Film

Kald krig på brettet

En overraskende god film om en mann som egenhendig skulle vinne den kalde krigen.

Dagsavisen anmelder

4

DRAMA

«Pawn Sacrifice»

Regi: Edward Zwick

USA, 2015

Det er forbausende at ingen tidligere har laget film om det fargerike livet til sjakkgeniet Bobby Fisher, som inneholder alle ingrediensene til et fascinerende, førsteklasses drama. Så da filmen endelig kommer er det jo litt synd at den er regissert av Edward Zwick. Mannen bak glatte, pregløse, personlighetsløse melodramas som «Legends of the Fall», «Love & Other Drugs» og «Blood Diamond». Denne gangen har Zwick i det minste fått tak i en skikkelig velskrevet historie (av britiske Steven Knight), som i flere år figurerte på den såkalte «Black List»-en over bransjens beste uproduserte manus. Den første halvparten av «Pawn Sacrifice» er en strømlinjeformet, straight biografi som horver over Bobby Fishers barndom, oppvekst og oppstart som mesterlig sjakkspiller og amerikansk folkehelt. Filmen blir betydelig mer interessant når den snevrer inn fokuset på hans rolle i den kalde krigen, og verdensmesterskapet i Reykjavik 1972.

USA hadde tapt Vietnamkrigen, sto midt oppe i Watergate-skandalen og den amerikanske folkesjelen var i desperat behov av en patriotisk seier. Skjebnen til USAs kollektive selvfølelse plassert på skuldrene til sjakkgeniet Bobby Fisher (Tobey Maguire) - som egenhendig skulle vinne den kalde krigen i en duell mot Sovjetunionens fremste sjakkspiller: Boris Spasskij (Liev Schreiber). Et sånt press kunne ha knekt psyken til selv den mest stabile idrettsutøver, men Fisher var alt annet enn stabil. Han slet med seriøse mentale problemer, paranoide vrangforestillinger og et ego på størrelse med Stillehavet. Dessuten en jødisk antisemitt, i et utslag av schizofren selvforakt. Men som det sies: bare fordi du er paranoid betyr det jo ikke at folk ikke er ute etter deg. Fishers symbolverdi var så stor at det virker plausibelt at sovjetstaten ville overvåke ham, akkurat som FBI flere år tidligere gjorde med hans kommunistvennlige mamma Regina (Robin Weigert). Filmen antyder også at hans manager Paul Marshall (Michael Stuhlbarg) hadde nære bånd til Nixon-administrasjonen. «Pawn Sacrifice» gjør noen sporadiske forsøk på å skildre Bobby Fisher som en slags manifestasjon av den irrasjonelle frykten, antagonismen og paranoiaen under den kalde krigen – men Edward Zwick er ikke akkurat en subtil filmskaper, og Tobey Maguires overspill blir sjeldent snørt inn.

Han har få utseendemessige likhetstrekk med virkelighetens Fisher, og tar litt for hardt i når han skal skildre Fishers mentale problemer. Vi ser for mye av skuespilleren som showboater med utagerende fakter, og for lite av mennesket han skal portrettere. Fisher er allikevel en så fascinerende skikkelse at filmen holder på interessen, særlig under det intense mestermøtet i Reykjavik. Zwick holder seg for god til å skildre denne tvekampen som en sjakkbrettversjon av «Rocky IV» - men ikke for god til å pøse på med flaggveiving og stormende, patriotisk applaus så fort USA seirer. Han fortjener allikevel en honnør for realistisk tidskoloritt, effektiv historiefortelling og for å holde seg høvelig tett opp til de virkelige hendelsene (dette er absolutt ingen historieforfalskning i stil med grovt overvurderte «A Beautiful Mind») – som er skildret i større detalj i den severdige dokumentaren «Bobby Fisher Against the World». Personlig ville jeg mye heller ha sett hvordan en eventyrlysten, skarpt intelligent filmskaper som for eksempel førtidspensjonerte Steven Soderbergh eller David Fincher hadde taklet denne historien, men bevares. «Pawn Sacrifice» er en teknisk gjennomført, strømlinjeformet og konstant severdig filmografi som er iscenesatt med mer finesse enn man kunne ha fryktet.

Les flere filmanmeldelser her