Enda mer Saabye

I tillegg til det nye albumet fra Maj Britt Andersen, er Lars Saabye Christensen aktuell i forbindelse med en rekke andre musikkutgivelser i høst.

 

For mange ville det være nok å lansere en ny roman, som Lars Saabye Christensen gjorde med «Byens spor: Maj» på sensommeren, samtidig med at han fikk Amandas ærespris for alle sine filmmanus. Etterpå har han imidlertid dukket opp i den ene musikalske sammenhengen etter den andre. Både som artist selv, og som tekstleverandør for andre. Sånn som han lenge har holdt på parallelt med bøkene sine, siden gruppa Norsk Utflukt dukket opp på 90-tallet. Så sent som i vår skrev han tekstene til Anneli Drecker og Kjetil Bjørnstads album «A Suite Of Poems».

«Buicken»

«Buicken» er et samarbeid mellom Lars Saabye Christensen og medpoet og Dagbladet-journalist Tom Stalsberg. Med seg har de to en supergruppe av musikere: Knut Reiersrud, Amund Maarud, Ola Kvernberg, Mathias Eick og Geir Sundstøl. Ikke alle på en gang, dette er uansett et band som sjelden vil ha anledning til å stille fulltallig, men til sammen bidrar de med et variert og attraktivt akkompagnement som forsterker tekstene. Dette er poesi i både i ord og toner.

«Buicken» begynte som rundreiser i USA, som etter hvert ble til flere diktsamlinger, og en lang rekke opptredener. Vi opplevde dette i levende live i sommer, i en «poesioase» da Kongsberg Jazzfestival gikk mot slutten. En uterestaurant en lørdag ettermiddag der de tilstedeværende vanligvis ville ha nok med seg selv og serveringen. Her fikk Saabye og Stalsberg noen hundre frammøtte til å tie helt stille og høre etter, noe som ikke er en selvfølge i denne sammenhengen.

Musikken er utpreget americana i utgangspunktet, som en eksotisk, elektrisk western. Både «Priser veiene» og «Buicken» (et bilmerke) antyder at dette er en roadtrip, men tekstene tar oss med over alt i verden, også fra stemmen til Amy Winehouse til krigen i Syria på et halvt minutt når Saabye leser «Amy» helt alene.

Følg Dagsavisen Nye Takter på Facebook!

Harr og Hartberg

«Samtaler på kanten» er et nytt utspill fra duoen Thorbjørn Harr og Aslak Hartberg. To aktører som, i likhet med Saabye selv, har så mye å gjøre at vi må kunne anta at å lage sanger sammen er et rent kjærlighetsprosjekt. Harr ser vi f.eks. i TV-serien «Kielergata» og filmen «22. July». Hartberg har en svært allsidig musikerkarriere, som spenner fra å være en av landets store konsertattraksjoner som Alis i Klovner i kamp, til å lage musikken til den populære TV-serien «Heimebane».

«Samtaler på kanten» er en fortsettelse av albumet «Døden er dårlig gjort» fra 2014, som også var basert på nye sangtekster av Lars Saabye Christensen. Musikken ligger i jazz-vise-pop-aksen, følsomt sunget i Chet Bakers ånd (som de tre også har laget teater om), utmerket akkompagnert av Trygve Seim, Per Oddvar Johansen, Sjur Miljeteig og Jørn Øien.

«Minimal»

Det tredje samarbeidet i denne sammenhengen er litt mer uvanlig. Lars Saabye Christensen har blitt involvert i albumet «Minimal» med Sondre Ferstad Ensemble etter at det ble spilt inn. «Minimal» setter en jazzkvartett sammen med en strykekvartett, med Ferstads munnspill som uvanlig hovedinstrument i jazzkretser. Dette er et instrumentalalbum, men festivalen Høstscena i Ålesund forslo at Saabye Christensen kunne skrive tekster til musikken i etterkant, og det felles resultatet ble presentert i september, like etter at albumet var gitt ut. Saabye var også med videre på turneen der albumet ble lansert. Vi kan kanskje håpe på en ny bonusversjon av albumet, der de nye tekstene er lagt på, så alle får høre dem? Dette albumet er produsert av Ola Kvernberg, som altså er med på «Buicken» også. Derved er en slags ring sluttet.