Kultur

Apokalypse nå - igjen

Dette er ett av filmhistoriens store mesterverk. Og med denne definitive versjonen er «Apokalypse nå» mer kraftfull enn noengang

Bilde 1 av 3

6

DRAMA

«Apocalypse Now: Final Cut»

USA, 1979

Regi: Francis Ford Coppola

«Filmen min handler ikke om Vietnam. Filmen min er Vietnam» - Francis Ford Coppolas stormannsgale uttalelser under pressekonferansen på Cannes-festivalen i 1979 virket som et rop om hjelp. «Det var for mange av oss, vi hadde tilgang til for mye utstyr, for mye penger – og litt etter litt mistet vi vettet» hevdet Coppola. Han trasket inn i jungelen for å skape sitt store mesterverk, og gikk seg vill.

This image provided by Zoetrope Corp. shows director Francis Ford Coppola on location directing a scene in "Apocalypse Now Final Cut." The movie releases in theaters on Aug. 15. (Chas Gerretsen/Nederlands Fotomuseum/Zoetrope Corp. via AP)

Francis Ford Coppola under innspillingen av «Apokalypse nå», 1978. Foto: Zoetrope/NTB Scanpix

Innspillingen var et legendarisk kaos; som ble kartlagt i den fascinerende dokumentaren «Hearts of Darkness: A Filmmaker's Apocalypse» (1991). Opptakene skulle vare i fjorten uker på Filippinene, men tok over et år. Filmsettet ble ødelagt av en tyfon, mens en betydelig del av skuespillerne gikk på LSD, amfetamin og kokain. Dennis Hopper var så nedkjørt at han knapt visste hvor han var, og tilbragte tiden med å få den 15-årige Larry Fishburne avhengig av heroin. Hovedrolleinnehaver Martin Sheen slet med alkoholisme, og fryktet at han ikke ville overleve innspillingen. Han fikk senere et alvorlig hjerteattakk på settet, og gikk igjennom et nervesammenbrudd.

Og så ankom Marlon Brando, så grovt overvektig at han minet om en strandet blåhval, på høy promille og sitt mest krevende. Brando hadde ikke tatt seg bryet med å lese manuset, så han forlangte at alle scenene hans ble improvisert. Kanskje ikke så rart at Coppola seriøst vurderte å begå selvmord flere ganger under opptakene. Han måtte pantsette alt han eide for å fullføre innspillingen, og brukte to år på å klippe sammen filmen mens pressen hånet ham med overskrifter som «Apocalypse When?».

Marlon Brando i i «Apocalypse Now: Final Cut»

Marlon Brando i i «Apocalypse Now: Final Cut». Foto: Another World Entertainment

Galskapen bak kamera er i sterk grad reflektert i alt som utspiller seg foran. «Apocalypse Now» er mektig imponerende i sin stormannsgalskap, og føles tidløs fordi det aldri vil bli laget noe liknende igjen. Ingen vil være villig til å utsette seg for påkjenningene som krevdes for å skape en film som dette. 40 år senere føles «Apocalypse Now» fortsatt like ute av kontroll, en hallusinasjon iscenesatt på en skala som ville ha vært umulig å gjenskape i dag. Francis Ford Coppola gikk gjennom helvete for å skape «Apocalypse Now», og etter at reisen var over hadde han ikke så mye mer igjen å gi. For hans del var filmen både en krig, og en apokalypse.

Coppola har fiklet mye med filmen, og den har omtrent like mange forskjellige varianter som «Blade Runner». Coppolas første «workprint»-versjon varte i fire timer og 49 minutter. Han vant Gullpalmen i Cannes med en versjon på litt under tre timer, og den ble senere vist på kino forkortet til 147 minutter. I 2001 kom «Apocalypse Now Redux», som inkluderte nesten 50 minutter med scener som ikke var med i den originale kinoversjoner – og klokket inn på tre timer og 22 minutter.

Les også: «The Irishman»: Et kunstverk malt i blod

Årets «Final Cut» føles mest som en revidert og finpusset versjon; en gyllen middelvei gjennom alle de tidligere variantene. Noen sekvenser fra «Redux»-versjonen er klippet bort, og spilletiden er rundt et kvarter kortere. En sekvens der soldatene møter Playboy-modellene for andre gang er fjernet, den omstridte plantasje-scenen er strammet inn, og noen småting har forsvunnet på veien. For å være ærlig er det ingen markante forandringer her, og ingenting vi egentlig savner. De magesterke scenene vi har hørt rykter om i så mange år er fortsatt fraværende, og den bestialske dyremishandlingen i finalen er fortsatt med. Alle de ikoniske øyeblikkene er på plass. Oberstløytnant Kilgore (Robert Duvall) elsker fremdeles lukten av napalm på morgenkvisten. Valkyriene rir videre. «The horror. The horror». Deckard er en replikant. Han Solo skyter Greedo først. Eller, vent.

Det viktigste er at Coppola har møysommelig restaurert originalnegativen i 4K, og utstyrt filmen med et mektig «Dolby Vision»-lydspor skapt fra Walter Murchs revolusjonerende (og antatt tapte) seksspor-lydmaster. Så «Apocalypse Now» har aldri sett eller hørtes bedre ut, og har aldri vært mer kraftfull. Selv de av oss som har sett forskjellige utgaver av filmen i årenes løp tar gjerne nok en tur inn i mørkets hjerte sammen med kaptein Willard. Nå mer enn noensinne føles dette som en av filmhistoriens store mesterverk. Selv om Coppola hevder at «Final Cut» er den aller siste og definitive versjonen av «Apocalypse Now», er nok dette en film han aldri blir helt ferdig med - så jeg ville jeg ikke bli skrekkelig sjokkert om en «Ultimate Extended Ride of Valkyries Cut» kommer på 8K om noen år fra år.

P.S. Coppola har dessuten rukket å redigere en lengre «Encore»-rekonstruksjon av sitt gangsterdrama «The Cotton Club», som vi forhåpentligvis også vil få sjansen til å se på kino her hjemme.
 
ESPEN SVENNINGSEN RAMBØL

«Apocalypse Now: Final Cut» har førpremiere på Colosseum 1 og Odeon IMAX i Oslo onsdag 4.desember. Kinopremiere fredag 6. desember

Mer fra Dagsavisen