Leonardo DiCaprio sammen med regissør Alejandro Innaritu, begge Oscar-vinnere for filmen «The Revenant». FOTO: AFP/NTB SCANPIX

Endelig fikk han sin Oscar

KOMMENTAR: Oscar-favorittene innfridde, men nattas egentlige vinner ble Chris Rock og et show som hyllet mangfoldet og filmens framtid.

Det ble favorittene som stakk av med de gjeveste prisene i Los Angeles i løpet av Oscar-natta. Leonardo DiCaprio fikk sin aller første Oscar – på sjette forsøket – for filmen «The Revenant», filmen som også fikk prisen for beste regi. Brie Larson fikk som ventet prisen for beste kvinnelige hovedrolle for rollen i den norgesklare «The Room», mens svenskene kunne juble da Alicia Vikander tårevåt av glede kunne takke mamma og pappa for alt de har lært henne på veien mot Oscar for beste kvinnelige birolle i «Den danske piken». Og kinoaktuelle «Son of Saul» fra Ungarn befester posisjonen som en av årets beste filmer gjennom å slå blant annet danske «Krigen» i kategorien Beste ikke-engelskspråklige film.

Les Dagsavisens anmeldelse av «Son of Saul»: Mesterverk om krigens redsler

Overraskelsene kom først mot slutten, da det klart at Oscar for beste film ble «Spotlight», og ikke de en av de to store forhåndsfavorittene «The Revenant» eller «Mad Max: Fury Road», George Millers kritikerroste actionrulle som kan trøste seg med hele seks Oscar-statuetter i de tekniske kategoriene. «Spotlight» ble også en politisk vinner, og en moralsk vinner i natten, da den handler om undersøkende journalistikk og storavisen The Boston Globes avsløringer av overgrep i den katolske kirke.

Dette skrev Dagsavisens anmelder om «The Revenant»: Naturen er din verste fiende!

Helhvit Oscar

Samtidig som regissører og skuespillere svettet av spenning skulle årets Oscar-utdeling komme til å handle vel så mye om showet i seg selv og den amerikanske filmbransjen, som prisene, de spektakulære kjolene og glamouren som følger med. Oscar-vert Chris Rock gikk rett i skrivestua da kontroversen rundt #OscarSoWhite traff årets prisbonanza da det ble klart at ingen svarte skuespillere eller filmarbeidere var nominert foran årets utdeling. Det førte til at flere valgte å boikotte årets utdeling, en oppfordring også Chris Rock ble møtt med. I stedet får å boikotte, gikk den profilerte komikeren og skuespilleren rett i strupen på tematikken. Åpningstalen hans var som ventet et fyrverkeri av en tirade som fikk det i overtall hvite publikummet i salen til å krølle seg usikkert i stolradene. Er Hollywood rasistisk? spurte Rock retorisk, før han bannet på at nettopp det er Hollywood. «En annen type rasisisme», la han til, før han så konkluderte med oppfordringen om å gi svarte skuespillere de samme mulighetene som hvite: «(Leonardo DiCaprio) får gode roller hvert år, hva med Jamie Foxx?», avsluttet han, og satte i gang et prisshow som ved hver gitte anledning hamret budskapet inn: Mangfold og likhet både foran og bak kamera – og i en bransje der det ifølge Rock er lettere for en svart mann å bli president i USA enn direktør for et filmstudio.

Årets Oscar-show går ellers inn blant de jevne, hvor lyspunktet var at de lange oppramsingene av navn på takkelistene var redusert til en forhåndslaget tekstremse. Det ga muligheter til flere flotte takketaler som forhåpentlig varsler en ny æra for ikke bare Oscar, men også hvordan man tenker rundt bransjen.

Dagsavisen ga «Mad Max: Fury Road» terningkast 6. Les hvorfor: Postapokalyptisk triumf

DiCaprio

Leonardo DiCaprio minnet om klimaendringene og holdt appell for fortsatt miljøkamp og verdens urbefolkninger. «La oss ikke ta denne planeten for gitt, jeg tar ikke denne kvelden for gitt», var DiCaprios avskjedsord etter å ha mottatt Oscar for første gang. Seks nominasjoner har han under skjorta, og han takket da også tidligere regissører som Martin Scorsese fra scenen. Det ville blitt ramaskrik om han ikke hadde fått den denne gangen, for en rolle i hevndramaet «The Revenant» der han lider seg gjennom den nordamerikanske ødemarken etter å ha blitt nær drept av en grizzlybjørn. Men også «Snømannen»-aktuelle Michael Fassbender var i salen, og en favoritt for rollen som Steve Jobs.

Årets mest sjarmerende pris gikk til den øyensynlig mest lykkelige vinneren, svenske Alicia Vikander (27). Skuespilleren som tidligere er kjent for «En kongelig affære» vant sin første Oscar, nærmere bestemt beste birolle i filmen «Den danske piken». Med det skriver hun nyere skandinavisk filmhistorie som den første siden Ingrid Bergman som tar en skuespiller-Oscar hjem til Sverige.

Politisk Oscar

Beste regi-vinner Alejandro González Iñárritu takket for sin Oscar for «The Revenant» med en bønn om at hvilken farge du har på huden må bli like irrelevant som hvilken lengde du har på håret. Og Sam Smith, som overraskende slo Lady Gaga på målstreken og vant Beste sang-kategorien for «Writing’s On The Wall» fra «James Bond: Spectre» dedikerte prisen til alle homofile, lesbiske, bifile og transkjønnede med budskapet om at aldri før hadde en åpen homofil vunnet Oscar.

Og slik kunne man fortsette, men når alt kommer til alt er det prisene som vil bli husket i det lange løp. Dette ble året da «Mad Max: Fury Road» plukket den ene tekniske prisen etter den andre, i alt seks stykker før det sa stopp. Dette ble året da fotografen Emmanuel Lubezki vant for tredje år på rad, nå for «The Revenant», mens den italienske nestoren innen filmmusikk, Ennio Morricone, endelig fikk den Oscaren han aldri fikk for sine kjente spaghettiwesterns i samarbeid med Sergio Leone. Hans Oscar for beste filmmusikk ble også den eneste til Quentin Tarantinos «The Hateful Eight».

 

Her er Oscar-vinnerne (i utvalg)

Beste film: «Spotlight»
Beste mannlige hovedrolle: Leonardo DiCaprio, «The Revenant»
Beste mannlige birolle (Supporting Actor): Mark Rylance, «Bridge of Spies»
Beste kvinnelige hovedrolle: Brie Larson, «Room»
Beste kvinnelige birolle: Alicia Vikander, «Den danske piken»
Beste animasjonsfilm: «Innsiden ut»
Beste regi: Alejandro González Iñárritu for «The Revenant»
Beste tilrettelagte manus: «The Big Short»
Beste originalmanus: «Spotlight»
Beste dokumentar: «Amy»
Beste fremmedspråklige film: «Son of Saul» (Ungarn)
Beste filmmusikk: «The Hateful Eight», Ennio Morricone
Beste originalsang: «Writing's On The Wall» fra «Spectre»
Beste visuelle effecter: “Ex Machina”
I tillegg gjorde "Mad Max: Fury Road" rent bord i de tekniske kategoriene som beste kostyme, produksjonsdesign, klipp, sminke og så videre, i alt hele seks Oscar-priser.