Kultur
Et av de beste dramaene vi kommer til å oppleve i år
«Fritt fall» er et komplekst familiedrama forkledd som en rettsthriller om et gåtefullt dødsfall.
«Fritt fall»
Another World
Skyldspørsmålet i Gullpalme-vinneren «Fritt fall» er helt åpent for tolkning. Fremfor å fokusere på mysteriet som utfolder seg, er regissøren Justine Triet mer opptatt av å fange opp de tvetydige nyansene; og utforske hvordan vi alle filtrer virkeligheten gjennom våre egne historier. Det er høy aktivitet i familien Voyters nedslitte chalet i de franske alpene i Grenoble. I andre etasje prøver den elleve år gamle sønnen Daniel (Milo Machado Graner) å bade fårehunden Snoop, mens nede i stuen prøver mamma Sandra (Sandra Füller) å gire ned med en flaske vin mens hun blir intervjuet om sitt forfatterskap av studenten Zoe (Camille Rutherford). De ser ut til å ha en avslappet flørt på gang, som blir avbrutt av et forferdelig spetakkel.
Sandras ektemann Samuel spiller konstant en plagsomt fengende instrumental-ståltromme-coverversjon av 50 Cents «P.I.M.P.» på full guffe fra stereoanlegget på loftet, der han angivelig jobber med å isolere veggene. Musikken er så utagerende høy at Sandra avbryter intervjuet, mens sønnen går ut for å lufte Snoop. En time senere finner han faren liggende i snøen bak huset: blodig og veldig død. Den rettsmedisinske undersøkelsen antar at Samuel enten ble slått ihjel med en stump gjenstand før liket ble dumpet ut fra verandaen i loftetasjen, eventuelt snublet ut av vinduet og landet med hodet først rett i et skur - eller hoppet frivillig. Så enten et drap, en ulykke eller selvmord.
Blodsporene korresponderer ikke helt med teorien om at dette var en ulykke, og det er mange usikkerhetsmomenter. Mye som skurrer. Ingen klare svar. Siden Sandra var alene i huset med ektemannen da dødsfallet inntraff er hun eneste mistenkte i saken. Sandra bedyrer sin uskyld, men familievennen og forsvarsadvokaten Vinzent (Swann Arlaud) understreker at «det er ikke poenget». Poenget er at hun virker skyldig. Så den eneste strategien er å hevde at Samuel tok sitt eget liv. Rettsaken starter et år senere med betydelig mediedekning, og blir et hardkjør der ekteskapet til Sandra og Samuel blir dissekert og dekonstruert for åpen scene. Hver eneste stein skal løftes, og enhver skitten hemmelighet eksponeres foran alle. Økonomiske problemer, dypt private konflikter, utroskap, sjalusi, personlige svakheter, psykiske skavanker og dysfunksjonelle særheter: Alt heftig diskutert i rettsalen mens Sandras sjokkskadede, synshemmede sønn Daniel sitter på tilhørerbenken.