Kultur

Elin Vister lager mer sponsorbråk

I sommer lagde hun bråk på Moldejazz. Nå er Elin Vister på Ultima-festivalen med lyden av Røst og bok om sponsor-debatten.

I sommer lagde Elin Vister bråk på jazzfestivalen i Molde. Nå kommer hun til Ultima-festivalen, med lydinstallasjon og bok om oljesponsing-debatten.

 Dette er bare starten. Det blir mer bråk i festivalsesongen 2016, varsler Elin Mar Øyen Vister.

Under Ultima-festivalen i dag åpner hun lydinstallasjonen «Røster III» på Deichmanske hovedbibliotek i Oslo. Det er en videreføring av arbeidet Vister viste som invitert festivalkunstner på Moldejazz i sommer, med dokumentasjon av blant annet fugleliv på Røst. I sommer skapte det debatt da Vister krevde å betale tilbake en del av honoraret fra Molde-festivalen, i protest mot at Moldejazz har oljeselskapet Shell som hovedsponsor. Vister gikk ut og krevde at Moldejazz måtte avvikle sponsoravtalen med Shell, og at Moldejazz som offentlig støttemottaker gi innsyn i de økonomiske forholdene rundt sponsoravtalen.

Nå har Vister produsert en antologi med tekster fra og om festivalstuntet, kalt «The Show Must Go On». Her publiserer hun blant annet intern korrespondanse med Moldejazz, der det går fram at festivalen etter først å ha invitert Vister til å være festivalkunstner, deretter ønsket å legge Visters utstilling utenom det offisielle festivalprogrammet. Som del av Visters utstillingsåpning var det satt opp et debattmøte der verken Shell eller ledelsen for Moldejazz møtte opp.

De hadde på forhånd sagt ja til å møte. Da synes jeg det er feigt at de ikke stiller opp, synes Vister.

LES OGSÅ: «Våpensponsing = kulturmidler»

Stopp sponsingen

En rekke norske musikkfestivaler er sponset av olje- og gassindustrien. Vister er en del av aksjonsgruppen Stopp Oljesponsing av Norsk Kulturliv, som har vært pådrivere i debatten rundt denne problemstillingen.

- Vi vil fortsette å legge press på oljeselskapene og festivalene så de ikke kan komme seg unna denne debatten. Vi er en del av et internasjonal koalisjon av kunstnere som jobber mot oljesponsing, og vi vil trappe opp dette samarbeidet framover i 2016. Vi merker at debatten om oljesponsing i Norge også vekker interesse i internasjonale medier. Det har vært viktig at denne debatten kom opp i sommer, sier Vister.

Følg oss på Twitter og Facebook!

Politisk lyd

Temaet for årets Ultima-festival er «om natur». Visters lydinstallasjon er satt opp i Deichmanskes hovedbibliotek, den åpnes med en konsert klokken 15.00 fredag, og er også åpen utover natta som del av Oslo Kulturnatt. Vister er utdannet Høyttalerne i rommet spiller lyder tatt fra Visters field recordings av folk og dyr ved havet på Røst.

 Dette er en del av et arbeid jeg har holdt på med siden 2010, der jeg prøver å dokumentere hva som skjer med et lydlandskap som blir påvirket av både klimaendringer og politiske endringer. Hvordan høres nyliberalismen ut? Kan man høre at fiskeripolitikk endres? spør Vister.

– Fiskeripolitikk kan for eksempel høres ut slik at man ikke lenger snakker norsk på fiskemottaket.  Fordi folk i Norge ikke lenger har råd til å tjene så lite. Istedenfor reiser folk fra Baltikum til Røst på sesongarbeid. Og en fiskebåt med to mann om bord høres annerledes ut enn en tråler, for eksempel. Lyden av fuglefjellene forandres ettersom fuglearter blir borte. Jeg er fascinert av fuglefjellene, lundefuglen har vært der i over fem millioner år, det er menneskene som har kommet til fiskene og fuglen, ikke motsatt. Mitt kunsteriske arbeid er en kjærlighetserklæring til kystkulturen, sier Vister.

Alt er politikk. Det går ikke an å lage kunst som ikke er politisk. Det er naivt å tro noe annet, mener Vister.

Jeg har også valgt å sette opp dette i et offentlig bibliotek, for å nå fram til flest mulig. Biblioteket når ut på tvers av nasjonalitet, alder og klasse, på andre måter enn konserthus og samtidsmusikk-organisasjoner, sier Vister.

LES OGSÅ: Kapitalens makt over kunsten

Moldejazz: – Skuffet

– Jeg er skuffet over at Elin Vister misbruker korrespondansen vår på denne måten, til å snakke negativt om Moldejazz, sier Hans-Olav Solli, daglig leder for Moldejazz.

 Jeg har forsøkt å være imøtekommende, vi har prøvd å ikke legge bånd på hennes kunsteriske virksomhet, sonderingen hun her referer til var for å sikre hennes kunsteriske frihet, sier Sollli.

Om det tillyste debattmøtet om sponsoravtalen sier Solli:

 Det var rene praktiske årsaker til at jeg ikke kunne stille. Dette møtet kom utenom det planlagte programmet. Festivalens største stjerne, Robert Plant, ønsket å møte festivalsjefen ved ankomst til Molde. Da valgte jeg å prioritere det. Det er også skuffende at Vister fortsetter å kritisere festivalen for dette når jeg har forklart henne grunnen til dette tidligere, understreker Solli. Moldejazz vil ikke revurdere sponsorsamarbeidet med Shell etter sommerens debatt:

 Saken er, som jeg gjerne skulle møtt Vister for å forklart grundigere: Oljebasert virksomhet er en stor del av næringslivet på nordvestlandet. Vi driver en festival som er avhengig av privat sponsing. Da er det umulig å komme utenom oljenæringen. Vi er opptatt av miljøspørsmål, men at vi har en samarbeidspartner, betyr ikke at vi står inne for alt den samarbeidspartneren måtte drive med.

Mer fra Dagsavisen