Kultur
Einstürzende Neubauten: Babylon Berlin på Sentrum Scene
Med en inderlig og utsolgt konsert på Sentrum Scene, viste Einstürzende Neubauten hvorfor de fortsatt regnes som banebrytende og i en klasse for seg selv.
Blixa Bargeld og Einstürzende Neubauten på Sentrum Scene.
Mode Steinkjer
Det er nøyaktig førti år siden Einstürzende Neubauten spilte legendariske konserter i Oslo og Bergen. Da hadde Berlin-gruppa instrumenter som hadde mer til felles med et destruksjonsanlegg, enn det jevne rockeband. I dag er ikke smergelskivene, sleggene eller pressluftborene fullt så skarpe, men det betyr ikke at de har lagt det eksperimentelle helt på hylla. Med en konsert i hovedsak basert på bandets to siste album, skapte de en uendelig vakker, lummer og støymalende høytidsstund foran et publikum som visste hva de ville ha.
Årets album «Rampen: APM (Alien Pop Music)» peker på det tyske uttrykket for improvisasjon under en konsert, «rampen», som Einstürzende Neubauten i de første årene gjorde i stor utstrekning. Den nye plata er utviklet fra de beste «rampene», særlig fra 2022-turneen. Dermed har konserten dype røtter, selv om utviklingen i låtene peker framover.
Dette er «popmusikk» slik bare Einstürzende Neubauten kan lage den, overlegen, medrivende, melodiøs og harmonisk, på scenen lik et fargesprakende og bølgedempende oljeflak på et stormpiskende hav. Samtidig er det litt som bandets ubestridte maestro Blixa Bargeld synger i konsertåpneren «Pestalozzi», om det å tenke nytt og løsrive seg fra gamle konvensjoner: «I won’t slave to the recipe/Or the picture on the box».