Film

Action verden over i Netflix’ siste storfilm

Vel, så mange eksplosjoner får du altså for rundt to milliarder riksdaler i disse dager.

Dagsavisen anmelder

---

FILM

4

«The Gray Man»

Regi: Anthony & Joe Russo

På Netflix

---

Netflix-gullalderen er trolig over, og strømmetjenestene merker nedgangstidene like hardt som alle oss andre. Så storproduksjonen «The Gray Man» representerer kanskje en tapt tidsalder, den ble gitt grønt lys før Netflix snørte sammen pengesekken. Dette er angivelig deres hittil dyreste spillefilm, med et blockbuster-budsjett på over 200 millioner dollar.

I USA, England og en håndfull andre land tok «The Gray Man» en snartur innom kinoene før den slippes på streaming, mens her hjemme har filmen premiere rett på Netflix. Dette prosjektet har sirkulert rundt i Hollywood det siste tiåret, og skulle på forskjellige tidspunkter ha hatt Brad Pitt og Charlize Theron i hovedrollen. Til slutt ble dette isteden et Netflix-prestisjeprosjekt regissert av Russo-brødrene, som er mest kjent for Marvel-suksessene «Captain America: Civil War» (2016), «Avengers: Infinity War (2018) og «Endgame» (2019).

Ryan Gosling i Netflix-filmen «The Gray Man»

Regissørbrødrene har samlet flere av skuespillerne fra Marvel-universet her, inklusive Chris «Captain America» Evans. Han ble opprinnelig tilbudt hovedrollen, men hadde mer lyst til å spille en psykopat-skurkerolle med frodig pornobart, noe han gjør med så stor entusiasme at han livner opp filmen betraktelig. «The Gray Man» er basert på en serie spionromaner av Mark Greaney, der hovedpersonens fremste karaktertrekk er at han er så anonym og grå at ingen legger merke til ham. Ikke nødvendigvis en beskrivelse som passer perfekt for den Oscar-nominerte kjekkassjarmøren Ryan Gosling, i sin første filmrolle på fire år. Han er Courtland Gentry, som i tenårene ble dømt til livstids fengsel for mord, men tilbudt et nytt liv som hemmelig agent av CIA-agenten Donald Fitzroy (Billy Bob Thornton).

18 år senere er han blitt en uklanderlig antrukket og usedvanlig seiglivet spesialagent bare kjent som «Six» (007 var allerede opptatt), med rett til å drepe, slåss og slenge ut hardkokte kjekkas-replikker med jevne mellomrom. Under et oppdrag i Bangkok oppdager Six at målet han skal drepe egentlig er en agentkollega, som er i besittelse av en minnepinne-MacGuffin-medaljong full av pikant informasjon om den klysete CIA-byråsjefen Carmichael (Rege-Jean Page). Six ender opp på vill flukt med omtrent alle leiesoldatene i hele verden etter seg, under ledelse av den lystige villmannen Lloyd Hansen (Chris Evans). En Harvard-utdannet sosiopat som angivelig har «drept flere mennesker enn hele Mossad», og liker å torturere folk mens han siterer Schopenhauer.

En serie stadig mer spektakulære actionscener bundet sammen av noen sporadiske pustepauser

—  

I et forsøk på å lokke fram Six bortfører Hansen den eneste personen han har et nært forhold til; Fitzroys hjertesyke niese Claire (Julia Butters, den nå trettenårige scenestjeleren fra Tarantinos «Once Upon a Time … in Hollywood»). Herfra blir «The Gray Man» en serie stadig mer spektakulære actionscener bundet sammen av noen sporadiske pustepauser, der Six spurter verden rundt sammen med agentkollegaen Dani (Ana de Armas) mens muskelskurker gjør sitt beste for å fylle ham med bly. «The Gray Man» slår trolig en rekord i globetrotting, mens historien forflytter seg fra Thailand til blant annet Monaco, Aserbajdsjan, Tyrkia, Frankrike, Berlin, London, Hong Kong, Wien, Praha og Kroatia. I likhet med flere de mest kostbare actionfilmene på Netflix (som inkluderer Michael Bays lettere sosiopatiske action-fest «6 Underground» og aggressivt overfladiske «Burn Notice») får ikke «The Gray Man» noen gullstjerne for originalitet.

Ana de Armas og Ryan Gosling i i Netflix-filmen «The Gray Man»

Dette er et sammensurium av eksplosjoner, skuddskader og slåsskamper bundet sammen av en syltynn historie; som minner mye om «Mission Impossible»-serien og action-historiens tre store J-er: James Bond, John Wick og Jason Bourne. Det romslige budsjettet gir heldigvis Russo-brødrene mulighet til å iscenesette flere oppriktig imponerende action-sekvenser:

De starter opp med en velkoreografert nærkamp under en nyttårsfest i Bangkok, som ender inni et fyrverkeri-batteri. En kampscene utspiller seg i fritt fall under et eksploderende lastefly, før store deler av Praha blir gruslagt i en av de mest spektakulære actionscenene jeg har sett på lang tid.

Russo-brødrene har fått med seg stunt-teamet (pluss to av manusforfatterne) fra deres Marvel-filmer, sammen med filmfotografen fra «Fast & Furious»-serien – og «The Gray Man» har omtrent et like avslappet forhold til naturlover og tyngdekraft. Dette er allikevel en betydelig mindre flåsefjasete film enn det selvtilfredse Netflix-pengesluket «Burn Notice», der humoren er litt mer tørrvittig og ikke fullt så påtatt gjøglete. Så alt i alt en betydelig mer stilren film, selv om Ryan Goslings betydelige komiske talenter sjelden får mye spillerom.

Det er vidåpent for diskusjon om dette strengt tatt er verdt de nærmere to milliarder (!) kronene Netflix punget ut etter dagens kurs, selv om det er fint lite å utsette på underholdningsverdien. Men jeg skulle virkelig ønske at de hadde reservert mer av pengene til manusarbeidet og litt mindre til digitaleffekter. Forfatteren Mark Greaney har hittil skrevet elleve romaner i «The Gray Man»-serien, så det er åpenbart at Netflix har planer om flere oppfølgere. Hvorvidt de blir like påkostet gjenstår å se, men jeg ser dem gjerne en doven søndagsettermiddag. Denne er iallfall tilgjengelig på Netflix fra fredag!

Hold deg oppdatert. Få daglig nyhetsbrev fra Dagsavisen!