playstation 4.

Roy begir seg ut på nok en langtur i sin kanarigule Mustang Lillegul, med datteren Nina (Ida Husøy) i passasjersetet. Doffen (Sven Nordin) og Nybakken (Otto Jespersen) er naturligvis på plass som mekanikere, denne gangen i en spesialbygget likbil. Resten skriver nærmest seg selv.

De får dessuten følge av den veldig joviale svensken Roy (Björn Kjellman), en stakkarslig «raggare» som raskt blir en del av gjengen. Og ja, det at han deler navn med Roy blir selvsagt kilden til en del forviklinger. Bare vent til de blir kjent med den tyske bilmekanikeren Roy (Kostja Ullmann), da blir det enda mer forviklinger. På veien klarer (norske) Roy å komme på kant med den tyske gjenglederen Lemmy (Henning Baum), som ser ut som den salige «Motohead»-frontfiguren.

Den permitterte politimannen Philip Mørk (Henrik Mestad) tilbringer tiden som sjåfør for en turistbuss full av pensjonister, og slår seg sammen med to gjøglete, tyske trafikkonstabler for å få has på Roy en gang for alle. Det er dessuten litt gøy at Kari Simonsen dukker opp i en «Weekend at Bernies»-inspirert gjesterolle, særlig med tanke på hennes forbindelse til norgeshistoriens mest kjente bilrace: «Flåklypa Grand Prix».

Wenche Myhre gjør dessuten et lengre gjestespill som seg selv, i sin første filmrolle på ganske nøyaktig femti år. Figurgalleriet har kanskje blitt i største laget, men er fortsatt den største styrken i «Børning»-serien. Skuespillerne virker mer avslappede, dialogen flyter mer naturlig og humoren sitter litt bedre.

At det samme teamet er på plass bak kamera (inklusive regissør Hallvard Bræin og filmfotograf Askild Edvardsen) hjelper også på stemningen. De to forgjengerne ble privatfinansiert helt uten støtte av Norsk Filminstitutt, som rynker litt på nesen over publikumsvennlig underholdning. Denne gangen er imidlertid instituttet med på notene, og har spyttet inn femten millioner i produksjonstilskudd.

Se noe annet? Sjekk ut vår omfattende strømmeserie-oversikt: Det beste du ser på TV 2 Sumo

Noe som har forsikret at formatet er litt større denne gangen, selv om de aller fleste bilstuntene fortsatt er skapt på data. Noen mer overbevisende enn andre. At såpass mye av råkjøringen er dominert av digitale effekter skurrer litt i en film som legger så stor vekt på bilene, en sentral stuntscene er omtrent på nivå med klimakset i «2 Fast 2 Furious» når det gjelder grove brudd på naturlovene.

Noe som bare hadde vært en del av moroa, hvis ikke de digitale effektene hadde sviktet såpass grundig. Jeg har stor forståelse for at man vil unngå at disse kraftdoningene kommer til skade, men «Børning 3» scorer ikke særlig høyt når det gjelder bilstunts.

Til gjengjeld scorer filmen mer enn høyt nok når det gjelder folkelig, fun familieunderholdning.