Film

Norsk filmskaper hanker inn priser i utlandet

Skuespiller, manusforfatter og regissør Camilla Roman har opplevd størst suksess bak kameraet i utlandet. Hennes siste kortfilm «Bølgeblikk» har vunnet 9 priser det siste året.

– Jeg dras mot flere roller. Det er enklere å holde kreativiteten oppe nå som jeg ikke kun er skuespiller. Jeg tar kontroll over min egen karriere og skaper mitt eget arbeid. Det er en glede å kunne gi andre jobb – nesten like gøy som å selv jobbe!

Du har kanskje sett henne som Maxima i «Coda KORK» på NRK. Skuespiller og filmskaper Camilla Roman har så vidt rukket å knekke jetlagen når hun møter Dagsavisen en varm sommermorgen på St. Hanshaugen. Hun har vært i USA for å motta pris for beste fremmedspråklige kortfilm på Marina Del Rey Film Festival i LA. Kafeen Java har åpnet alle vinduer selv om klokken knapt har bikket 09.00.

– Det var en spesiell opplevelse å se filmen min på stort lerret for første gang. Det har ikke vært mulig å reise på tidligere visninger, sier Roman med et glis om munnen.

Politiske undertoner

I hennes siste film «Bølgeblikk» møter vi asylsøker Leyla (Tonje Thwin) og en permittert politimann som tidligere har jobbet med deportasjon (Eric Vorenholt). I det spenningsfylte møtet mellom de to karakterene gir Roman ansikt til norsk asylpolitikk.

– Vi hører historier om folk som blir kastet ut fra Norge, men det er også mange som aldri får oppslag i norske medier. Mennesker som blir hentet på natten og sendt ut etter mange år i Norge. Jeg ønsket å se på hvordan politiet ser på det å utføre disse oppdragene, forklarer Roman.

MØTES I ISOLASJON: Leveringsbudet Stig forsøker å hjelpe asylsøker Leyla i «Bølgeblikk»

Kontroll over alle ledd

Etter skuespillerutdanningen vokste interessen for film og manus. Ved siden av skuespillerjobber brukte Roman tiden på å skrive manus for egne prosjekter.

– Etter året på New York Film Academy var jeg bestemt på at jeg ville drive med film. Det var tøft å etablere seg i norsk filmbransje etter å ha vært i utlandet. Støtteordningene er gode i Norge, men det er mange om beinet, sier Roman.

Roman skrev ferdig spillefilmmanus og pitchet det på filmfestivalen i Haugesund uten hell.

– Alle som vil drive med film står ovenfor et valg. Man kan enten sitte og vente på midler og at produsenter skal gripe tak i prosjektet ditt, eller rett og slett lære seg ting på egen hånd. Jeg valgte å gjøre sistnevnte, fortsetter hun.

Det er flere norske filmskapere som velger å holde i alle ledd av produksjonen. 25 år gamle Franciska Eliassen debuterer med sin første spillefilm på Locarno filmfestival i høst, og hun har selv stått for både regi, manus, klipp, lyddesign og produksjon.

Foran og bak kamera

I høst var Roman å se på NRK som russiske Maxima i humorserien «Coda KORK». Det er nettopp i variasjonen mellom å arbeide på egne og andres produksjoner, både foran og bak kameraet, at hun finner inspirasjon.

– Det var utrolig gøy å jobbe med Robert Stoltenberg og Bjarte Tjøstheim! Det føltes fint å være en del av en såpass liten gjeng over tid. Det er spennende å få være med fra start til slutt, da opplever man samme helheten som med egne prosjekter, sier Roman.

Bjarte Tjøstheim som Valentin (venstre) og Camilla Roman som Maxima i Coda KORK (Skjermdump NRK)

Til høsten er Roman aktuell i rollen som etterforsker i den norske thrillerserien «Trace» av Arne Berggren og Kristine Berg i Shuuto. På senhøsten skal hun på innspilling i England, på italienske Bruno Pischiuettas kommende trilogi under arbeidstittelen «Spa», som en av filmens hovedroller, Sharon.

– Jeg kan også tenke meg å spille i egne prosjekter. Dette blir jo også vanligere, særlig blant kvinner. Ta Henriette Steenstrup i «Pørni», for eksempel. Jeg ønsker å gjøre mer av dette, sier Roman.

I rollen som regissør opplever dessuten Roman at hennes egen bakgrunn som skuespiller gir henne en stor fordel i kommunikasjonen med skuespillerne.

– Kommunikasjonen blir mye bedre når jeg kan prate til dem på språket de selv snakker. På set har jeg lagt merke til hva som fungerer og ikke. Disse erfaringene er til stor hjelp for å få ut det jeg vil av skuespillerne, sier hun.

---

Camilla Roman

  • Skuespiller, manusforfatter, regissør og produsent.
  • Født og oppvokst i Tromsø. Bosatt i Oslo siden 2005 etter mange år i utlandet.
  • Utdannet skuespiller ved Academy of Live and Recorded Arts in London og ved New York Film Academy i LA, ved Universal Studios.
  • Hennes første kortfilm «Elsker deg til døde» (2019) hadde premiere på Golden State Film Festival i Hollywood.
  • «Bølgeblikk» (2021) er Romans tredje kortfilm, og er en skarp kommentar til norsk asylpolitikk.

---

TILBAKE I NORGE: Roman tok med pris hjem til Oslo fra Marina del Ray Film Festival. Nå retter filmskaperen blikket fremover.

Indiefilm i Norge

Roman har fortsatt tette bånd med filmindustrien i LA etter studietiden, og det er der hun møtte de viktigste mentorene for hennes profesjonelle karriere. Hun reflekterer over det å skape film på lavbudsjett i Norge:

– I dag er det på mange måter en kortere vei til å drive med film i og med at man kan utdanne seg på internett. Sundance har for eksempel sin egen nettbaserte skole. Det har spilt en stor rolle meg å kunne lære seg ting på egen hånd, sier filmskaperen.

Roman har ikke mottatt produksjonsstøtte for noen av sine filmer. Indiefilm betegner filmer som er laget utenfor de større produksjonsselskapene.

– Independent film er fortsatt et større fenomen i USA. Der er det mer forståelse for at man gjør prosjekter på egen hånd, og det er få som har et stort studio bak seg. I Norge er det dessuten få arenaer som viser kortfilm, sier Roman.

Nøkkelen for å lykkes med film på budsjett er å finne de riktige folkene, hevder hun. Det har vært viktig å fokusere på å få filmene sine med på festivaler for å gi noe tilbake til de som medvirker. Det har gitt gode resultater for «Bølgeblikk».

– Det viktigste er å få folk til å tro på prosjektet ditt og føle eierskap til det. Derfor har det vært viktig for meg å legge mye tid i distribusjonsarbeidet det siste året. Utover dette må man jo selvfølgelig ha en god dose flaks, litt kontakter og beinhard jobbing, smiler Roman.

Fokus på egne prosjekter fremover

Nå ønsker Roman å rette blikket mot nye prosjekter. For tiden jobber hun med å finne en produsent til TV-serien sin «Restart»: En mørk komedie om sorg, svik og samlivsbrudd, om livene til to kvinner i 40-årene som raser sammen. Sjangermessig trekkes hun mot det tragikomiske.

– Jeg trives best i skjæringspunktet mellom drama og komedie, i god Fargo-stil. Det må være substans, men samtidig ha en humoristisk undertone. Jeg vil formidle god dose humor, og den må gjerne være ganske mørk, sier filmskaperen.

Roman har også skrevet ferdig manus til den amerikanske spillefilmen «Agnes & Mia» om to kvinnelige etterforskere som undersøker drapet av en sosialarbeider som hjelper papirløse i USA. I sin første spillefilm ønsker Roman å kommentere amerikanske maktforhold rundt papirløse flyktninger.

– Det blir spennende å pitche filmen for en produsent i LA senere i juli. Forhåpentligvis blir dette min første spillefilm, avslutter Roman.

Hold deg oppdatert. Få daglig nyhetsbrev fra Dagsavisen!