Nyheter

Hun er gift med en seriemorder – på film

Drapstruslene hagler over norsk-iranske Forouzan Jamshidnejad - ironisk nok for å ha spilt i en film som viser nøyaktig hvor lite kvinneliv er verdt i Iran.

– Vi kan aldri vite hvor dypt drapstruslene stikker. Kanskje vil de iranske myndighetene først og fremst skremme. Men man vet aldri. De kan også gjennomføre truslene, for å sette et eksempel. Det islamistiske iranske regimet har folk overalt. Også i Norge, sier skuespiller Forouzan Jamshidnejad til Dagsavisen.

Hun er født og oppvokst i Iran, men kom til Norge som flyktning for rundt ti år siden. Nå spiller den norsk-iranske skuespilleren en av de sentrale rollene i filmen «Holy Spider», som akkurat nå vises som del av filmfestivalen Film fra Sør i Oslo.

Drepte prostituerte

«Holy Spider» setter også opp på det ordinære kinoprogrammet fra 25. november. Filmen er basert på ekte hendelser. Mellom 2000 og 2001 drepte familiemannen Saeed Hanari 16 kvinnelige sexarbeidere i den iranske byen Mashhad. Han ville «rense» byen, på oppdrag fra Allah.

Forouzan Jamshidnejad

Forouzan Jamshidnejad spiller kona til seriemorderen i «Holy Spider». I filmrollen forsvarer hun ektemannen. Privat har skuespilleren helt motsatt syn.

– Filmen viser hvordan religion blir brukt til grunnleggende og systematisk undertrykking av kvinner. Konsekvensen av dette er mishandling og drap. Dette er forhold iranske kvinner lever under fra fødsel til død, sier Forouzan Jamshidnejad.

Hat og drapstrusler

I filmen er helten journalisten Rahimi, som spilles av Zar Amir Ebrahimi. Hun vant årets pris for beste kvinnelige skuespiller ved filmfestivalen i Cannes for rollen.

Zar Amir Ebrahimi spiller journalisten som jakter på seriemorderen som dreper sexarbeidere i en iransk by i «Holy Spider».

Rahimis problem i jakten på seriemorderen, er ikke «bare» at politiet og myndighetene ikke bryr seg. Saeed har også oppnådd en slags heltestatus i det mannsdominerte, kvinnefiendtlige, konservativt islamistiske samfunnet Iran var i 2000 – og fortsatt er i 2022.

– Etter at filmen ble vist i Cannes, haglet det inn med hatmeldinger og trusler til alle som er med i filmen. Flest på sosiale medier. Også våre venner og familiemedlemmer fikk trusler, sier Jamshidnejad.

De som sendte meldingene, hadde ofte ikke sett filmen, kun plakaten, forklarer hun.

– De mente likevel at filmen fornærmet islamske verdier. Var sinte fordi en film som var blitt laget utenfor deres kontroll hadde suksess. Kontroll er ekstremt viktig for det islamistiske iranske regimet, sier skuespilleren.

Menn over kvinner

Forouzan Jamshidnejad har mange eksempler på hvordan det patriarkalske, altså mannsdominerte, islamistiske regimet påvirker iranske kvinners liv helt konkret.

– Om en kvinne trenger en livreddende operasjon, uansett grunn eller lidelse, må hun for eksempel ha ektemannen eller farens underskrift for å kunne opereres. Hun får ikke velge klær selv. Hun må gå med hijab. Har ikke lov å synge, eller sykle, eller kjøre motorsykkel.

Mannen er familiens overhode. Det sier den islamistiske republikken Irans lover.

– Mannen har rett til skilsmisse. Det har kvinnen også, men kun i noen tilfeller, dersom mannen er enig. Blir paret skilt, får moren ha barna hos seg til de fyller sju år. Men etter det tilhører barna faren og hans familie. Også mens barna er små, trenger moren tillatelse fra barnas far for ting som å godkjenne medisinsk behandling, åpne bankkonto, få pass, eller skrives inn på skolen. Gifter hun seg på nytt, mister hun omsorgsretten, forklarer Jamshidnejad.

Utildekket kvinnekropp

Filmskaperen bak «Holy Spider» heter Ali Abbasi. Han er svensk-iraner, og hadde sitt internasjonale gjennombrudd med «Grensen» (2018).

Planen hans var egentlig å lage «Holy Spider» i Iran. Men de iranske myndighetene gikk imot. Plan b, som var å filme i Tyrkia, falt også i fisk, etter at iranske myndigheter hadde påvirket de tyrkiske. Til slutt ble filmen tatt opp i Jordan.

Forouzan Jamshidnejad

– De islamistiske lovene i Iran gjør det umulig å lage realistiske filmer der. Kvinnelige skuespillere må alltid ha hijab over håret, og bære løse klær som ikke avslører kroppen. Til og med om hun skal legge seg til å sove, må hun være slik tildekket på film. Det blir ikke ekte. Også iranske kvinner går uten hijab blant familiemedlemmer hjemme, og sover uten lag på lag med løstsittende klær, forklarer Forouzan Jamshidnejad.

– I «Holy Spider» viser vi kvinnekroppen utildekket. Det er et unikt og historisk øyeblikk i iransk film, etter femti år med streng tildekking. Det takler ikke de iranske sensurinstansene. Men folk som har sett den, takker. De sier de følte at de så seg selv, sitt eget liv, sier skuespilleren.

Måtte flykte

Forouzan Jamshidnejad

Før hun kom til Norge som flyktning, var Forouzan Jamshidnejad journalist i Iran. Hun jobbet i BBC Persian, altså den britiske rikskringkasterens iranske avdeling.

– Mitt siste jobbprosjekt var en dokumentar om iranske kvinners liv. Vi skulle fortelle historier som ikke blir hørt, om kvinner som lever som slaver i skyggen av menn. Kvinner som kjemper for livet. Men kommentaren ble aldri vist. I stedet måtte jeg selv flykte. Det ble for farlig for meg i Iran. Jeg fant veien til Norge, og et liv i frihet. Her kan jeg kle meg som meg vil, være den jeg vil, leve som jeg vil, sier Jamshidnejad.

Mahsa Amini

Herfra følger hun selvsagt nøye med på opprøret mot det islamistiske regimet i hjemlandet. Det startet med protester etter moralpolitiets drap på 22-årige Mahsa Amini i midten av september. Siden har det økt i styrke, med unge kvinner og en del menn i front.

– «Død eller frihet», er slagordet. Iranske kvinner reiser seg. Stemmene når fram. Det er en ubeskrivelig glede at iranske kvinner har funnet styrke sammen. At revolusjonen forener kvinner verden over. Og at menn støtter og hyller den, sier Forouzan Jamshidnejad.

Store demonstrasjoner

Denne uka har det imidlertid kommet stadig flere rapporter om at iranske myndigheter slår stadig hardere og mer voldelig ned på opprøret.

– Demonstrasjonene denne uka har vært de største hittil. Det er derfor myndighetene slår så hardt imot. Men folk vil ikke gi seg. Revolusjonen er vekket. Det går ikke over. Selv om vi vet hvor farlig det er. De to journalistene som først meldte fra om Mahsa Amini, er nå i fengsel. De kan miste livet. Andre er drept på gata. Kastet i fengsel i uten dom. Kvinner blir voldtatt. Familier leter etter barna sine, de vet ikke om de lever eller er døde.

Likevel er Forouzan Jamshidnejad optimist:

– Folk er ikke lenger redde for fengsel, kuler, voldtekt. Iranske kvinner vil ikke leve i frykt lenger. Revolusjonen er i gang. Jeg tror den vil lykkes.

plakat

Hold deg oppdatert. Få daglig nyhetsbrev fra Dagsavisen






Mer fra Dagsavisen