Film

Klart for årets superhype

Etter fire år med superhype skal fansen endelig få oppleve de seks superheltene i «The Avengers» samlet til et gigantisk filmeventyr. Som filmbransjen håper vil spille inn milliarder.

«The Avengers» er omtalt som «Tidenes superheltfilm», men det krever mer enn store ord når man skal lansere enda en actionspekket eventyrfilm basert på amerikanske ikoniske superhelter.

Super-blockbuster

Forventningene til filmen er enorme, ikke minst fordi underholdningsgigantene Walt Disney Studios og Marvel har brukt nær 1,5 milliarder kroner på å lage blockbuster-prosjektet. Nå lanseres den stjernespekkede superheltfilmen med brask og bram over hele verden med tilhørende leker, dukker, spill og, ehm, egen parfymeserie. Den obligatoriske traileren til filmen er vist i pausen til Super Bowl, det mest sette TV-programmet i USA. Utallige trailere er «lekket» på nettet, men i tillegg til tradisjonelle PR-triks har filmprodusentene helt siden 2008 bygget opp hypen rundt «The Avengers» ved hjelp av deres mektigste virkemidler - Marvels egne superheltfilmer. «Iron Man», «Hulk», «Thor» og «Captain America: The First Avenger» har vært fulle av dem, interne og åpenbare hint om eventyret som skal komme.

Dermed har filmene ikke bare etablert et nytt filmunivers for Marvels ikoniske figurer. Disse actioneventyrene fra de fire siste årene har også fungert som PR-maskiner for den virkelig store filmhappeningen. Det har gitt fansen mye å snakke om: Thors hammer dukker opp i «Iron Man 2»! Iron-Man er med i «Hulk»! «Hawkeye» er med i «Thor»!

Filmskaperne har også lagt til dårlig skjulte hemmelige klipp etter rulletekstene, hvor det gjerne har dukket opp en enøyd Samuel Jackson som vil samle «et team» for å redde jorda fra undergangen.

Smarte hjerner

Filmanmelder Birger Vestmo i NRKs «Filmpolitiet» konstaterer at Marvels PR-prosjekt er vellykket.

- Ettersom de andre filmene har vært store suksesser, har det vært gull verdt å legge inn disse hintene om hva som kommer. Fra et filmfanperspektiv er det morsomt å registrere at her har mange smarte hjerner tenkt de riktige tingene i planleggingsfasen. Dette fører jo til at forventningene våre øker. Dette er et gjennomtenkt univers, sier Vestmo.

Den påkostede «The Avengers» er hypet på de store fanmessene Comic-Con i USA de to siste årene, av filmstjerner som Robert Downey Jr og Scarlett Johansson, og av regissør Joss Whedon selv. For det skal noe til å få en superheltfilm til å skille seg ut av mengden i 2012. Om ikke lenge har både en ny «Spider-Man» og «Dark Knight»-film premiere, de to heltene som til nå har vært mest populære blant kinopublikum verden over. Dessuten har Hollywood laget godt over 40 superheltfilmer siden den første «Spider-Man» ble en overraskende global suksess i år 2000, og fortalte filmbransjen at publikum hadde stor sans for å se de tradisjonsrike superheltene på det store lerretet.

Milliardbutikk

Selv om «The Avengers» byr på seks superhelter i samme kinosal, er det ikke gitt at filmen blir en ny megahit. En superheltfilms suksess måles etter hvor mange hundre millioner dollar den spiller inn, og mislykkede superhelter kan lett få hoder til å rulle. I forrige uke måtte Rich Ross, selveste toppsjefen i Walt Disney Studios, gå av etter at storsatsingen «John Carter» gikk med en milliard kroner i tap på kino.

Filmhistorien viser også at for hver vellykkede Batman-film, kommer det også flauser som «Catwoman», «Ghost Rider» og «The Green Lantern».

- Noen ganger er det vanskelig å se mennesket bak superhelten, sier Birger Vestmo.

- Det er gjerne de filmene som går dårlig. Alt avhenger av kvalitet. En film som «The Green Lantern» ble ingen særlig stor suksess. Dette viser at det ikke holder å bare lesse på med spesialeffekter. Også superheltfilmer må by på et menneskelig element. Det må formidles følelser vi kan forholde oss til, sier Vestmo.

- En film må ha gode krefter bak seg. Historien må være god og medrivende. Den må bli fortalt av dyktige folk både foran og bak kamera. Marvel er tilsynelatende en produsent med kvalitetsambisjoner, ettersom de hentet inn Kenneth Branagh som regissør på «Thor», sier NRKs filmkjenner.

- Superhelter har blitt forbundet med lettvint underholdning, men det er åpenbart at de har en større appell enn man gjerne tror. Det store antallet superheltfilmer betyr ikke at heltene nødvendigvis er mer populære enn før. Det kan like gjerne komme av at filmskaperne har skjønt at det ligger god inntjening i å lage filmer om dem.

reidar.spigseth@dagsavisen.no

Mer fra Dagsavisen