Film

Denne nyinnspillingen av en familieklassiker blir et fint tilskudd til kinojula

Spillefilmversjonen av den svenske juleklassikeren «Fortellingen om Karl-Bertil Jonssons julaften» er en velkommen Robin Hood-fabel om å ta fra de rike og gi til de fattige.

4

FILM

«Fortellingen om Karl-Bertil Jonssons julaften»

Regi: Hannes Holm

Sverige, 2021

Det er ikke bare i Norge at juletradisjonene er sterke når det kommer til hva man ser på TV julaften. I Sverige blir det ikke jul uten animasjonsfilmen «Sagaen om Karl-Bertil Jonssons julaften», som hver julaften vises på SVT, og for den saks skyld på NRK her hjemme. I likhet med «vår» høytidshelligdom «Tre nøtter til Askepott», er også «Sagaen om Karl-Bertil Jonssons julaften» blitt gjenstand for en nyinnspilling. Denne gangen er det ikke en animasjonsfilm det er snakk om, men en levende spillefilm som har vokst fra 23 beskjedne minutter til godt over halvannen times familiefilm for kinopublikummet.

Regissør av den nye «Fortellingen om Karl-Bertil Jonssons julaften» som den heter på norsk, er Hannes Holm, som sto bak suksessen «En mann ved navn Ove». Han vektlegger historiens enkle budskap, ikke minst i måten han tydeliggjør klasseskiller og dobbeltmoral hva gjelder veldedighetsarbeid og fine ord som ikke støttes av handling. En smart inkludering av flyktningtematikk blir også en del av den nye versjonen, som vinner på hjertevarmen og forsøkene på å lage en film for vår tid med et nostalgisk utgangspunkt.

Figuren Karl-Bertil Jonsson er et produkt av fantasien til den salige svenske multikunstneren og forfatteren Tage Danielsson. Han skrev historien om rikmannssønnen som har ekstrajobb på postsorteringen før jul, og animasjonslegenden Per Åhlin animerte den frodige og fargerike filmen om Karl-Bertil, hans familie og et juleeventyr utenom det vanlige.

I god Tage Danielsson-ånd forleser Karl-Bertil seg på historiene om Robin Hood, og finner ut at de av «samfunnsstøttene» som allikevel har mer enn nok kan unnvære en julegave eller to i julen. Disse pakkene legger han til side og gir dem til fattige. Til stor forargelse for faren, nyrike Tycho Jonsson som eier det store varehuset og drikker gløgg med byens krøsuselite. Ydmyket oppsøker han alle «ofrene» sammen med sønnen for å be om unnskyldning. Men botsgangen skal bli annerledes enn den faren frykter på forhånd.

«Fortellingen om Karl-Bertil Jonssons julaften» er en velkommen nyinnspilling av den klassiske svenske animasjonsfilmen.

Denne rammehistorien i originalfilmen er beholdt i nyinnspillingen, helt ned til den detaljerte dialogen som opprinnelig framføres av en fortellerstemme. Den nye filmen har morsomt nok også mange av de samme visuelle referansene, som Jean-Paul Sartres bok «Les Mots», datidens store farsott av en lekeoppfinnelse, trappetrollet, og «En svensk tiger»-plakat på Karl-Bertils (Simon Larsson) rom, den svenske antispionasjekampanjen under krigen. Holm har videre bygget ut historien med større og rikere miljøskildringer, mer detaljer rundt huset Jonsson, posten og det store varehuset.

Ikke minst har Hannes Holm skrevet inn en helt ny rammefortelling om et barnehjem for krigsbarn som er kommet til Sverige under krigen. Ved en inkurie har Karl-Bertils far Tycho (Jonas Karlsson) gitt en månedlig sum penger til barnehjemmet i stedet for herreklubbens bar, og her kommer jenta Vera (Sonja Holm) inn i bildet.

Hun er på Karl-Bertils alder, er barnehjemmets kreative urokråke, lommetyv og reservemamma for sin skrantne lillesøster som barnehjemsbestyreren (Vanna Rosenberg) i sin nød vurderer å «bortadoptere» under bordet. Karl-Bertil jobber på posten, og treffer tilfeldigvis Vera som så viser seg å være en del av farens veldedighetsprosjekt, noe Tycho plutselig innser fordelen av da han skjønner at det høyner familiens status betraktelig blant fiffen i byen. Den Robin Hood-gale Karl-Bertil ser Vera som en Marion-skikkelse, men hun er definitivt ikke noen «jomfru i nød», men blir i stedet en kraft i filmen som sidestilles med Karl-Bertils idealistiske plan om å ta postpakker adressert til de rikeste og «omadressere» dem til uteliggere, alkoholikere, prostituerte og andre som har lite og ingen ting.

«Fortellingen om Karl-Bertil Jonssons julaften»

I tråd med Tage Danielsons fine og kloke utgangspunkt for skildringen av de fattiges kår i originalfilmen, innlemmer Hannes Holm reelle arkivopptak av små krigsbarn med identifikasjonsskiltene hengende rundt halsen. Her finner den nye «Historien om Karl Bertin Jonssons jul» sin styrke. Under krigen kom titusener av barn alene til Sverige, de fleste fra Finland, men også fra Norge. Slik frigjorde for eksempel finnene arbeidskraft blant kvinnene mens mennene kjempet ved fronten. Mange av barna ble bortadoptert i løpet av årene som gikk uten at mødrene fikk hentet dem hjem, og slik denne historien framstilles i filmen blir den en avgjørende moralsk overbygning som gjør at den voldsomme utvidelsen av Tage Danielssons opprinnelige fortelling kan forsvares.

Likevel er det nok av passasjer med fyllstoff og ren moro, og noen gjentakelser som med fordel kunne vært strammet inn. Men skuespillerne er sjarmerende, sminket og kledd i Per Åhlins ånd, og særlig gjør Jonas Karlsson en god pondusfigur som faren, mens Vanna Rosenberg som barnehjemsbestyreren blir en tvetydig og viktig skikkelse i Veras verden som tar noen urovekkende valg ut fra nød og barmhjertighet. Også i denne filmen blir Karl-Bertils mor en ivaretaker av julens budskap, og spilles av Jennie Silfverhjelm.

Filmen er dubbet til norsk fra svensk, noe som kan føles litt unødvendig. Men det gjør at den bokstavelig talt er «for alle», og et lødig lappeteppe av ulike norske dialekter og sosiolekter gjør den rikere enn de fleste andre dubbede barne- og familiefilmer. Alt i alt er «Fortellingen om Karl-Bertil Jonssons julaften» en sympatisk nyinnspilling og et juleeventyr som har hjertet og humoren på den riktige siden av streken, og med den opprinnelige filmens moralfilosofiske dobbeltbunn synlig for den som er opptatt av det.

Hold deg oppdatert. Få daglig nyhetsbrev fra Dagsavisen




Mer fra Dagsavisen