Film

Film fra Sør-festivalen blir heldigital

Film fra Sør-festivalen i Oslo feirer 30-årsjubileum med konkurranseprogram, regissørprofiler og film fra hele verden. Med stengte kinoer kan filmene bestilles rett hjem til egen stue.

Dagsavisen anmelder

Mens andre festivaler på denne siden av sommeren har kunnet by på en viss mulighet til å oppleve det som skjer i en sal, tvinger den pågående stengningen av kinoene i hovedstaden hele Film fra Sør-festivalen over i det digitale. På den annen side vil det gjøre årets festival nasjonal. Dermed har mange som ellers ikke ville oppsøkt kinoene, en unik mulighet til å se filmer fra andre kulturer enn det som ellers dominerer det norske kinomarkedet. Hele programmet er tilgjengelig uavhengig av geografi og gitte visningstider.

Konkurranseprogrammet som består av 10 filmer fra Asia, Afrika og Sør- og Latin-Amerika inneholder flere filmer som nevnes som Oscar-kandidater, mens regissøren av forrige års Oscar-vinner «Parasite» – Bong Joon-ho – er viet et helt retrospektivt program. I tillegg kommer aktuelle dokumentarfilmer, nye talenter og debutanter og et par «klassikere» til glede for nye seere.

Les info om Film fra Sør nederst i saken. Her er et lite knippe av de filmene som utmerker seg som favoritter under festivalen:

«NEW ORDER»

Regi: Michel Franco, Mexico

###

Årets åpningsfilm på Film fra Sør er et piskeslag mot dagens politisk situasjon i Mexico, her tiltet akkurat så mye at handlingen foregår i en nær framtid. Her er murene mellom de rike og de fattige enda høyere og korrupsjonen blant den nær fascistiske eliten er hjulet i utbyttingen av de svakere. Et bryllup blant de rikeste, der datteren i huset skal gifte seg, er også åsted for virksomhet som ikke tåler dagens lys, alt mens demonstrasjonene i gatene tiltar i styrke og utvikler seg til et ultravoldelig mareritt i grønt. Dette er en protestfilm i sitt ytterste vesen, men også sjokkerende og infam, og en thriller som begynner i nærmest kjent Michel Franco-landskap preget av klasseskiller og sosialrealistiske problemstillinger, før han i en ambisiøs thrillerstil drar det hele i en annen retning, mot kaos og revolusjon og når alt kommer til alt et sviende opprør med en framtid svært mange spår at Mexico kan havne i om ikke dagens ledelse får bukt med korrupsjonen og volden i landet.

Michel Franco er før særlig kjent for «April’s Daughter» (2017) og «Chronic» (2015), filmen som plasserer han blant Mexicos viktigste samtidsregissører. Dette befester han med «New Order», som tidligere i høst fikk juryens spesialpris under filmfestivalen i Venezia

Les også: Strømmekanalene bugner av kvalitetsfilm. Her er 40 tips til gode filmer du kan se akkurat nå

«Det finnes ingen djevel»

Regi: Mohammad Rasoulof, Iran

Iranske «Det finnes ingen djevel».

Regissøren bak filmen «Mannen mot strømmen» (2017) vant Gullbjørnen i Berlin i år med dette thrillerdramaet som drøfter menneskerettighetens kår i Iran ut fra tradisjoner og praksis hva gjelder dødsstraff og henrettelser. Filmen tar etter hvert retning som thriller når den gjennom fire sammenvevde historier tar opp i seg ikke så mye politikken, som den enkeltes samvittighet og de psykologiske ringvirkningene av den utstrakte bruken av dødsstraff. Med landsmannen Jafar Panahis filmhumor spøkende i bakgrunnen er dette en film hvor spenningen økes på alle plan, alt mens romantikk, hverdag, flukt og action griper om seg, det hele med det evige dilemmaets bakteppe: I hvor stor grad er man delaktig hvis man unnlater å gripe inn.

Rasoulof selv er kjent for Film fra Sør-publikummet som en av flere kneblede regissører i Iran som ikke fikk utreisetillatelse da han skulle være hovedgjest på Oslo-festivalen i 2017, noe du kan lese om i denne kommentaren: Et stille brøl

Artikkelen fortsetter under bildet.

###

«Beasts Clawing At Straws»

Regi: Kim Yong-Hoon, Sør-Korea

Sørkoreansk film har vært dominerende innen festivalsfæren i mange år, men med blant annet «Parasite»-suksessen er flere blitt oppmerksom på kraften som ligger i dette særegne filmiljøet. Kim Yong-Hoon er en debutant som tilfører energi og ytterligere originalitet, selv om landsmenn som Bong Joon-ho og Park Chan-wok og personligheter som Quentin Tarantino og andre mestere spøker i bakgrunnen. Dette er en uforutsigbar thriller med en Louis Vuitton-bag full av penger som utgangspunkt – i flere omganger. En sammenviklet historie om grådighet, makt og begjær skaper irrganger av eksplosiv spenning, og vi ser et udiskutabelt talent stå fram som en ny og frisk stemme i en etter hvert slitt sjanger.

Les også: Stjerneregissør slår til på Film fra Sør

«Mødre»

Regi: Naomi Kawase, Japan

###

En av Japans fremste samtidsregissører er etter hvert blitt en gjenganger også på norske kinoer, med «Under kirsebærtrærne» fra 2015 og sist «Reisen til Yoshino», med Juliette Binoche i hovedrollen. Sistnevnte er et bevis på at det ikke alltid er en fordel for filmskapere å krysse grensen over til samproduksjoner som i utgangspunktet kan synes lukrative, men med «Mødre» er hun fult og helt tilbake i hjemlandet. Det handler om et barnløst par som får innvilget adopsjon, parallelt med at filmen følger det bortadopterte barnets biologiske mot. Kawase er en menneskekjær, fåmælt regissør som stoler på sin psykologiske tilnærming til nære relasjoner og temaer som snarere framheves av karakterenes gjøremål og valg enn av regissørens egen påståelighet. En filmskaper som på sitt beste rører og beveger.

Film fra Sør viser et lite retrospektivt program av filmene til Naomi Kawase i tillegg til denne, blant annet  «Under kirsebærtrærne»Bittersøt kokkekunst

«76 Days»

Regi: Hao Wu og Weixi Chen

Dokumentar, Kina

###

Skulle du har behov for å se, høre og oppleve covid-19-pandemien på nært hold, kommer man knapt nærmere dens episenter enn denne dokumentaren laget i Wuhan i ukene og månedene da Europa fortsatt bare hørte snakk om et virusutbrudd. I januar ble denne byen isolert, bokstavelig talt fra resten av verden, og materialet som utgjør denne nærgående filmen er tatt opp dels i skjul på byens sykehus, fra det som framstår som en frontlinje i krigen mot viruset, for ofrene. En amerikansk dokumentar som ryster i all sin gru, og som blir ubehagelig aktuell, likevel varm og svært menneskelig i måten den viser humanismen og de store forsakelsene i arbeidet med å redde andre.

Les også: Et nærstudium av en sykdom. Filmanmeldelse: «Selvportrett»

«Vivos»

Regi: Ai Weiwei

Dokumentar Tyskland, Mexico

###

Ai Weiwei er Kinas mest internasjonalt kjente kunstner, med hele verden som arbeidsplass. Han har i tillegg til foto- og installasjonsprosjekter og andre kunstneriske uttrykk laget dokumentarfilmer som har tatt for seg globale problemer. Som i «Human Flow», som tok for seg migrasjon og flyktningkrisen. Nå retter han lupen mot et mer lokalt problem, nærmere bestemt innvirkningen narkokartellene i Mexioco har på ofre og pårørende av deres voldshandlinger. Ai Weiwei tar for seg angrepet på en studentbuss i Iguala, Guerrero i 2014, der seks personer ble henrettet på stedet og 43 ble bortført. Ingen vet hva som skjedde med dem siden. Historien er ikke unik for visse regioner i Mexico, og de Ai Weiwei skaper et filmportrett av sorgen og tankene til de som sitter igjen og ikke vet, og de som sitter igjen som pårørende etter dem som ble drept.

Les også: Kunstneren som knuser Kina

«We Are Little Zombies»

Regi: Makoto Nagahisa, Japan

###

Årets musikalske lykkepille av det absurde og slående visuelle slaget er laget av en debutant med åpenbar forkjærlig for spill- og populærkultur. Fire brått foreldreløse 13-åringer møtes på likhus mens de sørger over sine kjære. Men det er bedre å synge enn å sørge, og de bestemmer seg for å starte punkband. Det handler om sorg, det å takle døden og håpet om en framtid, men regissør Nagahisa gjør det på en helt egen og original måte. Resultatet er full utblåsning i popkulturelle, surrealistiske og fargesterke tablåer fylt av frustrasjon, desperasjon og parallelle handlinger i videospillenes verden der «zombiene» ser seg selv i handlingen. Akkompagnert av punkpop, selvsagt.

Les også: «Shoplifters»: Skygger fra smilets land

Artikkelen fortsetter under bildet.

###

Kultfilmen Snowpiercer vises om en del av regissørportrettet av Bong Joon-ho. Foto: Film fra Sør

Fakta om Film fra Sør:

Film fra Sør feirer i år 30 år, og går av stabelen 26. november–6. desember.

Den skulle blitt avviklet med nærmere 250 kinovisninger og over 90 filmer. Etter at de nye smitteverntiltakene trådte i kraft i Oslo, blir antallet filmer begrenset til rundt 60 filmer. Alle fysiske visninger er avlyst, men på en egen digital plattform kan alle som vil se filmene på egen skjerm. De enkelte filmene kan leies for 79 kroner i en gitt periode.

For detaljer, tilgang og fullt program, se festivalens egen nettside her.

Festivalen er delt inn i flere seksjoner både innen spillefilmer og dokumentar. Det deles ut priser innen hovedkonkurranser innen begge filmsjangrene. Utvalgte regissører og andre vil introdusere enkelte av filmene digitalt.

Flere sentrale regissører er viet egne portrettprogrammer der det vises både nye og eldre filmer av de enkelte. I år omhandler regissørportrettene årets Oscar-vinner Bong Joon-ho («Parasitt», «Snowpiercer») fra Sør-Korea, samt japanske Naomi Kawase og mexicanske Michel Franco. Michel Franco står bak årets åpningsfilm «New Order» (se egen omtale).