Kultur

Årets beste på 
Film Fra Sør

Noen av de beste filmer uansett utgangspunkt vises i «Internasjonal konkurranse» under årets Film Fra Sør-festival. Her er noen sikre stikk.

«Gloria» - 5

Regi: Sebastián Lelio

Livsglede og håp om kjærlighet er ikke bare forbeholdt tenåringer, det er 58-årige Gloria et velkomment og ganske sjeldent filmeksempel på. Denne chilenske filmen er en kruttønne av følelser, med nyskilte Gloria som sentrum for jaget etter nye menn. Noen av dem skjønner hun selv at ikke er passende, andre må helt inn i familiesfæren før de avsløres som døgenikter og falskspillere hva gjelder kjærlighet. Skuespiller Paulina Garcia byr på seg selv på unikt vis, og spiller en såret, livsglad kvinne gjennom hverdagens alle fasetter. Filmen er Chiles kandidat til Oscar i 2013.

«Fortiden» - 6

Regi: Asghar Farhadi

Regissøren av «Nader og Simin - et brudd» er tilbake med nok et mellommenneskelig drama. Her er det to mennesker man først tror har lengtet etter hverandre, og kanskje har det også, men egentlig er det skilsmissepapirene som skal underskrives. Marie (Bérénice Bejo fra «The Artist») bor i Frankrike, Ahmed i Iran, og gjennom et finstemt og til dels voldsomt verbalt drama med utenforliggende faktorer og kaotisk desperasjon, er dette en film som på kompromissløst vis retter seg like mye mot den personnære ryggmargen som de store temaene rundt atskillelse og framtidshåp. Irans Oscar-kandidat.

«Harmony Lessons» - 5

Regi: Emir Baigazin

En debutant fra Kasakhstan som bruker både menneskelighet, ondskap og hjemlandets gjennomkorrupte uvennlighet som basis i en film om en gutt som blir et offer for skolekameratenes pek, noe som igjen setter i gang en kjedereaksjon av voldshandlinger både på det psykiske og fysiske plan. Skolen blir en miniatyr av et samfunn der utpressing, korrupsjon og maktmisbruk florerer i et gitt system, filmatisert på en måte som etterlater søkk i bevisstheten. Ujevnhetene oppveies av et filmspråk som er uendelig imponerende til å være fra en regidebutant.

«Den grønne sykkelen» - 5

Regi: Haifaa A-Mansour

Wadjda heter den 10 år gamle hovedpersonen i den første rene saudiarabiske filmen noensinne. Hun ønsker seg en sykkel der hun går og synger amerikanske popsanger, og allerede der bryter hun flere av landets lover. Som kvinne har hun ikke lov til å sykle, like lite som den kvinnelige regissøren bak denne filmen egentlig har lov å lage film. Et klokt portrett av et land der handlingsrommet er lite, men mulighetene mange.

«The Lunchbox» - 5

Regi: Ritesh Batra

Liker du krydret mat og film som får tennene til å løpe i vann, er årets luneste feelgoodkomedie noe for deg. En historie om en mann som bestiller sin daglige lunsjboks gjennom et cateringfirma i millionbyen Mumbai, men som får feil boks. Slik oppstår et møte der sirlig skrevne lapper i matpakken blir en kjerne til nytt håp og møter på tvers av fortvilelsen i en nådeløs storby preget av sosiale omveltninger.

«Heli» - 5

Regi: Amat Escalante

Regissøren av «Los Bastardos» (2009) er tilbake med en film som rystet Cannes med sin realistiske vold og eksplosive historie fra det mexicanske narkomiljøet, der kynismen ikke sparer noen. Filmen fikk likevel fortjent regiprisen, og er en aktuell knyttneve og også en fabel fra en regissør med sterk vilje og et land i indre strid. Mexicos Oscar-kandidat.

Mer fra Dagsavisen