Kultur

Feirer Dagsavisen med salgsrekord og ny utgave

Søndag fyller Dagsavisen 130 år. Mandagens jubileumsavis, der Dagsavisens historiske titler Vort Arbeide, Social-Demokraten og Arbeiderbladet også vil trykkes på førstesiden, kommer til å sette ny omsetningsrekord for annonser.

- Det er utrolig moro at annonsørene har lyst til å feire vår stolte avishistorie sammen med oss. I moderne tid har Dagsavisen aldri hatt høyere omsetning enn vi kommer til å ha i denne mandagsavisen, som skal distribueres i et stort opplag i Oslo. Vi har snart inne ti ganger vanlig omsetning, sier Eirik Hoff Lysholm, sjefredaktør og administrerende direktør i Dagsavisen.

Samfunnsoppdrag

- Dagsavisen har alltid vært spesielt opptatt av politikk og debatt. Som en stor pressestøttemottaker, har vi et stort ansvar for å utøve samfunnsoppdraget på en skikkelig måte. Jeg er stolt av at vi i 2013 utvidet vår kamp for mediemangfoldet til lokalmarkedet i Drammen, i tillegg til vår primærposisjon som en nummer to-avis i konkurranse med Aftenposten, sier Lysholm.

Fremtiden var en gammel nummer to-avis i Drammen som ble nedlagt i 2000, men gjenoppsto som Dagsavisen Fremtiden sommeren 2013. Nå planlegges det å utvide med flere lignende utgaver i andre byer.

Moss

- Vi tror sterkt på at lokale demokratier trenger journalistisk konkurranse, og at konkurranse fremmer kvalitet. Nå kikker vi spesielt på Norges største byer og andre byer med nærhet til Oslo. Moss Dagblad ble nedlagt i 2009, men vi er nå i gang med å prosjektere ny avisutgivelse i samarbeid med lokale interesser. Akkurat som med Dagsavisen Fremtiden vil nye Moss Dagblad kunne bli en utgave av Dagsavisen, med en kombinasjon av lokalt, nasjonalt og internasjonalt innhold, sier Dagsavisens sjefredaktør og administrerende direktør.

Som et ledd i arbeidet med å fornye og forbedre Dagsavisens nettside, vil det også bli satt opp egne lokale nettsider for Dagsavisens lokalutgaver.

Mer fra Dagsavisen