Kultur

Facebook-avis testes

Dagbladet er første norske medium til å teste Instant Articles på Facebook. – Nytt digitalt avisbud, sier ledelsen. – Dramatiske endringer, sier professor.

– Vi liker å være langt framme når det gjelder teknologiske utvikling. Vi ser på Facebook som et digitalt avisbud, en mulighet til å øke utbredelsen vår. Denne uka begynte testingen, så får vi se om det funker som vi ønsker, sier John Arne Markussen, sjefredaktør i Dagbladet, til Dagsavisen.

– Økt rekkevidde

Instant Articles er en ny Facebook-tjeneste som lar mediehus publisere artiklene sine direkte på Facebook, i stedet for å linke tilbake til egne hjemmesider. Sakene lastes kjappere, og leserne blir værende på Facebook mens de leser saken. Sjefredaktør Markussen bekymrer seg ikke for at Dagbladet dermed mister trafikk til sitt eget nettsted.

– Nei, vi tror vi får mye videre rekkevidde. Når man har godt innhold, ønsker man å få det distribuert. Vår erfaring er at vi har økt totaltrafikken ved hjelp av sosiale medier. Vi synes det er fint å få fram merkevaren vår i Facebooks nyhetstjeneste, sier Markussen.

Han bekrefter at annonseinntektene for Instant Articles deles 70–30 i avisas favør om Facebook skaffer annonsøren, og 100 prosent til avisen for annonsører de skaffer selv.

LES OGSÅ: Advarer NRK mot Facebook

– Naturlig samarbeid

Professor i sosiologi ved NTNU, Arne Krokan, forsker på hvordan ny teknologi endrer samfunnet, spesielt organisasjoner og deres forretningsmodeller. Han er ikke overrasket over at det ble Dagbladet som er først ute med å teste en Instant Articles i Norge.

– Problemet for avisene er at trafikken direkte til nettstedet synker, og det raskt. Facebook har overtatt for Google som den vanligste veien til stoffet. Slik sett er det naturlig å inngå samarbeid med dem, sier han.

Kuratoren kommer

Facebook-sjef Mark Zuckerberg har uttalt at deres mål er å skape den perfekte, personifiserte avis for alle mennesker i hele verden. «Kuratortankegang», kaller professor Arne Krokan dette.

– Tradisjonelle medier selger en redigert pakke, et utvalg av alle typer stoff. Nå er redaktøroppgaven i ferd med å omdefineres. Det nye idealet er en slags kuratorstilling. Det fins allerede i tradisjonelle medier, som når Bonnier-konsernet flytter alle journalistene i en pool som skal levere stoff til alle magasinene, og redaktørens nye oppgave blir å forstå forbrukerne og tilby det innholdet som er mest etterspurt til enhver tid, sier Krokan.

Matte gruser mennesker

Det virkelig nye med Instant Articles og flyttingen av saker over på Facebook er imidlertid at det ikke lenger er mennesker som bestemmer hva du som Facebook-bruker skal få se i din strøm, men algoritmer, altså Facebooks matematiske beregninger av hva du sannsynligvis liker basert på andre ting du liker, hvem du er venner med, og hva de og deres venner liker.

– Algoritmene kommer til å gruse menneskene. Vi klarer bare å ta hensyn til få ting om gangen, mens datamaskiner ikke har det problemet. Konsekvensene er store, jeg vil si dramatiske. Det vil berøre medienes forretningsmodell, og deres definisjonsmakt, altså evne til å bestemme hva som er viktig. Spredningen av stoff blir en helt annen. Man havner mye lettere i filterbobla, hvor man utelukkende blir eksponert for stoff av den typen Facebooks algoritmer forutsier at man kommer til å like, sier Krokan.

Robotskrevne tekster og en ny generasjon oversettelsesprogrammer mellom ulike språk er andre nyvinninger som vil endre tradisjonelle medier drastisk, tror han.

LES OGSÅ: Skepsis til NRK + Facebook

Mulig sensur

Facebook har strenge regler for publisering av bilder. Særlig sensureres nakenbilder, uavhengig av grunnen til nakenheten. Dagbladet bruker ofte nakne kropper til å illustrere sakene sine. Men sjefredaktør Markussen tror ikke det blir noe problem på Facebook.

– Det er jeg som er Dagbladets redaktør. Skulle det oppstå situasjonen hvor Facebook vil overstyre det, har vi en utfordring. Men jeg frykter ikke egensensur. Det ville kle oss dårlig, sier han.

Professor Krokan er mer skeptisk.

– Det er en skummel ting, om det er den globale bluferdighetsgrensa som skal gjelde. Vi har gjennom årtier utviklet et veldig åpent samfunn med stor toleranse. Det er klart at dette ville kunne stå under press, sier han.

Kutter debattfelt

Samtidig som Dagbladet tester ut Instant Articles på Facebook, kutter de ut kommentarfeltet i sin egen nettavis, tjue år etter at det ble etablert.

– Vi har sett det over lengre tid, at svært mye av kommenteringen og debatten har flyttet seg bort fra våre nettsider, over til sosiale medier som Facebook. Antallet brukere totalt hos oss har gått ned, samtidig som vi har en del svært aktive gjengangere. Vi tar konsekvensen av det, og legger ned kommentarfeltet. Det er prioritering, sier John Arne Markussen.

Mer fra Dagsavisen