Film

«En affære»: Uforløst erotisk thriller

Imponerende skuespill redder ikke den erotiske thrilleren «En affære», signert en av norsk films fremste talenter.

Dagsavisen anmelder

3

Drama

«En affære»

Regi: Henrik M. Dahlsbakken

Norge, 2018

Abonner på kulturavdelingens ukentlige nyhetsbrev her.

Thrilleren er ikke et fremmedelement for Henrik Martin Dahlsbakken, den mest produktive filmskaperen i Norge som pumper ut to spillefilmer per år. «En affære» bærer som «Cave», «Sensommer» og årets «Rett Vest» merkelappen «regissert, skrevet og produsert» av Henrik M. Dahlsbakken. Han kan det grunnleggende håndverket til fingerspissene, og broren Oskar Dahlsbakken maler igjen det hele i et fotografisk filmspråk som er nydelig, enten det er dunkelt bylandskap, arkitektonisk kjølighet eller kroppslig sanselighet. Konstellasjonen mellom de to og hva de makter å skape ut av skolissebudsjetter er tross svakhetene svært beundringsverdig. Bare det at Norges fremste skuespillere danner birollerekka sier sitt. Dahlsbakkens beste valg denne gangen er de to hovedrolleinnehaverne, Andrea Bræin Hovig og Tarjei Sandvik Moe.

Les også intervju med Andrea Bræin Hovig: «En affære»: Hun forgriper seg på eleven sin

I «En affære» er Dahlsbakken på sporet av seg selv, idet han igjen benytter oppskriftsmessige formler som ramme rundt en fortelling med dypere tematiske forgreininger. «En affære» har den klassiske erotiske thrilleren som utgangspunkt, hvor den forbudte tiltrekningen mellom to personer utgjør motoren. Den 42 år gamle gymlæreren Anita (Hovig) er ny i jobben, på en videregående skole som også er ny for elevene. Anita er en litt mystisk figur, ensom, tynget av skygger fra sitt tidligere liv og omsluttet av en «Basic Instinct»-kald, men intetsigende luksustilværelse med en ektemann som har vært gift før. Anita er representativ i hans krets av jurister, men det virker også å være alt. Svaret på hvorfor hun begynner å jobbe igjen får vi aldri, eller gjør vi det?

Les også: Vil ta norsk sjangerfilm videre

Første skoledag presenterer 16 år gamle Markus (Moe) seg med at han har «stor kuk». Fra da av eskalerer det mellom lærer og elev i en intens seksuell pardans fra han på voldsomt vis tar initiativet, til en manisk forfølgelse fra hennes side når han trekker seg unna. At Anitas reaksjonsmønster bærer mer preg av å tilhøre en usikker tenåring enn en voksen i en ansvarsposisjon, bygger opp under thrillersjangerens irrasjonelle spenningskurver. Hennes desperate begjær får et aldri så lite skjær av trykkoker-filmer som «Farlig begjær». Dahlsbakken viker ikke unna filmforbildene, men denne gangen er det som om han dyrker virkningen av dem sett i bakspeilet, snarere enn å se hvilken kontroversiell kraft de utgjorde i samtiden og hvordan denne igjen kan omsettes til nåtidige mekanismer.

Les også: Knugende mystikk

«En affære» føles aldri som en relevant samtidig kommentar, til tross for berøringspunkter med nettsjikane, metoo-problematikk og en bruk- og kastmentalitet på det personlige plan. Som i tidligere filmer vil Dahlsbakken være en antydningens mester, og han anslår at det er mer her enn det øyet kan se, med drømmesekvenser og ørsmå detaljer som søker en plass i det store bildet. Men i stedet for nyanseringer av historien såvel moralsk som formmessig, tynges «En affære» av regimessige sjangerklisjeer, lys og mørke, krypende «spionerende» kameraer, krappe vinkler og megetsigende dveling. Filmskaperen spenner et ullent nett av underforståtte berøringspunkter, men forteller- og manusteknisk makter han aldri å løfte historien ut over det ordinære og det forsøksvise. Det ekstraordinære ved filmen er derimot skuespillet.

Les også: «Battle»: Dans, trass og kjærlighet

Tarjei Sandvik Moe gjør sin første store rolle etter «Skam», og det er en selvsikker og slående god spillefilmdebut. Som Markus bærer han både styrken og sårbarheten til en tenåring som er sin egen tiltrekningskraft bevisst, og det med nyansert balanse i til dels svært krevende scener. Dahlsbakken spiller rått på det kroppslige og troverdige erotiske begjæret – og etter hvert avstanden – mellom Anita og Markus, hvor Andrea Bræin Hovig bærer intensiteten i en sterk rolle, helt og holdent bærende denne gangen, På ulikt vis gjorde hun en tematisk beslektet monolog i «Det er meg du vil ha», novellefilmen av Dag Johan Haugerud bygget på Sonja Evangs drama. I den filmen fortalte hun om en voksen lærers forhold til en mindreårig elev, men med den moralske drøftingen og en refleksjonssøken som «En affære» knapt skraper borti. I «En affære» er det forbudte forholdet utelukkende seksuelt, og juridisk lovstridig, men Dahlsbakken har en annen agenda enn å dvele ved de etiske problemstillingene filmen berører. Utover den rene spenningen forblir filmen uforløst, og med det blir «En affære» som thriller for svak og ensidig til at den rører ved noe vesentlig eller originalt. Igjen viser Dahlsbakken at han kan, men med fare for å gjenta et mantra fra tidligere anmeldelser så lider også «En affære» under vekten av en filmskaper som gjør alt og tar alle valg på egen hånd.