CANNES (Dagsavisen): Årets jurypresident strålte over både vervet og selskapet da hun tirsdag møtte pressen i filmbyen Cannes sammen med de øvrige jurymedlemmene. Cate Blanchett, som selv har deltatt på filmfestivalen med sju filmer, måtte selvsagt svare på hva som er god film og hvordan hun ville gripe an juryarbeidet, men også hvordan metoo-skandalene som har rystet filmbransjen det siste året vil prege en festival som i alle år har vært besøkt av maktpersoner som blant andre Harvey Weinstein.
– Vi må arbeide hardt om vi skal få en varig endring. Måten vi utfører jobben vår på vil være essensiell i arbeidet som pågår nå for å rette søkelyset på gapet mellom kjønnene, på rasisme og ulikheter. Vil så det påvirke en festival bare seks måneder siden arbeidet startet? Neppe, svarte Cate Blanchett, som forsikrer at hun som jurypresident verken vil se på geografisk opphav eller kjønn når de 21 filmene i konkurransen skal vurderes før Gullpalmen deles ut lørdag 19. mai.
Les også: Tid for opprør i Cannes
Tre kvinner
I den sammenhengen er det ikke uvesentlig at det kun er tre kvinnelige regissører i hovedkonkurransen, og at Cannes som festival nok en gang må tåle kritikk for den skjeve kjønnsbalansen.
– Det er mange grunner til det ikke er flere kvinner med, men jeg kan forsikre at de som er her ikke er blitt valgt på grunn av kjønn, men på grunn av at de er filmskapere, og slik skal vi også behandle dem, sier hun og legger til:
– For noen år siden var det bare to kvinnelige regissører i Cannes. Utvelgelseskomiteen har fått flere kvinner inn og det endrer måten filmene velges på. Men full likestilling skjer ikke over natten, og det å komme gjennom nåløyet i Cannes er en knallhard øvelse. Vil det bli flere kvinnelige filmskapere i Cannes i framtida? Jeg håper det, men det vi skal ta for oss nå i år er å ikke vurdere film ut fra hvilket land filmskaperen kommer fra eller hvilket kjønn vedkommende er. Vi kan ikke si at det er mislykket i utgangspunktet fordi det ikke er en transkjønnet filmskaper i konkurransen.
Les også: Blanchett hyller Liv Ullmann
Kjedelig med enighet
Selv nektet hun for at hun leder den mest kvinnesterke juryen i Cannes noensinne, og forteller at da hun ble spurt om å være president så insisterte hun på å ha tilnærmet like mange menn med som kvinner. Med seg har hun skuespillerne Lea Seydoux og Kristen Stewart, filmskaperne Ava DuVernay, Robert Guédiguian, Denis Villeneuve og Andrey Zvyagintsev, samt sangeren Khadija Nin.
– Cannes er en fantastisk glamorøs festival, og det å lage kunst er både diskurs og disharmoni. Det hadde vært fryktelig kjedelig om alle hadde vært enige, mener Cate Blanchett, som tror at det å finne den rette gullpalmevinneren som vil tilfredsstille alle, er vanskelig.
– Som kunstner selv må du akseptere at oppgaven er umulig. Det fascinerende med Cannes er at du har kunstnere som sitter i juryen og bedømmer filmene, du har kritikernes respons på filmene og du har publikums mening. Ikke alle vil være enige og Gullpalmen kan gå til en film kritikerne ikke nødvendigvis er enig i. Og Cannes er en smeltedigel. Det er fantastisk for en kunstner å gå med åpne øyne inn i Cannes, og det er mange måter filmene kan nå sitt publikum. De filmene jeg ofte har oppdaget fra Cannes er de jeg har hørt rykter om, ikke nødvendigvis de som har vunnet priser.
Les også: Lars von Trier er igjen velkommen i Cannes
Dette er hovedkonkurransen i Cannes 2018:
Everybody Knows av Asghar Farhadi
At War av Stéphane Brizé
Dogman av Matteo Garrone
The Picture Book av Jean-Luc Godard
Asako I & II av Ryusuke Hamaguchi
Sorry Angel av Christophe Honoré
Girls of the Sun av Eva Husson
Ash Is Purest White av Jia Zhang-Ke
Shoplifters av Hirokazu Koreeda
Capernaum av Nadine Labaki
Burning av Lee Chang-Dong
BlacKkKlansman av Spike Lee
Under the Silver Lake av David Robert Mitchell
Three Faces av Jafar Panahi
Cold War av Pawel Pawlikowski
Lazzaro Felice av Alice Rohrwacher
Yomeddine av A.B Shawky
Summer av Kirill Serebrennikov