Fra årets Norwegian Wood-festival, som ble flyttet til Sukkerbiten i Bjørvika og samlet 2.000.

Fikk 750.000 for én dag

Årets Norwegian Wood-festival ble redusert fra fire dager i Frognerbadet til én dag i Bjørvika. Likevel fikk de 750.000 i støtte fra Oslo kommune. Bransjeaktører reagerer.

 

– Konkurransevridende og uheldig, mener festivalsjef Thorkild Gundersen i Over Oslo.

Norwegian Wood-festivalen i Frognerbadet har i en årrekke vært en av Oslos største musikkfestivaler. Men i år ble festivalen redusert til én dag med tre artister, på utescenen Sukkerbiten i Bjørvika. Rundt 2.000 kom for å se Wilco, Big Bang og Israel Nash.

Uka etter festivalen var gjennomført, vedtok byråd for kultur å la Norwegian Wood få beholde driftstilskuddet på 750.000, for festivalen som varte en dag. Støtten er en økning på 50.000 fra 2015, da festivalen som vanlig fant sted over fire dager i Frognerparken, med biscenen Underwood for nye band og programmet Youngwood med festival for skoleelever. Opprinnelig søkte Norwegian Wood-festivalen om 2,5 millioner kroner i tilskudd fra Oslo kommune. I søknaden blir det lagt vekt på festivalens satsing på talentutvikling og kulturtilbud til ungdom.

Les også: Flytter Norwegian Wood til Sukkerbiten

– Overraskende

Tildelingen vekker reaksjoner i Festival-Oslo.

OverOslo-festivalen samlet fullt festivalområde på Grefsenkollen gjennom fem dager i juni, like etter Norwegian Wood.

– Vi har oppfattet det slik at Norwegian Wood-festivalen har fått økonomisk støtte til talentprosjekt og ungdomssatsing som Underwood og Youngwood. Dette synes vi er bra, OverOslo skal også trappe opp satsingen på talenter, gjennom vårt Max Lovende-konsept. Ordningen utvides i 2017, og da skal vi søke støtte for første gang. Hvis midler som er øremerket talenter blir brukt som rent driftstilskudd på en endagsfestival hos Norwegian Wood, finner vi dette overraskende. Vi oppfatter et slikt tilskudd som konkurransevridende og uheldig, utdyper Over Oslo-sjef Thorkild Gundersen.

– Øyafestivalen er glade for Oslo kommunes vilje til å støtte gode arrangementer. Vi vet at det har vært et vanskelig år for Norwegian Wood. Samtidig tenker vi at det bør være et samsvar mellom arrangementet man søker støtte til og det som blir gjennomført, understreker Øya-festivalens presseansvarlige, Jonas Prangerød.

Følg Dagsavisen Oslo på Facebook!

Kommersiell

– Det er positivt at en festival for populærmusikk får støtte. Men mange vil reagere på denne tildelingen, fordi Norwegian Wood er en kommersiell aktør i et tøft marked, med en annen stor kommersiell aktør i ryggen, konsertbyrået Live Nation, påpeker Runar Eggesvik, fra prosjektbyrået Trøbbelskyter.

Det er Trøbbelskyter som har opparbeidet Sukkerbiten som konsertarena, og har arrangert konserter der sommeren igjennom. Trøbbelskyter leide ut Sukkerbiten-området til Norwegian Wood, og arrangerte selv festivalen Piknik i Parken, i Frognerparken, over to dager siste helgen i juni.

– Det er flere festivaler hver helg i Oslo, og hard konkurranse i dette markedet. Det har vi selv merket under opparbeiding av Sukkerbiten, og oppstarten av Piknik i Parken-festivalen. Festival er risikosport, og det er bra at en festival som Norwegian Wood støttes i gode og onde dager. Men det trengs en diskusjon om bruken av kommunale midler til festivalstøtte, sier Eggesvik.

Les og se Alt om Øya 2016

Utfordringer

Norwegian Wood søkte om omdisponering av driftsstøtten allerede tidlig i april. Da annonserte festivalen fortsatt med tre dager i Frognerbadet, men bare én bekreftet artist, Wilco. «På grunn av utfordringer med booking av artister må vi gjøre om på årets arrangement i forhold til den tradisjonelle gjennomføringen i Frognerbadet», heter det i søknaden. Her understreker Norwegian Wood Company at det allerede er avtalt datoer med Bymiljøetaten for festival i Frognerbadet juni 2017.

Norwegian Wood har fått driftsstøtte fra Oslo kommune årlig siden 2013, da de fikk én million.

I vedtaket om omdisponering heter det at kulturetaten vil innkalle Norwegian Wood til oppfølgingsmøte første kvartal 2017.

Jørgen Roll har inntil i år vært festivalsjef for Norwegian Wood, og er hovedaksjonær i eierselskapet Norwegian Wood Company. Roll er nå administrerende direktør i Oslo Konserthus.

Kommentar: Vi trenger et større Norwegian Wood (Geir Rakvaag)

 

 

Ville gi festivalen en sjanse

Kulturbyråd Rina Mariann Hansen forsvarer tildelingen med ønsket om å sikre de etablerte Oslo-festivalene.

– Da Norwegian Wood varslet endringer i arrangementet, ble det holdt et møte med kultur­etaten og arrangøren om hvordan dette skulle følges opp, svarer Rina Mariann Hansen (Ap), byråd for kultur, idrett og næring.

Hun viser til at byrådet i sin politiske plattform ønsker å videreføre de etablerte musikkfestivalene i Oslo.

– Vi oppfatter at det har vært en spesiell situasjon i år. Norwegian Wood feirer sitt 25 års jubileum i 2017, og har planer om å gjennomføre neste års festival i Frognerbadet. Endringene kom kort før gjennomføring av arrangementet og knyttet seg til utfordringer med bookingen. I stedet for å trekke tilbake tilskuddet, ønsket vi å gi festivalen en sjanse til å videreføre sitt arbeid, påpeker kulturbyråden.

Les også: Mens vi venter på Norwegian Wood

 

– Driftsstøtte for festivalen

Slik svarer Jørgen Roll, tidligere festivalsjef for Norwegian Wood, på kritikken.

Dagsavisen sendte følgende spørsmål til Jørgen Roll på epost:

– Hvordan vil du kommentere denne kritikken?

– Hvorfor søkte dere om omdisponering av støtten?

– Hva er støtten blitt brukt til?

– Hvorfor var det ingen Youngwood eller Underwood i år?

– Festivalen søkte om omdisponering fordi man måtte skalere ned fra tre til én dag. Dette i henhold til tildelingskriteriene, skriver Roll.

Han skriver videre:

– Dette er en driftsstøtte for festivalen. Festivalen og festivalarbeidet pågår og drives gjennom hele året. Dette er ikke noe støtte til Youngwood eller Gramo Underwood. Youngwood ble i år lagt til Miniøya etter at de la inn anbud på å arrangere Youngwoodkonseptet der – som vi har etablert og utviklet i cirka ti år. Gramo Underwood ble ikke gjennomført fordi vi ikke kunne presentere dette på én dag på Sukkerbiten. Festivalen fikk riktignok satt på et Gramo Underwood-band på vår etterfest på Mono. Verken Youngwood eller Gramo Underwood mottok noe egen støtte i år, skriver Roll.