Kultur

– Festivaler bygger mangfold

Er det ødeleggende, eller løfter festivalmangfoldet i Oslo hverandre i august? Arrangørene er ikke i tvil om at bredden kommer publikum til gode.

Bilde 1 av 4

– Jeg tror publikum er veldig smarte. De vet hvordan de kan få litt av hvert fra forskjellige steder. Jeg tror det er en styrke for denne byen. Jeg tror det bygger mangfold, og jeg tror det kan skremme disse som snakker om norske verdier og slikt. De er for smålige for dette mangfoldet. Det de ikke forstår, er at det norske forandrer seg hele tida, og nye kulturuttrykk som kommer med innvandring blir en del av det norske, sier Khalid Salimi.

Han er direktør i Melafestivalen, en av hele fem musikkfestivaler som går av stabelen i Oslo denne helgen. De andre er Findings, Sommerøya, Oslo Jazzfestival og Oslo Kammermusikkfestival. I tillegg kommer Kon-Tiki-museets egen Kammermusikkfestival på Bygdøy, en rekke enkeltkonserter og studentenes fadderuker med egne konserter på plakaten.

Alle konkurrerer de om oppmerksomhet og medieomtaler.

– Jeg begynte å lure på om jeg kanskje skulle komme med en eller annen gimmick for å få oppmerksomhet, spøker han.

– Men selvfølgelig, når det er flere festivaler i byen, blir oppmerksomheten delt mellom oss.

Les også: Skriver for stjerner, synger selv (Dagsavisen pluss)

– Har eksplodert

Kristin Slørdahl, daglig leder i Oslo Kammermusikkfestival, har merket seg alle kollisjonene denne augusthelgen.

– Da Oslo Kammermusikkfestival startet i 1989, var august en ganske stille måned. Folk var i feriemodus og det var få kulturtilbud i hovedstaden. Særlig de siste årene har det eksplodert, både festivalene og institusjonene sørger for et vell av tilbud disse sensommerukene, sier hun.

I går åpnet den 29. utgaven av Oslo Kammermusikkfestival. 22 konserter står på programmet som hevder å favne bredt og som skal foregå i ti dager.

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

Utfordring å nå ut

Likevel tror Slørdahl det er plass til mange aktører.

– Det gir et kjempeflott tilbud til Oslos befolkning. Samtidig er det klart at det blir en utfordring å nå ut med eget budskap når man konkurrerer med så mange om oppmerksomhet. Sånn sett kan det være fint at vi som er arrangører og institusjoner i Oslo får koordinert oss på en måte. Ikke slik at det blir mindre tilbud til publikum, men slik at publikum kan få med seg enda mer.

Hun ser helt klart ulempene med at festivaler havner på samme dager:

– Selv om det er bra at det skjer mye samtidig, så kan man ikke være to steder på en gang. Når det er mange spennende ting som skjer på samme tid og samme dag, da snyter man jo egentlig folk for muligheten til å få med seg alt.

Les også: Jazz på topp, dobbelt opp (Dagsavisen pluss)

Bør snakke sammen

– Hvordan kunne det blitt løst?

– Jeg har ikke tenkt ferdig på det, men vi bør i hvert fall begynne med å snakke sammen. Jeg tror at mange av oss som er i aksjon i august kunne hatt glede av det. Å ha ha en dialog på forhånd, mens det fortsatt finnes et visst slingringsmonn for tilpasning i programmet, tror jeg hadde vært smart.

Slørdahl tror mange festivalaktører har hatt tanker om problemstillingen med festivalkollisjon, og at løsningen også ligger i å henvende seg til ulike, mer spesifikke målgrupper, for å ikke tråkke i hverandres bed.

– I mange år har vi holdt det gående, side om side med både Melafestivalen og Oslo Jazzfestival. Det har aldri vært noe problem, fordi vi henvender oss til litt ulike målgrupper, sier hun.

Passer barn

Målgruppa til Melafestivalen er hele familien. Derfor er det heller ikke tilfeldig at festivalen er lagt til den siste helgen før skolestart, når de fleste familier er tilbake i hovedstaden. Khalid Salimi er fornøyd med publikumsoppmøtet som Melafestivalen allerede har.

– Jeg synes publikumet til Melafestivalen er akkurat slik vi forventer. Det er de vi jobber for. Festivalen skal være like mye for 6-åringer som for 60-åringer. Vi velger nesten aldri artister som er så eksklusive for voksne, at de ikke samtidig kan passe for barn. Tanken om helhet skal ligge i bakhodet når vi programmerer. Alt på programmet skal kunne appellere til mange. Vi tenker bevisst på publikum når vi skal finne en artist som skal passe vår profil.

Les også: En flyktning krysser sitt spor (Dagsavisen pluss)

Styrke med mangfold

Direktør i Visit Oslo, Christian Lunde, ser kun fordeler av at Oslo har blitt en by med stor festivaltetthet, spesielt denne helgen.

– Jeg tenker at Oslo, i stadig større grad, blir en attraktiv by, når det kommer til å gjennomføre kulturarrangementer. Det setter vi stor pris på, vi som vil gjøre Oslo attraktivt, nasjonalt og internasjonalt. Denne helgen er det festivaler i mange ulike sjangre. Og det er innen fire veldig ulike sjangre. Jeg ser heller ikke at det er en utfordring i forhold til logistikk og kapasitet i Oslo som by, sier han, og kan informere om at kulturkalenderen til Visit Oslo, med oversikt over byens mange kulturelle tilbud er svært populær.

– Jeg har ikke de faktiske tallene, men det jeg kjenner til, så er nok Oslo blant de hovedstedene i Skandinavia og Nord-Europa med flest konserter og kulturarrangementer. Visit Oslo er veldig glade for at så mange velger å gjennomføre konserter og arrangementer i Oslo som by. Det gjør oss mer satt på kartet, kanskje også internasjonalt. Og det er med på å bygge den sterke kulturen vi har, og det kan formidle det til de rundt oss.

Salimi I Melafestivalen mener også at Oslo er en stor nok by til å romme flere festivaler samtidig.

– Det er heller positivt, enn noe annet. Og festivalene har ulike måter å delta på. Mela er en åpen festival. Folk kan komme en time før de skal videre på noe annet, og få med seg en matbit her og der, eller oppleve en artist på hovedscenen før, eller noen timer etter de har vært på en annen festival, sier han. Slørdahl i Oslo Kammermusikkfestival mener også det åpner for flere muligheter.

– Vi har hatt mange spennende samarbeidsprosjekter med både Oslo Jazzfestival og Melafestivalen, sier hun.

Mer fra Dagsavisen