Film

Erotisk tidtrøyte

«Book Club» er en halvannen time lang reklame for E.L. James «50 Shades»-bøker - iscenesatt med en kynisme selv ikke en samling dyktige skuespillere klarer å heve seg over.

2

Komedie

«Book Club»

Regi: Bill Holderman

USA, 2018

Hele «The Book Club» er bygget rundt hvordan «50 Shades»-bøkene vekker det sydende begjæret til fire kvinner i «sin beste alder», og forandrer livene deres. Ikke ved hjelp av sadomasochisme, bondage og kunnskapen om at selv de mest forferdelige forfatterne kan bli søkkrike hvis de har den rette litterære agenten – men ved å finne seg en mann. Disse «Golden Girls»-bestevenninnene har kjent hverandre siden studietiden (selv om alderen på skuespillerne varierer med rundt femten år), og de møtes jevnlig for å holde bokklubb-tradisjonene i live. Den spreke hotelleieren Vivian (Jane Fonda) introduserer deres neste bokprosjekt: «50 Shades of Grey». Ikke, som man kanskje kunne tro, sånn at disse oppegående, ressurssterke kvinnene kan hånle så tårene triller over E.L. James’ latterlige inkompetente skriveferdigheter, eller påpeke hvor trist det er at amatørmessig «Twilight»-fanfiction kan selge over 125 millioner eksemplarer. Fordi filmen er laget i nært samarbeid med fru James (som selv dukker opp i en gjesterolle sammen med ektemannen sin), er alle skikkelig imponerte over hvor dampende erotiske og engasjerende disse bøkene er.

Siden Vivian spilles av Jane Fonda er hun en lystig, frigjort hotellsjef med en uendelig rekke av yngre elskere, som har fobi mot faste forhold og ikke har vært forelsket siden hun dumpet ungdomskjæresten Arthur (Don Johnson). Så da kan du jo tenke deg hva som skjer etter at hun møter Arthur i en hotellobby, for første gang på førti år. Høyesterettsdommeren Sharon (Candice Bergen) har ikke hatt sex siden hun skilte seg fra eksmannen Tom (Ed Begley Jr.) for atten år siden, men lidenskapen vekkes igjen etter at hun leser «50 Shades» – og snart prøver hun nettdating med flere aldrende gentlemen. Enken Diane (Diane Keaton) har bodd alene siden ektemannen døde, og de overbeskyttende døtrene (Alicia Silverstone og Katie Aselton) føler at mamma er så hjelpeløs at hun bør flytte inn i kjellerstuen deres i Arizona. På vei for å besøke døtrene møter hun imidlertid den råbarske piloten Mitchell (Andy Garcia), og du kan jo gjette deg til hva som skjer da. Som den eneste i venninnegjengen med ekteskapet i behold er Carol (Mary Steenburgen) fortvilet over at den impotente ektemannen Bruce (Craig T. Nelson) ikke lengre viser noen interesse av å ha sex med henne, så du kan jo gjette deg til hva som skjer når hun tvangsforer ham Viagra. Ellers er filmen fullstappet av ting produsentene håper vil appellere til målgruppen: tangodansing, kvinner som konstant blir fortalt hvor fabelaktige de er, dypsindige livsleksjoner av typen «husk å leve livet mens du lever» og klining akkompagnert av Bryan Ferry.

Det har sneket seg inn et par vittige øyeblikk her: på et tidspunkt blir Candice Bergens vagina sammenlignet med Werner Herzog-dokumentaren «Cave of Forgotten Dreams», før hun strategisk hoster mens Jane Fonda sier «fuck» for å unngå at filmen får en strengere aldersgrense. La gå at det er egentlig ikke er noen som helst grunn til at «Book Club» skal ha en lavere aldersgrense enn seksti pluss. Det hjelper litt at de fire hovedrolleinnehaverne er opplagte (i Diane Keatons tilfelle, muligens litt for opplagt), men det er vanskelig å tenke seg at de takket ja til å være med i denne filmen av andre årsaker enn å kunne jobbe sammen. Det må sies at Jane Fonda er i helt uforskammet bra form til å ha rundet åtti år, men hun får langt saftigere materiale i Netflix-serien «Grace and Frankie». Manusforfatter/regidebutant Bill Holderman behandler disse veteranene såpass tarvelig at det er lett å bli provosert. Her har du fire av sin generasjons dyktigste skuespillere, og alt de får er flaue ablegøyer som hadde virket stølbeinte selv i en stusslig TV-situasjonskomedie fra syttitallet. Her er høyden av humor at Diane Keaton faller i vannet, og Candice Berger tar på seg underkjolen feil vei. Dette får Nancy Meyers til å minne om Billy Wilder. Jeg kan levende forstille meg at målgruppen fortsatt vil klukke fornøyde mens de nipper rødvin på Gimle kino, men absolutt alle involverte fortjener noe bedre enn dette. Den eneste som kommer ut av denne bokklubben med gevinst er bankkontoen til E.L. James.

Mer fra Dagsavisen