Film

Gullbjørnen til flyktningfilm

Dokumentarfilmen «Fuocoammare», om flyktningkatastrofen i Middelhavet, vant fortjent Gullbjørnen i Berlin.

Bilde 1 av 2

BERLIN (Dagsavisen): En filmfestival i skyggen av flyktningstrømmen kunne ikke endt på en annerledes måte. I ti dager har Berlinalen, filmfestivalen i Berlin, diskutert flyktningproblematikk, vist filmer om temaet og samlet inn både penger og politisk støtte til arbeidet med å finne en framtid for de som rømmer krig og forfølgelse. Helt fra den ble vist tidlig i konkurranseprogrammet var filmskaperen Gianfranco Rosis «Fuocoammare» («Fire At Sea») storfavoritt til å vinne den gjeveste prisen. Det visste også Meryl Streep, jurypresidenten som på avslutningsgallaen for den 66. Berlin-festivalen hyllet filmen og regissøren med selveste Gullbjørnen. Filmen er allerede innkjøpt for norsk kinodistribusjon av selskapet Arthaus.

Trine Dyrholm

Også de øvrige prisene – Sølvbjørnene - fordelte seg mer eller mindre som forventet. I Danmark jubler de over at Trine Dyrholm vant prisen for beste kvinnelige skuespiller, for nordmenn særlig kjent fra TV-serien «Arvingene» og filmer som «Sommerbryllup i Italia» og norske «De Usynelige». Denne gangen vant hun prisen for rollen i Thomas Vinterbergs danske «Kollektivet». Vinterberg skapte for øvrig store overskrifter i hjemlandet da han nettopp som et apropos til flyktningsituasjonen utbrøt på sin pressekonferanse i Berlin at han skammer seg over å være dansk – med adresse til danske politikere. «Jeg ville ønske at danske politikere ville dele med andre snarere enn å ydmyke mennesker», sa han.

Kan endre verden


Juryens «Grand Prix», som er den nest største etter Gullbjørnen, gikk til Danis Tanovics satiriske bilde av et Balkan i ulage, i filmen «Death In Sarajevo». Alfred Bauer-sølvbjørnen, som er å regne som «bronseplass», gikk til Filippinske «A Lullabye To The Sorrowful Mysteries». Regissør Lav Diaz takket varmt juryen for å ha sittet og sett hans "korte" film på over åtte timer. «Film kan endre verden», sa Diaz, og bidro på sitt vis til en festival som kombinerer filmglede med samfunnsansvar og politisk debatt. Regiprisen gikk så til Mia Hansen-Løve, den franske skuespilleren som er blitt regissør og nå også Sølvbjørn-vinner for filmen or «L'avenir» («Things to Come»), som var den sterkeste kandidaten til Gullbjørnen ved siden av «Fuocoammare».
Sølvbjørn for beste manus gikk til Tomasz Wasilewski og filmen «United States Of Love», mens Mark Lee Ping-Bing fikk den kunstneriske prisen for beste foto på den kinesiske filmen «Crosscurrent». Og «Hedi» av Mohamed Ben Attia, et tunisisk relasjonsdrama sett i lys av revolusjonen, fikk to priser, for beste debutarbeid samt den mannlige skuespillerprisen til Majd Mastour, som i sin takketale dedikerte prisen til de som valgte martyrdøden under den tunisiske revolusjonen.

Utfordrer politikerne

At Gianfranco vant den gjeveste prisen er også en seier for dokumentarfilmen som sjanger, og Rosi benyttet anledningen til å påpeke det politiske aspektet ved filmens tema. Gullbjørnvinneren har flere ganger i løpet av festivalen kommet med sterke oppfordringer til Europas politikere om å innse sitt ansvar for menneskene som er på flukt. Han dediserte prisen til nettopp flyktningene og til fiskerne på Lampedusa. Gianfranco Rosi bosatte seg på den lille italienske øya Lampedusa, og ble kjent med både innbyggerne der og hjelpeorganisasjoner og kystvakt som plukker opp døde og levende i en tragedie som vokste seg større og større mens filmingen pågikk. Med en finstemt balanse fanget Rosi med kameraet strømmen av tusenvis av flyktninger fra Nord-Afrika i skrøpelige farkoster, og han kom tett på både dem og menneskene som daglig berøres av en situasjon som i et større perspektiv viser et helt kontinents blindhet og maktesløshet.

Mer fra Dagsavisen