Kultur

Dropper «Askeladden 3» – klar med fluktfilm for familien

«Askeladden – i Soria Moria Slott» ble årets nest mest sette norske film med over 250.000 besøk. Det var likevel ikke nok til å gå videre med en oppfølger.

Bilde 1 av 3

– Nedgangen i 2019 er ikke urovekkende for norsk filmbransje. Vi må ha et lengre perspektiv, fastslår Synnøve Hørsdal, direktør for produksjonsselskapet Maipo Film.

Maipo har mottoet «Kvalitetsfilm for et bredt publkum», og har tidligere stått bak bl.a de populære nye Flåklypa-filmene. Maipo hadde to filmer på topp-ti-listen over fjorårets mest sette norske filmer: Eventyrfilmen «Askeladden – I Soria Moria slott» på andreplass med nærmere 260.000 besøk, og på tiendeplass kom «Sonja», med drøye 56.000 kinobesøk i 2019. Årets mest sette norske film i 2019 var «Snekker Andersen og Julenissen: Bygda som glemte at det var jul» med 415.000 solgte billetter.

Synnøve Hørsdal har produsert «Solan og Ludvig – Herfra til Flåklypa» som i dag konkurrerer i barneprogrammet under Filmfestivalen i Berlin. FOTO: MODE STEINKJER

Synnøve Hørsdal, direktør og produsent i Maipo, her under filmfestivalen i Berlin. Foto: Mode Steinkjer

I dag presenterer Norsk filminstitutt vårens norske kinofilmer, hvor Maipo er klare med årets første store norske spillefilm: «Flukten over grensen», filmatiseringen av Maja Lundes barnebok om jødiske barn på flukt i Norge vinteren 1942.

– «Flukten over grensen» er en film om krigen, og samtidig en spenningsfilm for hele familien. Temaet er barn på flukt, som er høyst aktuelt. Vi vet at det er en god film som vil nå et bredt publikum, innenfor sin målgruppe. Men denne filmen skal ikke redde besøkstallene for norsk film i 2020 alene, sier Hørsdal

Norskandelen av det totale kinobesøket gikk ned med 7.3 prosent tilsvarende 800.000 billetter i fjor.

– Hvert år er det enkeltfilmer som gjør utslag på statistikken. Vi kan ikke planlegge at vi skal ha unntaksfilmer. Vi kan heller ikke reprodusere det som går bra, igjen og igjen. Da mister vi publikum. Vi kan ikke fortsette med katastrofefilmer i det uendelige. Men alle ledd i bransjen er avhengig av at vi lager filmer som favner et bredt publikum på kino, sier Hørsdal.

15 millioner i støtte

«Askeladden – i Soria Moria slott» fikk 15 millioner kroner i produksjonsstøtte fra Norsk filminstitutt under den såkalte markedsordningen: De siste årene har 44 millioner kroner i produksjonsstøtte blitt fordelt til de fire filmprosjektene som anses å ha størst publikumspotensial. Den første Askeladden-filmen fikk 16.5 millioner fra ordningen, og hadde over 350.000 kinobesøk i 2017. Nå ser Hørsdal mørkt på sjansene til å få støtte fra markedsordningen igjen til en ny «Askeladden».

Les også: Nedtur for norsk film på kino

– Det blir neppe noen «Askeladden 3». Vi er avhengig av å få støtte fra NFIs markedsordning, som vurderes ut fra rene besøkstall på norske kinoer. Med 100.000 lavere på «Soria Moria» når vi ikke opp. Det er bittert, men sånn er det. Vi kunne lagd en god Askeladden 3. Men det er helt umulig uten produksjonsstøtte fra NFIs markedsordning, fastslår hun.

«Sonja» hadde premiere 1. juledag 2018, og har nådd til sammen 95.743 besøk med 2019 inkludert. Flere bransjeaktører har trukket fram «Sonja» som en publikumsmessig skuffelse, og en av årsakene til at det norske kinoåret 2019 gikk dårlig.

Hun understreker:

– «Sonja» var ikke i NFI-systemet som en av de store publikumsfilmene. Det er en etterrasjonalisering i deler av bransjen. Men 95.000 er vi ikke fornøyd med. Vi klarte ikke det vi hadde satt oss fore med «Sonja».

– Andre og tiende plass er ikke godt nok for de filmene vi hadde i 2019. Men vi lager et stort register av filmer. Fra «Harajuku» i 2018 til «Askeladden» i fjor og «Flukten over grensen» i år, sier Hørsdal.

Verken «Sonja» eller  «Flukten over grensen» var støttet gjennom markedsordningen.

Rapport om filminstituttet

Markedsordningen er en av støtteordningene som nå er blitt gjenstand for en ny konsulentrapport om norsk filmbransje: Konsulentselskapet Menon Economics ferdigstiller nå sin gjennomgang av Norsk Filminstitutts tilskuddsordninger til kulturminister Trine Skei Grande.

Ny direktør for Norsk filminstitutt Kjersti Mo. Foto: Mimsy Møller

NFIs nye direktør Kjersti Mo (bildet) var mandag i møte med kulturminister Trine Skei Grande. Kommende mandag deltar både kulturministeren og NFI-direktøren ved åpningskonferansen på filmfestivalen i Tromsø, der funnene i Menons rapport presenteres.

NFI forvalter over 650 millioner kroner i statlige filmmidler, og delte i 2018 ut 450 millioner til utvikling, produksjon og lansering av norsk film, TV-drama og spill.

Les også Den nye NFI-sjefen: – Vi kan ikke tvinge folk til å gå på kino for å se norske filmer

Mer fra Dagsavisen