Kultur

Disse Cannes-filmene er klare for norske kinoer

Flere av de mest omtalte titlene fra filmfestivalen i Cannes dette året er innkjøpt for norsk kinovisning, og en god del kontrakter vil undertegnes i dagene som kommer.

Bilde 1 av 2

CANNES (Dagsavisen): Blant filmene som skandinaviske selskaper byr på for distribusjon i hele Norden er Gaspar Noes «Love», som gjennom sitt pornografiske innhold i 3D kommer til å bli litt av en nøtt for den norske sensurinstansen. Også det sterke og brennaktuelle flyktningedramaet «Mediterranea», som viser hvordan to kamerater fra Burkina-Faso tar seg gjennom det afrikanske kontinentet og over til Europa, skal være klar for norsk distribusjon.

LES OGSÅ: En gullpalme blant lave sko

Dødsleirdrama

En film som er helt i boks er den ungarske Gullpalme-favoritten «Saul fia», eller «Sønn av Saul» som kunne vært den norske tittelen. Filmen om den jødiske mannen som er satt til å arbeide i Auschwitz’ krematorier er kjøpt inn av distributøren Arthaus, som nærmest har spesialisert seg i å lukte Gullpalmen på forhånd. Søndagens prisutdeling i Cannes vil gi svaret på om de har greid det også denne gangen, etter å ha hatt filmer som «Blå er den varmeste fargen», «4 måneder, 3 uker og 2 dager» og Michael Haneke-titlene «Det hvite båndet» og «Amor».

LES OGSÅ: Høyoktan galskap i Cannes

«Saul fia» er debutfilmen til László Nemes, som fra før har laget tre kortfilmer. Filmen er - gullpalme eller ikke - en av de aller sterkeste fra årets Cannes-program. Den andre filmen Arthaus fikk med seg fra Cannes er den islandske filmen «Rams» av Grimur Hákonarson. Spesielt interessant med den er at den er fotografert av norske Sturla Brandth Grøvlen, som vant fotografiprisen under Berlin-festivalen i februar for den imponerende «Victoria», filmet i en eneste tagning.

Følg oss på Twitter og Facebook!

Bergman

Distribusjonsselskapet Another World Entertainment, som i fjor plukket opp Xavier Dolans «Mommy», har også i år sikret seg en av filmene fra hovedkonkurransen. Det dreier seg om det lille familiedramaet «Our Little Sister» av Kore-eda Hirokazu, som også før har levert sterke skildringer fra japansk hverdags- og familieliv. Selskapet har fra før Jaco Van Dormaels «The Brand New Testament» som ble vist i sideprogrammet Directors Forthnight. I tillegg har de kjøpt den erfarne dokumentaristen Stig Björkmans Ingrid Bergman-dokumentar «Jag är Ingrid», som vil være et must for alle filminteresserte med sans for det nostalgiske blikket.

LES OGSÅ: Joachim Trier i bestefars fotspor

Andre filmer som er på vei gjennom norske distributører, men som fortsatt venter på endelig avklaring rundt hvilket selskap som får dem, er franske Maïwens «Mon Roi». Hun har tidligere levert «Polisse», som hadde norsk kinodistribusjon. Samme selskap som byr på Maïwens film har også Jacques Audiards nye film «Dheepan» innen rekkevidde.

LES OGSÅ: – Vi vil komme oss bak sladden

Mange av filmene som vises i Cannes' hovedprogram er allerede knyttet til norske distributører gjennom tidligere inngåtte avtaler. Av de vi vet norske kinogjengere kan glede seg til er «Macbeth» med Michael Fassbender og Marion Cotillard og «Den store skjønnheten»-regissør Paolo Sorrentinos «Youth». Todd Haynes lesbiske og dermed forbudte kjærlighetshistorie fra 1950-tallets USA, med Cate Blanchett, er selvsagt allerede sikret norsk distribusjon, det samme er Woody Allens nye film med Emma Stone og Joaquin Phoenix, «Irrational Man».

LES OGSÅ: Like før Cannes-smellet

Generasjonsdrama

Gjennom den amerikanske distributøren UIP kan norske kinoer få tilgang til tidligere Gullpalme-vinner Gus Van Sants nye film «The Sea Of Trees». Men filmen fikk mildt sagt en annen skjebne enn da Sant vant med «Elephant». Det sterkt imøtesette prosjektet om sorgarbeid og med Matthew McConaughey og Naomi Watts ble totalslaktet av kritikere i Cannes og buet ut selv av publikum på den offisielle gallavisningen. Dermed lukter det bakerste DVD-hylle lang vei.

LES DAGSAVISENS ANMELDELSE AV TRIERS CANNES-FILM: Lar mørket senke seg

Da er det å håpe at en annen UIP-tilknyttet til, Dope, finner veien til norske kinoer. Det er et generasjonsportrett av unge svarte ungdommer i Los Angeles, laget som en lett, men også alvorssmittet komedie og produsert av blant andre Pharrell Williams og Sean Combs, kjent under navn som Puff Daddy og P. Diddy. Filmen er allerede blitt hyllet som en «The Breakfast Club» for 00-tallet og fra et helt annerledes ståsted.

De fleste av filmene som vises i Cannes vil få norsk kinopremiere seint 2015 eller først i 2016.

LES OGSÅ: Woody vil til Stockholm

Mer fra Dagsavisen