Film

«Bird Box»: Sandra Bullocks blinde flukt

Er du redd alt du ikke kan se, er ikke Netflix-filmen «Bird Box» noe for deg. Andre vil fryde seg over en jagende thrilleropplevelse.

Dagsavisen anmelder

4

Thriller

«Bird Box»

USA, 2018

Strømmegiganten Netflix fortsetter å lansere egenproduserte spillefilmer som holder høy kvalitet, og nå i jula har de lagt dommedagsthrilleren «Bird Box» klar i spilleren for alle som er lei av filmer som inneholder julenisser, misteltein og englesang. Forresten, glem barna når du skal se dette marerittet, som ikke direkte kan kalles en skrekkfilm, men som har nok av lumske sekvenser og en jagende atmosfære der det som truer hele tida befinner seg utenfor bilderammen.

Les også: Det beste fra 2018

Sandra Bullock spiller hovedrollen Malorie, som med bind for øynene flykter sammen med to barn – også de med tøyremser foran øynene – fra noe de ikke kan eller må se. Nærmere bestemt er dette «noe» en kraft eller et monster – eller en demon som en av de overlevende foreslår i filmens første oppbyggende fase – som framkaller den enkeltes verste mareritt i så brutal grad at de velger døden framfor å leve. Bare synet av de truende vesenene, hvem de nå er og hvor de kommer fra, er nok til at man stirrer døden i hvitøyet. Først begynner nyhetsryktene å gå om masseselvmord i Russland, så når den gravide Majorie besøker sykehuset for å ta ultralyd, blir hun og søsteren vitne til en kvinne som bruker en glassvegg som våpen mot seg selv. Snart er alt psykotisk kaos, ødeleggelse og død, og Majorie overlever kun ved hjelp av en gruppe fremmede som hun greier å flykte sammen med. Blant dem en større bifigur spilt av John Malkovich, som er med på å høyne et godt og sjangertro birollegalleri. Så senere handler det om henne og de to barna, fast bestemte på å flykte i blinde fra en ublid skjebne fordi de mørke og skjermede hullene de har gjemt seg i ikke lenger kan beskytte dem for kreftene som er i ferd med å ødelegge menneskeheten totalt, enten ved å drive dem i døden eller «omdanne» dem til det som kanskje verre er.

Les også: «Sonja»: Isdronning uten sikkerhetsnett

Regissør er Susanne Bier, den danske Oscar-vinneren som for skjermkikkere ikke minst er kjent for dramaserien «The Night Manager». Hun har smidd filmen med utgangspunkt i Josh Malermans postapokalyptiske roman som har vært planlagt filmet i Hollywood i lengre tid. Da Netflix bestemte seg for å bygge opp en egen avdeling for kvalitetsfilm, sørget de for å kjøpe rettighetene og igangsette produksjonen, og Bier påtok seg oppgaven med å lage en utradisjonell fryktframkallende film i den forstand at den ikke følger et mønster der publikum etter hvert får alle svarene på hvorfor ting skjer.

For Bier er dette noe helt nytt, og på mange vis er det også nytt for Bullock, til tross for at hun har en rekke thrillere på samvittigheten. Hun står også som en av hovedprodusentene bak «Bird Box», og holder godt styr på seg selv. Derimot har hun nok hatt mindre innflytelse på et manus som med fordel kunne vært bearbeidet noe mer, særlig med tanke på at de usynlige kreftene som utløser filmens frykt og avsky aldri blir helt ut forklart eller definert. Selv bærer hun sin rolle med klaustrofobisk og panisk finesse, men greier ikke helt på egen hånd å nøste det hele sammen til den helheten det kunne blitt.