Fra Joachim Triers kritikerroste nye film «Thelma», som har norsk kinopremiere neste uke.

Fikk avslag på støttegrense

«Thelma» må selge minst 20.000 billetter for å utløse NFIs lukrative etterhåndstilskudd. Urettferdig, mener produsent, som fikk avslag på klage.

 

– Stadig flere som forsøker å lage ambisiøse filmer risikerer konkurs, fordi regelverket er så absolutt.

Dette fastslår «Thelma»-produsent Thomas Robsahm. Joachim Triers nye film «Thelma» hadde verdenspremiere under filmfestivalen i Haugesund, hvor den sist uke ble belønnet med festivalens kritikerpris.

Filmen er forhåndssolgt til over 50 land, og er tatt ut til filmfestivalen i Toronto i september. Foran den norske kinopremieren 15. september har produsent Motlys havnet i debatt med Norsk filminstitutt om tildeling av etterhåndstilskudd: Ordningen der filmer får tildelt midler fra NFI ut fra salg av kinobilletter, tilsvarende 100 prosent av dokumenterte salgsinntekter.

Robsahm mener at «Thelma» blir urettferdig behandlet hos NFI, etter at søknaden om å få satt ned taket for etterhåndsstøtte til «Thelma» nå ble avslått.

Les portrettet med operasjef Annilese Miskimmon: – Ingen kommer til å huske meg etter min død (Dagsavisen pluuss - krver abonnement)

Endret taket

For 2017 har NFI satt av 140 millioner kroner til etterhåndstilskudd. Ordningen har stor økonomisk betydning for norske filmprodusenter. Når man grensen for tildeling av etterhåndstilskudd, utløser det millionutbetalinger fra NFI. I 2015 hevet daværende kulturminister Thorhild Widvey grensen for etterhåndstilskudd fra 10.000 til 35.000, slik at færre filmer skulle komme inn under ordningen.

Fra 1.1 2017 vedtok Norsk filminstitutt nye retningslinjer, der filmer som får støtte etter kunstnerisk vurdering i konsulentordningen fortsatt får etterhåndstilskudd etter 10.000 solgte, mens filmer som støttes etter markedsordningen må selge 35.000.

Filmer som fikk produksjonsstøtte etter konsulentvurdering mellom juli 2015 og desember 2016 ble evaluert individuelt, og «Thelma» fikk dermed satt taket for etterhåndsstøtte til 20.000.

– I løpet av denne perioden fikk noen filmer et urettferdig høyt tak, mener Robsahm.

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

Vanskelig

Motlys mener «Thelma» måtte få støtte på linje med andre konsulentgodkjente filmer, slik ordningen praktiseres i dag, etter 10.000 besøk.

Robsahm viser blant annet til at det er blitt stadig vanskeligere å trekke kinopublikum til mellomsjiktet av norske filmer. «Mens det for 6–7 år siden var nesten utenkelig at en solid norsk spillefilm ikke ville klare et besøk på minst 10.000, er det i dag noe som kan skje for svært mange filmer, også de som oppnår imponerende kunstneriske resultater og høyt salg i utlandet», skriver Robsahm.

Joachim Triers forrige film, «Louder Than Bombs» (2015), endte på 23.000 solgte billetter i Norge. Den ble tatt ut til Cannes-festivalen og ble sett av nærmere 400.000 internasjonalt. Norskproduserte filmer må oppnå grensen for solgte kinobilletter i Norge for å få utbetalt etterhåndsstøtte også for utenlandssalget.

Les også: Ønsker full likestilling i norsk film

Katastrofale

– Etterhåndsstøtten for filmer med stort utenlandssalg kan nå betydelige beløp, sier avdelingsdirektør Sveinung Golimo i NFI.

Golimo medgir at «Thelma» ville fått etterhåndstilskudd ved 10.000 om de hadde søkt i år, men NFI måtte likevel avslå søknaden om å få endret taket til dagens grense:

– «Thelma» må få etterhåndstilskudd ut fra slik forskriftene var da produksjonstilskuddet ble gitt, sier Sveinung Golimo.

«En film med et optimistisk estimat på 80.000 kinobesøk i Norge, slik som Thelma, risikerer katastrofale konsekvenser ved et salg under 20.000. Mens en film i markedsordningen med et estimat på 350.000 besøk må klare 10 prosent av estimatet for å få etterhåndsstøtte», påpeker Robsahm og Motlys overfor NFI.

– Etterhåndsstøtten er nå lagt opp slik at man enten får veldig mye eller ingenting. Det hadde vært fornuftig å se på en mulighet for trappetrinnsordning, sier Robsahm til Dagsavisen.

Thelma fikk tildelt produksjonstilskudd på 11 millioner kroner fra NFI i juni 2016, og har tidligere fått tre millioner kroner i utviklingstilskudd.

– Besøksestimatene fra produsent og distributør som lå til grunn for vedtaket lå vesentlig høyere enn 20.000 besøkende på kino, påpeker Sveinung Golimo.

Les også: Colson Whitehead gjør suksess med slaveroman