I «Søsken til evig tid» følger man søskenparet Oddny og Magnar Kleiva gjennom et år på familiegården de har drevet sammen på gamlemåten. FOTO: VEGARD FIMLAND/TOUR DE FORCE

Færre prosjekter, mer penger

Norske dokumentarfilmer går godt på kino, men Norsk filminstitutt støtter færre prosjekter.

Regjeringen har besluttet å kutte filmfondet med 36 millioner kroner og det blir dermed mindre å rutte med for norsk film til neste år, og da også for dokumentarfilmbransjen. Det er ennå ikke kommet noen innstilling til hvordan kuttene vil ramme, men den er ventet senere i år.

- Det er sannsynlig at det vil ramme jevnt over, sier dokumentarfilmkonsulent Kristine Ann Skaret i Norsk filminstitutt (NFI).

Fredag ble det klart at Norsk filminstitutt har innvilget produksjonsstøtte til åtte nye dokumentarfilmer for neste år, på til sammen 4.230.000 kroner.

- Norske produsenter er blitt veldig gode på å finansiere og lansere filmene sine internasjonalt, men støtte fra hjemlandet er selvfølgelig avgjørende i denne prosessen, legger Skaret til.

Norsk dokumentarfilm går så det suser, vil mange hevde. Som produsent Ingvil Giske sier i en kronikk i fredagens utgave av Dagsavisen; «Norge har faktisk verdens beste kinobesøk på dokumentar».

Nærmere 25.000 har til nå sett «Søsken til evig tid» på kino, mens delvis norske «The Act Of Killing» av mange er ansett som en Oscar-favoritt. I tillegg er Margreth Olins «De andre» sett av vel 30.000.

 

Festival

Bergen Internasjonale Filmfestival har rundt to tredeler dokumentarfilm på programmet og satte i år publikumsrekord med 53.333 besøkende.

- Vi har gjort det til vår profil å ha ansvaret for dokumentarfilm her i landet, sier festivalleder Tor Fosse i Bergen Internasjonale Filmfestival til Dagsavisen.

Uten pengestøtte ville det vært vanskelig å gjennomføre filmprosjektene. For hver billett som er løst til «Søsken til evig tid» er det blitt 90 støttekroner, noe som kun de best besøkte kinofilmene makter å matche. Til sammenligning fikk «Kon-Tiki» 40 kroner og 80 øre per billett i støtte.

Skaret i NFI er blant dem som sitter på pengesekken. Der har de allerede tatt grep.

- NFIs politikk de siste årene har vært at vi støtter færre prosjekter, men vi støtter dem med høyere beløp per prosjekt. Det har vært en bevisst strategi for å sikre profesjonalisering av bransjen og kvaliteten på prosjektene. Dette ser vi på både kinolerretet og på nivået på det produsentene leverer. Vi er inne i en veldig spennende periode nå og jeg håper at kuttene ikke skal gå så hardt utover dokumentarfilm. I forhold til antall støttekroner kan vi si at dokumentarfilm på kino er en suksess og går veldig bra, sier Skaret.

Hun mener samtidig at statusen på dokumentar er stigende.

- Det ser vi på hvilke produsenter som får tildeling. Motlys har meldt seg på banen igjen på dokumentarfeltet og vi ser at flere av de store aktørene melder seg på, sier Skaret.

 

Nyansert

Fosse mener bildet er noe mer nyansert.

- Den mest bejublede filmen i år, «The Act of Killing», går jo ikke særlig godt. Problemet er at den er satt opp i små kinosaler og mangler markedsføring, sier Fosse.

Han påpeker samtidig at det er skjevheter i distribusjonsstøtten.

- Det finnes støtteordninger for å ta film inn til Norge. Men når en norsk distributør går inn for en norsk film må de paradoksalt nok bruke mye penger for å få det til, sier Fosse.

Dermed kan norske dokumentarer måtte vike for utenlandske filmer som blir langt billigere å sette opp på kino her hjemme.

espen.rusdal@dagsavisen.no

 

Fikk støtte

Disse åtte fikk fredag produksjonsstøtte på til sammen 4.230.000 kroner:

«Idas dagbok», (Indie Film AS, regi August B. Hanssen) 1.640.000 kr.

«Malis mamma», (Skofteland Film AS, regi Mali Finborud Nøren) 695.000 kr.

«Sanatoriet», (Mer Film AS, regi Therese Jacobsen) 650.000 kr.

«The Subharchord», (True Fiction AS, regi Ina Pillat) 650.000 kr.

«1989», (Substans Film AS, regi Anders Østergaard) 350.000 kr.

«Blood Sisters», (Mechanix Film AS, regi Malin Andersson) 180.000 kr.

«Shirly og Hinda - opprørske oldemødre», (Faction Film AS regi Håvard Bustnes) 65.000 kr.