Anmeldelse «Project Power»: Netflix-film deler ut superkrefter på blå resept

«Project Power» viser at Netflix ikke sparer på kruttet når de lager actionfilm.

4

«Project Power»

Regi: Henry Joost & Ariel Schulman

USA, 2020

Denne Netflix-produksjonen har et oppfinnsomt utgangspunkt, høye produksjonsverdier og dyktige skuespillere, men ender opp med å føles som en kostbar pilotepisode for en strømmeserie som aldri kommer. En lovende start på et skikkelig underholdene actioneventyr, som dessverre mangler en tilvarende sterk avslutning. «Project Power» er en sosialt bevisst, gatesmart superhelt-opprinnelseshistorie som ikke er basert på en tegneserie (selv om den har noen likhetstrekk med Brian Michael Bendis-serien «Powers»). Dette var et originalmanus av Mattson Tomlin, en ung hot-shot som også har skrevet den kommende «The Batman»-filmen med Robert Pattinson. Manuset til «Project Power» ble skrevet på eget initiativ, og vakte såpass stor oppsikt i bransjen at det startet en budkrig Netflix gikk seirende ut av.

Filmen er regissert av radarparet Henry Joost og Ariel Schulman som sto bak «Nerve» og den profetiske lavbudsjett-skrekkfilmen «Viral» (2006) – som utspilte seg en nær fremtid der menneskeheten er i ferd med å bli utryddet av et dødelig virus, og de gjenlevende må forholde seg til et liv i karantene. Jeg vet ikke om det betyr at vi snart vil få kjøpt superkrefter i pilleform, men det skader ikke å være forberedt. Det er i alle fall konseptet i «Project Power», som utspiller seg i en nær fremtid der et syntetisk gatedop blir sneket ut på det illegale markedet. Power gir brukeren midlertidige superkrefter basert på dyreriket, med noen vesentlige forbehold.

Anmeldelsen fortsetter under bildet:

PROJECT POWER (L to R) DOMINIQUE FISHBACK as ROBIN in PROJECT POWER Cr. SKIP BOLEN/NETFLIX © 2020

Hovedrolleinnehaver Dominique Fishback er autentisk og naturlig. Foto: Skip Bolen/Netflix

For det første varer effekten bare i fem minutter, og akkurat hvilke superkrefter du utvikler er umulig å forutsi. Har du flaks kan du bli usynlig, supersterk eller kanskje supersmart som Bradley Cooper i «Limitless». Er du mindre heldig risikerer du å bli sprengt innenfra. Power har en rekke ukjente bivirkninger, og overdoser garanterer en smertefull død. Narkobaronen Biggie (Rodrigo Santoro) introduserer Power på gatemarkedet i New Orleans, og etterspørselen eksploderer på rekordtid. Afroamerikanske Robin (Dominique Fishback) pusher Power for å finansiere en operasjon til sin diabetiske mor, og en av de faste kundene hennes er politimannen Frank Shaver (Joseph Gordon-Levitt). Hans superkraft er å være skuddsikker, noe som jo er hjelpsomt hvis du for eksempel blir skutt i rett skolten av usynlige bankranere.

Frank har begynt å rulle opp en konspirasjon rundt Power-pillene, som ser ut til å være et testprosjekt iscenesatt av mektige statsagenter i svarte dresser og umerkede varebiler. I mellomtiden har den eksmilitære hardhausen Art (Jamie Foxx) ankommet New Orleans på jakt etter datteren Tracy (Kyanna Simpson), som ble bortført av den farmasøytiske storkorporasjonen som skapte Power-dopet. Art slår seg motvillig sammen med Robin og Frank for å spore opp bakmennene (og -kvinnene), men fremfor å bygge seg opp til noe stort bygger filmen seg bare nedover til et antiklimaks. Uten å spoile noe essensielt: alt ender med et klisjefylt sluttoppgjør om bord på et frakteskip, som kunne ha kommet rett fra en erketypisk actionfilm fra nittitallet.

Anmeldelsen fortsetter under bildet:

PROJECT POWER (L to R) JAMIE FOXX as ART in PROJECT POWER Cr. SKIP BOLEN/NETFLIX © 2020

Jamie Foxx. Foto: Skip Bolen/Netflix

«Project Power» ble opprinnelig spilt inn tilbake i 2018, men gikk i fjor igjennom en runde med omfattende omfilminger som muligens strømlinjeformet historien mer enn den har godt av. At den første halvdelen av filmen er så mye skarpere skrevet enn den siste antyder uansett at «Project Power» er et offer for studioinnblanding. Det føles dessuten litt påfallende at dette er den andre kostbare Netflix-superheltfilmen på rad der en ung, afroamerikansk kvinne blir rekruttert for å kjempe mot et farmasøytisk storkonsern med onde hensikter. Dette er ikke like vellykket som «The Old Guard», men Netflix har sannelig ikke spart på kruttet. «Project Power» har et budsjett på over 85 millioner dollar, noe som garanterer førsteklasses spesialeffekter og flere visuelt kreative action-sekvenser. Den beste kommer tidlig i filmen, mens Jamie Foxx må kjempe mot rapperen Machine Gun Kelly; som er utstyrt med mektige ildkrefter i stil med Marvel-helten «The Human Torch».

Alt heves betraktelig takket være det høye kaliberet på skuespillerne. Hovedrolleinnehaver Dominique Fishback er så autentisk og naturlig i denne rollen at man lett kan lures til å tro at hun er en tenårig nykomling. Men i virkeligheten er hun et multitalent på nærmere tretti år, som blant annet hadde sentrale roller i HBO-seriene «The Deuce» og «Show Me a Hero». Så dette er ikke akkurat et gjennombrudd, men Fishback er definitivt det store stjerneskuddet her – mens Jamie Foxx og Joseph Gordon-Levitt delegeres til sentrale biroller. De utgjør et bra team, og skuespillerne har så bra kjemi sammen at vi får håpe at Netflix tar seg råd til å gi dem en oppfølger som utnytter dette konseptet enda bedre.

«Project Power» er tilgjengelig for strømming på Netflix.