Kultur

Dystre detektiver

Krimserien «True Detective» er blitt en ny kjempesuksess for HBO, men det er usikkert om du noen gang får se den på vanlig norsk TV-kanal.

De to siste månedene har krimserien «True Detective» tatt nakketak på seerne i USA og på våre nordlige breddegrader. Da siste episode hadde premiere på TV og nett søndag i USA, var pågangen på HBOs streamingservere så voldsom at systemet deres knakk sammen.

Vinterens TV-hit

I går kveld fikk norske fans også oppleve seriefinalen, via norske C More og HBO Nordic. Serien er eksempel på de nye tider, da ferske, ettertraktede dramaserier er tilgjengelig på betalplattformer. Dermed blir de marginale fenomener, inntil det store publikum også blir innstilt på å bla opp noe ekstra for tilgang til ferskvare fra TV-bransjen.

Siden premieren i januar er denne krimmen, en miniserie i åtte avsnitt som byr på en avsluttende historie, blitt en ny popkulturell favoritt. Serien har ikke bare vært med på å bidra til å gi Matthew McConaughey ny troverdighet som skuespiller, den har gjort kaffekruset han drikker av i serien til stjerne også. Den har satt det dype sør i USA på kartet igjen. Musikken som spilles i TV-episodene, en miks av alternativ country, blues og sørstatsrock er for lengst samlet i playlister på Spotify, i tillegg til at utallige teorier om hvem som er morderen eller morderne myldrer på nettet. Etter «True Detective»-finalen i USA, leses enhver nettsak om serien på eget ansvar. Der ligger spoilerne tett.

Seigt sørstatsdrama

Det er mye ved «True Detective» som fascinerer, serien preges av en illevarslende, knugende atmosfære. Handlingen går i drepende sakte tempo, og foregår i det øde og apatiske, forfalne og gudsdyrkende americana-landskapet i Louisiana. Her får de to drapsetterforskerne Rust Cohle (McConaughey) og Martin Hart (Woody Harrelson) et grotesk ritualdrap å jobbe med. De er et umake par, som i enhver god krim, vidt forskjellige typer, og plaget av personlige svakheter. Vi møter dem med mange års mellomrom, spredt over to tiår. De to detektivene jobber sammen med ritualdrapet i 1995, en tøff sak, som de forklarer seg om til en ny etterforskerduo i 2012.

Sakte, men sikkert får vi vite hva som har skjedd, hvorfor de to karene har forandret seg, og antydninger om hvorfor Rust Cohle framstår som en nedkjørt, kjederøykende gammel rocker i 2012.

Mye av ståheien rundt serien har handlet om karakteren Cohle, trailerbarten hans, et beksvart menneskesyn og den uforståelige Texas-dialekten han snøvler fram. På kort tid er han blitt TV-universets nye antihelt, men nå må fansen tåle å ta farvel. Ifølge HBO og serieskaper Nic Pizzolatto kommer han aldri tilbake.

Ny krim

- Dette er måten å lage en antologi på, erklærte Variety.com i går.

«True Detective» er en TV-satsing inspirert av heftene med kriminalhistorier solgt i amerikanske aviskiosker i gamle dager. Neste sesong av HBO-suksessen skal dermed by på en helt ny krim, en uavhengig historie som også blir foruten duoen Hart og Cohle.

Men takket være suksessen og helgens seriefinale i USA har TV-bransjen sett en ny trend ved publikums seervaner. For selv om «True Detective» ble vist på HBOs tradisjonelle TV-kanal på kabel, valgte det store publikum å se den på streaming. Serien har hatt rundt 11 millioner seere i USA med premieretall, repriser, opptak og streaming lagt sammen. På HBOs TV-kanal er den blitt sett av under 3 millioner per episode. Det overrasker også at publikum ikke har valgt å se «True Detective» slik streaming gir mulighet til, når det måtte passe dem. Pågangen søndag kveld viste at seerne ville ha den siste episoden det øyeblikket den var tilgjengelig, også på nett. Den store interessen for seriefinalen kan selvsagt si noe om hvor spennende denne serien er.

Men selv om TV-anmeldere og de innvidde er skjønt enige om «True Detective»s kvalitetet, er ikke serien sikret et stort norsk TV-publikum. I den nye medietida med TV-tilbud på mange plattformer, og hvor det å tilby ferskvare har alt å si, har verken NRK eller de andre norske kanalene vært interessert i kjøpe inn HBOs nye serier. Dermed vil HBOs nyeste titler i uoverskuelig framtid bli liggende bak betalingsmurene til C More og HBO Nordic, og det store krimelskende norske publikum gå glipp av årets høydepunkt i denne sjangeren.

reidar.spigseth@dagsavisen.no

Mer fra Dagsavisen